اگر لپتاپ شما مانند مک بوک‌های جدید تنها دارای پورت USB Type-C است برای متصل کردن یک ماوس به آن دو گزینه دارید، یا باید به کمک یک تبدیل Type-C به Type-A به اتصال دانگل ماوس بپردازید و از یک ماوس بلوتوث استفاده کنید؛ اما ماوس بلوتوث چیست و چگونه باید آن را به کامپیوتر متصل کرد؟

ماوس بلوتوث چیست؟

ماوس بلوتوثی به ماوسی گفته می‌شود که برخلاف دیگر ماوس‌های وایرلس بدون نیاز به نصب گیرنده فیزیکی به کامپیوتر متصل می‌شود. اتصال این ماوس به کمک فناوری بلوتوث صورت می‌گیرد و دارای مزایا و معایبی نسبت ماوس وایرلس با دانگل USB است.

ماوس‌های بلوتوثی بدون نیاز به دانگل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و زمانی که ماوس خود را روشن می‌کنید به صورت خودکار مانند یک ماوس وایرلس عادی به کامپیوتر شما متصل می‌شود.

مزایای ماوس بلوتوثی

از مزایای این نوع از اتصال ماوس می‌شود، به قابلیت‌هایی که این فناوری ارائه می‌دهد اشاره کرد. به عنوان مثال اگر ماوس شما به صورت بلوتوثی متصل شود می‌توانید با استفاده از یک ماوس مولتی دیوایس مانند ماوس لاجیتک M720 ماوس خود را به 2 یا 3 کامپیوتر متصل کنید و با این 2 یا 3 کامپیوترتنها با فشار یک دکمه روی ماوس کار کنید.

این دسته از ماوس‌ها دارای دکمه و نشانگر سوییچی هستند که به ما نشان می‌دهند که ماوس در حال حاضر در حال کار با کدام کامپیوتر است. این ویژگی در ماوس‌های لاجیتک، لاجیتک FLOW نام دارد که علاوه بر قابلیت سوییچ کردن در بین کامپیوترها می‌توان تنها با بردن ماوس به حاشیه صفحه به صورت خودکار این عمل را انجام داد.

تکنولوژی Logitech Flow

همچنین به کمک ماوس بلوتوث از برند لاجیتک که قابلیت اتصال به چند دستگاه را داشته باشد و از نرم‌افزار لاجیتک Options پشتیبانی کند می‌توانید بین دو یا چند کامپیوتر بدون نیاز به اتصال فیزیکی به انتقال فایل بین دو کامپیوتر به کمک ماوس خود و به صورت وایرلس بپردازید.

مزیت دیگر استفاده از ماوس بلوتوثی عدم وجود گیرنده USB است که خود باعث می‌شود تا دیگر نگران گم کردن آن نباشید و عدم استفاده از گیرنده USB بدین معناست که یک پورت USB دیگر شما خالی باقی می‌ماند تا بتوانید به کمک آن به اتصال دستگاه‌های USB دیگر خود مانند هارد درایو، تلفن همراه و حتی اسپیکر بدون نیاز به هاب USB بپردازید.

معایب ماوس بلوتوثی

استفاده از ماوس بلوتوث می‌تواند معایب جزئی نیز داشته باشد، به عنوان مثال اگر از یک ماوس بلوتوثی استفاده کنید و نسخه بلوتوث کامپیوتر شما 4.2 یا قدیمی‌تر باشد می‌تواند باعث کاهش عمر باتری لپتاپ شما شود؛ البته اگر کامپیوتر شما از بلوتوث 5.0 استفاده می‌کند تأثیر استفاده از بلوتوث به صورت مداوم بر عمر باتری مقدار بسیار ناچیزی است و در عمل تفاوتی با استفاده از یک ماوس وایرلس عادی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مزایای بلوتوث 5.0

از معایب دیگر ماوس بلوتوث می‌توان به کمتر بودن عمر باتری خود ماوس نیز اشاره کرد، البته بیشتر ماوس‌های بلوتوث لاجیتک مانند لاجیتک MX Master 2S و لاجیتک MX Anywhere 2S دارای باتری قابل شارژ هستند و می‌‌توانید با ماوس خود در حال شارژ نیز کار کنید.

البته با این دسته از ماوس‌ها شما می‌توانید نحوه اتصال خود را انتخاب کنید بدین منظور که به عنوان مثال به همراه ماوس لاجیتک M590 که به کمک بلوتوث نیز به کامپیوتر متصل می‌شود یک دانگل یونیفایینگ لاجیتک را نیز دریافت می‌کند تا با نحوه اتصال مورد نظر خود ماوس را به کامپیوتر متصل کنید.

نحوه اتصال ماوس بلوتوث

اتصال ماوس بلوتوث به کامپیوتر روند بسیار ساده‌ای دارد و شبیه به نحوه اتصال هندزفری بلوتوث به گوشی است.

با توجه به این نکته که ماوس‌های بلوتوث لاجیتک ماوس‌های Multi-Device هستند ابتدا دستگاهی را که در ماوس خود می‌خواهید تعریف کنید را با دکمه سوییچ کردن انتخاب می‌کنید. سپس دکمه سوییچ کردن را نگه می‌دارید تا چراغ شماره دستگاه ماوس شروع به چشمک زدن کند.

ماوس بلوتوث

سپس به تنظیمات بلوتوث در کامپیوتر خود رفته و ماوس خود را انتخاب می‌کنید و فرایند اتصال به صورت خودکار انجام می‌شود.

نحوه اتصال ماوس بلوتوث

از این به بعد برای اتصال ماوس تنها کافیست تا بلوتوث کامپیوتر خود را روشن کنید و ماوس را روشن کرده و به شماره دستگاه تنظیم شده ببرید تا اتصال به صورت خود کار انجام گیرد.

سؤالات متداول درباره ماوس بلوتوثی

ماوس بلوتوثی چیست؟

ماوس بلوتوث به ماوسی گفته می‌شود که برخلاف دیگر ماوس‌های وایرلس بدون نیاز به نصب گیرنده فیزیکی به کامپیوتر متصل می‌شود. اتصال این ماوس به کمک فناوری بلوتوث صورت می‌گیرد و دارای مزایا و معایبی نسبت ماوس وایرلس با دانگل USB است.

چرا باید از ماوس بلوتوث استفاده کنیم؟

استفاده از ماوس بلوتوثی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد؛ مزیت اصلی آن عدم وجود دانگل USB که امکان گم شدن آن وجود دارد و اشغال نشدن یک پورت USB توسط ماوس برای اتصال دستگاه‌های دیگر است. همچنین اکثر ماوس‌های بلوتوثی قابلیت‌های نرم‌افزاری کاربردی بسیاری را نیز به شما ارائه می‌دهند.

عمر باتری ماوس بلوتوث چقدر است؟

عمر باتری ماوس‌های بلوتوثی لاجیتک که با دانگل USB نیز قابلیت اتصال دارند در حالت بلوتوث کمتر است؛ اما این ماوس‌ها دارای باتری‌های قابل شارژ هستند و می‌توانید از آن‌ها در حین شارژ نیز استفاده کنید.

اگر به دنبال ماوس مناسبی برای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید ماوس مناسب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *