ماوس کامپیوتر می‌تواند با توجه به نوع کاربری، طراحی‌های مختلفی داشته باشد. می‌تواند بزرگ باشد، کوچک باشد، تخت باشد، دارای برجستگی باشد و… یکی از انواع طراحی ماوس که امروزه طرفداران آن در حال افزایش‌اند طراحی ماوس عمودی است که در این مطلب با این نوع از ماوس‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

ماوس عمودی چیست

موس عمودی

ماوس عمودی (Vertical) ماوسی است که دست شما را نسبت به سطح میز در زاویه نسبتا زیاد (نزدیک به عمود و به شکل دست دادن افراد) نگه می‌دارد، این کار باعث می‌شود تا تنش موجود در عضلات ساعد و مچ دست شما نسبت به حالت هم زاویه با میز کاهش زیادی پیدا کند و شما احساس خستگی بسیار کمتری در هنگام کار با ماوس عمودی داشته باشید.

در واقع می‌توان ماوس عمودی را یک نوع ماوس طبی نیز در نظر گرفت، چرا که اگر کار شما به شکلی است که مدت زمان زیادی را به صورت متداوم مشغول کار با ماوس هستید، اگر از یک ماوس عمودی یا حداکقل یک ماوس ارگونومیک که مقداری به دست شما زاویه ندهد استفاده کنید، دچار سندروم تونل کارپال خواهید شد.

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال (CTS) فشار عصبی روی عصب‌های مچ دست شماست که باعث احساس به خواب رفتگی و بی حسی در دست شما می‌شود. سندروم تونل کارپال اکثرا قابل درمان خانگی است، اما در برخی موارد ممکن است تا چند ماه طول بکشد. اما چرا از آن با استفاده از یک ماوس عمودی جلوگیری نکنیم؟

در ابتدا کار با این ماوس‌ها می‌تواند مقداری دشوار و غیر طبیعی باشد اما بعد از مدت کوتاهی کار با یک موس عمودی و عادت به نحوه کنترل ماوس دیگر نخواهید خواست تا از ماوس‌های عادی استفاده کنید.

بهترین ماوس های عمودی

بهترین ماوس های عمودی

لاجیتک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولید کننده تجهیزات جانبی کامپیوتر از جمله ماوس، به تولید ماوس های عمودی با کیفیت بالا و قابلیت‌های فراوان می‌پردازد که در این مطلب با دو نمونه از این ماوس‌ها آشنا می‌شویم.

این ماوس‌ها بر اساس اندازه و این که با توجه به اندازه دست شما کدام مدل مناسب‌تر خواهد بود در دو مدل جداگانه ارائه شده‌اند:

  • ماوس لاجیتک MX Vertical
  • ماوس لاجیتک MX Lift Vertical

با مطالعه مطلب اندازه ماوس مناسب شما می‌توانید متوجه شوید که چه ماوس با چه ابعادی برای دست شما مناسب‌تر و راحت‌تر خواهد بود

ماوس عمودی لاجیتک MX Vertical

لاجیتک MX Vertical

ماوس MX Vertical ماوس حرفه‌ای‌تر و بزرگتر از بین این دو ماوس است که علاوه بر طراحی ارگونومیک و عمودی دارای ویژگی‌های طراحی دیگر مانند استراحتگاه انگشت شست و پوشش لاستیکی نرم برای قسمتی که درست شما روی آن قرار می‌گیرد برای راحتی بیشتر است.

این ماوس 4 دکمه ماکرو قابل مپ و تنظیم با نرم‌افزار +Logi Options را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید با تغییر دستورات این دکمه‌ها کاربری آن‌ها را تغییر دهید و به عنوان مثال میانبرهایی که به صورت مکرر استفاده می‌کنید را برای آن‌ها تنظیم کنید تا به کار خود سرعت دهید.

همچنین می‌توانید این کار را برای هر نرم‌افزار که با آن کار می‌کنید به صورت جداگانه انجام دهید، به این معنا که دکمه ماوس شما به عنوان مثال در برنامه Word کپی کند و در برنامه Photoshop ابزار براش را انتخاب کند.

اتصال این ماوس به دو روش و از طریق دانگل USB از نوع یونیفایینگ و بلوتوث قابل اتصال به کامپیوتر، تبلت و دیگر دستگاه‌ها است و شما می‌توانید آن را برای 3 دستگاه مختلف نصب و تنظیم کنید و تنها با فشار دکمه EasySwitch زیر ماوس بین دستگاه‌های خود سوئیچ کنید.

این ماوس از قابلیت Flow نیز پشتیبانی می‌کند، به این معنا که اگر آن را به دو کامپیوتر مجزا متصل کرده باشید، برای جابه‌جا شدن بین کامپیوترها بعد از فعالسازی این قابلیت تنها کافیست تا ماوس را به انتهای صفحه بکشید و به سمت خارج صفحه حرکت خود را ادامه دهید تا سوئیچ شدن دستگاه فعال ماوس به صورت خودکار تغییر کند.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال ماوس بلوتوثی | نحوه اتصال ماوس بلوتوثی به iPad

عمر باتری این ماوس با شارژ کامل حدود 4 ماه استفاده مداوم است و زمانی هم که شارژ ماوس شما به پایان رسید نیازی به نگرانی نیست، تنها کافیست تا ماوس خود را به کمک کابل تایپ سی به شارژ بزنید و در حالی که ماوس در حال شارژ است از آن استفاده کنید.

اگر هم عجله دارید این ماوس عمودی دارای قابلیت فست شارژ است و یک دقیق شارژ ماوس به شما امکان استفاده تا 3 ساعت از آن را به شما می‌‌دهد.

ماوس عمودی لاجیتک MX Lift Vertical

ماوس عمودی MX Lift Vertical نیز از دسته ماوس‌های حرفه‌ای لاجیتک است که در ایران قابل تهیه است و طراحی آن از نظر ظاهری مقداری با MX Vertical تفاوت دارد و ابعاد آن نیز مقداری کوچکتر است و مناسب دست‌هایی با اندازه کوچک و متوسط است؛ اما قابلیت‌های مشابهی با ماوس MX Vertical دارد.

این ماوس نیز دارای 4 دکمه ماکرو قابل مپ و تنظیم به کمک نرم‌افزار +Logi Options است که می‌توانید میانبرها یا دستورات سفارشی مورد نظر خود را برای آن‌ها به صورت کلی و یا به صورت جداگانه و در حال کار با هر نرم‌افزار تنظیم کنید؛ اما جایگاه قرار گیری یکی از دکمه‌ها تفاوت دارد و پایین اسکرولر است.

اتصال Lift Vertical نیز به کمک دانگل USB و یا بلوتوث انجام می‌شود، اما به دلیل جدیدتر بودن ماوس از دانگل Bolt استفاده می‌شود و این ماوس توان کار با دانگل Unifying را ندارد و بلوتوث آن نیز نسخه جدیدتر و Bluetooth Low Energy است که مصرف کمتری دارد.

این ماوس نیز توانایی اتصال به 3 دستگاه به صورت همزمان و سوئیچ کردن بین آن‌ها با دکمه EasySwitch و یا قابلیت Logitech Flow بعد از راه‌اندازی را دارد.

به علاوه اسکرولر این ماوس از نوع SmartSheel است که عملکردی نسبتا مشابه اسکرولر ماوس MX Master 3S دارد، به این شکل که اگر با شدت کمی اسکرول را بچرخانید، مقداری کمی در صفحه جابه‌جا می‌شوید، اما اگر سرعت آن را زیاد کنید، مقدار اسکرول شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

عمر باتری این ماوس بسیار بیشتر از MX Vertical و تا 2 سال است که دلیل آن استفاده از یک باتری قلمی قابل تعویض است؛ اما از طرفی قابلیت شارژ ماوس وجود ندارد و در زمان تمام شدن باتری، باید یک باتری جدید را جایگزین آن کنید؛ اما با وجود عمر باتری 2 ساله نیازی به نگرانی از به اتمام رسیدن شارژ باتری به صورت ناگهانی وجود ندارد.

حتی با نصب نرم‌افزار +Logi Options مدتی قبل از به اتمام رسیدن کامل باتری ماوس به شما در این باره هشدار داده می‌شود که بهتر است تا باتری ماوس را قبل از آن که تمام شود، تعویض کنید.

و در نهایت این ماوس در دو رنگ سفید و مشکی در ایران قابل تهیه هستند و برای تهیه آن‌ها با گارانتی اسپیرو می‌بایست به نمایندگان فروش ما که در صفحه از کجا بخرم لیست شده‌اند مراجعه نمایید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *