بیشتر لپتاپ‌ها امروزی حداقل از یک پورت تایپ سی استفاده می‌کنند و در لپتاپ‌هایی مانند مک‌بوک‌های اپل تمامی پورت‌های اتصالی آن‌ها از جمله شارژر آن‌ها با پورت USB Type-C است. مزایای استفاده از این پروت ابعاد کوچکتر آن و قابلیت‌هایی است که این پورت با توجه به پروتوکل خود می‌تواند پشتیبانی کند است؛ اما برای استفاده از آن برای دستگاه‌هایی که فاقد این پورت هستند نیاز به مبدل تایپ سی خواهید داشت.

در این مطلب با مبدل‌های تایپ سی برند بیاند و کاربرد‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

USB تایپ سی

پورت تایپ سی چیست؟

USB Type-C پورت جدیدی است که برای انتقال اطلاعات و برق می‌توان از آن استفاده کرد که در بسیاری از دستگاه‌ها جایگزین پورت‌های قدیمی‌تر USB Type-A و Micro USB شده است. این پورت دارای طراحی است که می‌توان آن را از دو جهت متصل کرد و با توجه به پروتوکل‌هایی که پشتیبانی می‌کند می‌توان سرعت‌های بسیار بالاتر انتقال جریان و اطلاعات را به کمک آن برای دستگاه‌های مختلف فراهم کرد.

بیشتر پورت‌های تایپ سی از پروتوکل USB 3.1 استفاده می‌کنند اما در برخی از لپتاپ‌ها مانند مک‌بوک‌های مدل 2016 به بعد که تنها دارای پورت تایپ سی هستند این پورت‌ها با پروتوکل تاندربولت 3 کار می‌کنند که از USB 3.1 (به شرط پشتیبانی کردن دیگر دستگاه متصل به این پورت) سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتری دارد و حتی می‌توان به کمک این پورت کارت‌های گرافیک حرفه‌ای اکسترنال و یا مانیتور‌هایی که قابلیت اتصال به کمک تاندربولت 3 دارند مانند مانیتور ایسوس PA32UC-K را به لپتاپ متصل کرد و دو عدد تصویر با رزولوشن 4K با فریم ریت 60 هرتز را از یک پورت خروجی گرفت.

مشکل پورت تایپ سی

هدف طراحی پورت تایپ سی جایگزین شدن آن برای تمامی پورت‌های دیگر دستگاه‌هایی است که استفاده می‌کنیم و داشتن یک پورت برای اتصال همه‌ی دستگاه‌هاست؛ اما مشکل آن زمانی مشخص می‌شود که تنها مجبور به استفاده از این پروت باشیم.

ممکن است شما لپتاپ یا تلفن همراهی داشته باشید که به جز اتصال وایرلس تنها اتصالی که بتوانید با آن برقرار کنید به کمک این پورت باشد. در این صورت نخواهید توانست تا از دستگاه‌‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید باشید.

تولید کنندگان این تجهیزات همگی به سمت جایگزین کردن ورودی‌های دستگاه‌های خود با این پورت هستند اما این تغییر زمان‌بر است و بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد.

در اینجاست که کاربرد مبدل تایپ سی مشخص می‌شود.

مبدل تایپ سیکاربرد مبدل تایپ سی

مبدل تایپ سی یک هاب است که با توجه به قابلیت‌های یک پورت تایپ سی با این پورت به کامپیوتر شما متصل می‌شود و در عوض چندین ورودی دیگر از دیگر پورت‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم را به شما می‌‌دهد. این پورت‌ها و تعداد آن‌ها بسته به مبدل تایپ سی که تهیه می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.

این تبدیل‌ها به شما کمک می‌کنند تا دستگاه‌های دیگر خود مانند مانیتورهای HDMI، کابل LAN برای اتصال اینترنت سیمی برای سرعت بالاتر و دستگاه‌هایی که به کمک USB Type-A متصل می‌شوند مانند فلش درایو، هارد درایو اکسترنال و ماوس و کیبورد خود را به کمک پورت تایپ سی متصل کنید.

اگر تجهیزات جدیدی را تهیه کنید که به کمک پورت تایپ سی متصل شوند دیگر نیازه به این تبدیل نخواهید داشت، اما اگر همچنان از تجهیزات قبلی خود استفاده می‌کنید تهیه یک مبدیل تایپ سی ضروری است.

مبدل‌های تایپ سی بیاند

مبدل‌های تایپ سی بیاند در مدل‌های مختلف ارائه می‌شوند که با توجه به نیاز شما می‌توانند پورت‌های مختلفی را از طریق اتصال یک پورت تایپ سی در اختیار شما قرار دهید.

مبدل تایپ سی بیاند BA-403

مبدل تایپ سی

این مبدیل با اتصال USB Type-C به شما یک پورت USB Type-A را به شما می‌دهد که به کمک آن می‌توانید به اتصال دستگاه‌های Type-A خود بپردازید.

مبدل تایپ سی بیاند BA-450

مبدل تایپ سی

این مبدل تایپ سی به شما 4 ورودی USB Type-A را از طریق یک پورت تایپ سی می‌دهد که 3 عدد از آن‌ها USB 2.0 و یکی USB 3.0 است.

مبدل تایپ سی بیاند BA-410

تبدیل تایپ سی

این هاب به کمک یک پورت تایپ سی به شما یک USB 3.0، یک پورت HDMI و یک پورت تایپ سی دیگر را به شما ارائه می‌دهد.

مبدل تایپ سی بیاند BA-490

تبدیل تایپ سی

این هاب در ازای پورت تایپ سی به شما 3 عدد پورت USB 2.0 به همراه یک پورت LAN برای اتصال اینترنت با سرعت بیشتر و پینگ پایین‌تر ارائه می‌کند.

اتصال تمامی این هاب‌ها به صورت Plug and Play است به این معنی که برای استفاده از آن‌ها نیازی به نصب نرم‌افزار مخصوصی را ندارید و با اتصال این مبدل‌ها به لپتاپ و اتصال دستگاه‌های دیگر خود به آن‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *