ممکن است فردی را دیده باشید که با دست چپ خود با ماوس کار کند یا حتی خود شما یکی از این افراد باشید. در این صورت با توجه به این نکته که اکثر ماوس‌ها برای استفاده با دست راست طراحی شده‌اند برای کار با کامپیوتر نیاز به موس مخصوص چپ دست ها خواهید داشت. اما این ماوس چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد؛ آیا افراد راست دست نیز می‌توانند از این موس مخصوص چپ دست ها استفاده کنند؟

موس مخصوص چپ دست ها

ماوس‌هایی که دارای طراحی ارگونومیک هستند مانند ماوس لاجیتک MX Master 2S به دلیل بیشتر بودن میزان افرادی که با دست راست خود با ماوس کار می‌کنند نسبت به افرادی که با دست چپ با ماوس کار می‌کنند برای دست راست طراحی شده‌اند. این اختلاف بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید است، به این دلیل که بسیاری از افراد چپ دست نیز با دست راست خود با ماوس کار می‌کنند.

به همین دلیل اگر با دست چپ خود با ماوس کار می‌کنید ماوس‌های زیادی که مخصوص دست چپ باشند وجود ندارد و اکثر این ماوس‌ها دارای طراحی Ambidextrous هستند که با استفاده از یک شکل متقارن برای بدنه‌ ماوس آن را مناسب استفاده با هر دو دست می‌کند.

اما همچنان اگر دقت کرده باشید ماوس‌های Ambidextrous که دارای 5 دکمه یا بیشتر هستند مانند ماوس لاجیتک M560 دکمه‌های Forward و Backward آن‌ها همچنان در سمت چپ آن‌ها قرار گرفته است که برای استفاده افرادی که با دست راست با ماوس کار می‌کنند مناسب‌تر است.

لاجیتک M560علاوه بر ماوس‌های عادی مانند لاجیتک M525 و ماوس‌های حرفه‌ای مانند لاجیتک MX Anywhere 2S موس مخصوص چپ دست ها که برای گیمینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرند مانند ماوس لاجیتک G300s و لاجیتک G903 نیز وجود دارند.

تنظیم موس برای چپ دست ها

تنظیم موس برای چپ دست‌ها با توجه به مدل ماوس می‌‌تواند از چند طریق انجام شود.

اگر ماوس شما یک ماوس از برند لاجیتک است که از نرم‌افزار لاجیتک Options پشتیبانی می‌کند می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار به تنظیم کامل ماوس خود مانند تنظیم عملکرد هر دکمه، میزان DPI ماوس و بسیاری دیگر بپردازید.

لاجیتک Options

تنها کافیست تا تنظیمات ماوس خود را در این نرم‌افزار باز کنید و با انتخاب هر دکمه دستوری را از لیست دستورات موجود انتخاب کنید. حتی می‌توانید تا با تعریف دستورات چند دکمه‌ای مانند دستورات میانبر ویندوز و تنظیم آن‌ها برای دکمه‌های دیگر به جز دکمه‌های راست کلیک و چپ کلیک به کارهای خود سرعت دهید.

اگر ماوس شما یک ماوس عادی است و یا حتی از برند لاجیتک نیست نیز می‌توانید این کار را از تنظیمات ویندوز انجام دهید.

ابتدا Control Panel را در کامپیوتر خود باز کنید.

موس مخصوص چپ دست

سپس بخش Mouse را باز کنید. در صفحه Mouse Properties به تب Buttons بروید و در بخش Button Configuration گزینه Switch Primary and Secondary Buttons را فعال کنید و OK را در پایین برگه کلیک کنید.

موس مخصوص چپ دستدر این مرحله شما کارکرد دکمه‌های اصلی ماوس خود را جابه‌جا کرده‌اید. در این بخش شما می‌توانید تا تنظیمات دیگر ماوس خود را نیز تغییر دهید اما قابلیت تنظیم دستورات جدید برای دکمه‌های موس خود را نخواهید داشت.

اگر شما با دست چپ خود با ماوس کار می‌کنید می‌‌توانید با استفاده از روش‌های بالا ماوس خود را برای کار با دست چپ خود تنظیم کنید. البته باید در ابتدا موس مخصوص چپ دست ها را تهیه کنید تا در استفاده از ماوس با دست چپ خود راحت باشید.

در صفحه محصولات ماوس سایت اسپیرو می‌‌توانید مدل‌های مختلف ماوس از برندهای لاجیتک و بیاند را مشاهده کنید و با کلیک کردن ان‌ها و مطالعه صفحه محصول هر کدام با ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

همچنین اگر به دنبال ماوس مناسبی برای خود هستید می‌‌توانید تا با مطالعه مطلب راهنمای خرید ماوس به انتخاب یک ماوس با ویژگی‌های مناسب خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *