اگر شما برای کار با کامپیوتر خود از یک ماوس وایرلس استفاده می‌کنید بدون شک ماوس شما یکی از از این دو حالت است: 1- ماوس شما از باتری‌های قابل تعویض استفاده می‌کند 2- ماوس شما دارای باتری شارژی در درون خود است. اما اگر قصد تهیه یک ماوس وایرلس را دارید قصد داریم تا شما را در انتخاب بهترین گزینه از لحاظ شارژدهی و عملکرد ماوس راهنمایی کنیم تا گزینه مناسب‌تری را برای خود در بین ماوس شارژی و ماوس باتری دار انتخاب کنید.

ماوس شارژی و باتری‌دار چه تفاوت‌هایی دارند؟

برخلاف ماوس سیمدار که با کابل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود و انرژی و برق نیاز خود برای کار را از همین اتصال دریافت می‌کند ماوس‌های وایرلس باید تا برق لازم خود را خودشان تهیه کنند و ساده‌ترین راه‌حل برای این کار استفاده از باتری است.

اما در استفاده از باتری نیز گزینه‌های مختلفی وجود دارد، می‌توان در ماوس‌ها از باتری‌های قابل تعویض غیر شارژی استفاده کرد، می‌توان از باتری‌های شارژی مانند تلفن‌های همراه و اسپیکرهای پرتابل استفاده کرد.

حتی امروزه ماوس‌ها و ماوس‌پدهایی مانند ماوس لاجیتک G502 LIGHTSPEED و ماوس پد Logitech POWERPLAY وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها انرژی مورد نیاز کارکرد ماوس خود را از طریق شارژ وایرلس به آن منتقل کنید.

ماوس پد powerplayتفاوت اصلی ماوس شارژی و ماوس باتری‌دار در نحوه شارژ کردن دوباره آن‌هاست که برای ماوس باتری‌دار باید باتری‌های جدید تهیه کنید، درحالی که ماوس شارژی را مانند تلفن همراه خود شارژ می‌کنید. هر کدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا و معایب ماوس شارژی

ماوس‌های شارژی همانطور که از نامشان پیداست قابلیت شارژ دوباره را دارند. به این معنی که دارای پورت ورودی هستند و می‌توانید تا آن‌ها را با اتصال با آداپتور شارژ، پاوربانک و یا خود لپتاپ یا کامپیوتر خود شارژ کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

با این کار دردسر پیدا کردن یا تهیه باتری‌های جدید در زمانی که باتری ماوس شما به پایان می‌رسد از بین می‌رود و حتی برخی از ماوس‌های شارژی مانند ماوس لاجیتک MX Master 2S دارای قابلیت فست شارژ هستند و از با باتری خالی تنها با 3 دقیقه شارژ انرژی کافی برای کارکرد یک روز کاری کامل ماوس را به شما می‌دهد.

ماوس شارژیهمچنین ماوس شارژی به دلیل داشتن برد‌های پیشرفته‌تر قابلیت‌های بیشتری مانند قابلیت تغییر DPI ماوس، تنظیم کارکرد دکمه‌های مختلف ماوس و بسیاری دیگر را نیز به شما ارائه می‌دهند.

علاوه بر آن‌ها در زمانی که شارژ ماوس شما به انتها رسیده باشد می‌توانید آن را به کمک کابل شارژ به کامپیوتر متصل کرده و از این طریق آن را به کامپیوتر متصل کرده، آن را شارژ کنید و با آن کار کنید و با آن برای مدت کوتاهی مانند یک ماوس سیمدار کار کنید تا شارژ آن پر شود و سپس کابل را جدا کنید.

اما ماوس‌های شارژی معایبی نیز دارند، ضعف اصلی ماوس شارژی نسبت به ماوس باتری‌دار عمر باتری بسیار کوتاه‌تر آن است. به عنوان مثال ماوس Logitech MX Master 2S با یکبار شارژ کامل به شما به مدت 70 روز شارژدهی می‌کند، در حالی که عمر باتری ماوس‌هایی مانند ماوس لاجیتک M185 که یک ماوس باتری‌دار است 12 ماه است.

ماوس شارژیبه همین دلیل زمانی که با یک ماوس وایرلس باتری‌دار کار می‌کنید نگران تمام شدن باتری ماوس خود نخواهید بود.

عیب دیگر ماوس شارژی هزینه بالاتر تولید آن است و به این دلیل از این مدل شارژدهی تنها در ماوس‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود.

مزایا و معایب ماوس باتری‌دار

همانطور که گفتیم مزیت اصلی ماوس باتری‌دار نسبت به ماوس شارژی عمر باتری بسیار بیشتر آن است. علاوه بر آن زمانی که باتری ماوس شما به پایان برسد تنها با تعویض باتری آن در چند ثانیه می‌توانید تا از ماوس خود استفاده کنید و نیاز به زمانی برای شارژ آن ندارید.

هزینه پایین‌تر تهیه یک ماوس باتری‌دار و وزن کمتر آن نسبت به ماوس‌های شارژی نیز از مزایای دیگر این دسته از ماوس محسوب می‌شود.

تنها ایراد ماوس باتری‌دار مسئله تعویض باتری است که در زمانی که باتری ماوس شما به پایان رسید اگر باتری جایگزین آن را در اختیار ندارید باید به دنبال باتری‌های جایگزین باشید تهیه باتری خود هزینه جداگانه دارد و ممکن است تا فوراً نتوانید تعداد کافی از باتری‌های سایز مورد نیاز ماوس خود را تهیه کنید، خصوصاً زمانی که در میان کاری هستید و عجله‌ی تمام کردن آن را دارید.

همچنین می‌توانید تا باتری‌های ماوس خود را با باتری‌های مدل شارژی نیز تعویض کنید و باتری‌ها را شارژ کنید و دوباره از آن‌ها استفاده کنید. اما توجه کنید که این باتری‌ها مانند باتری ماوس شارژی عمر باتری ماوس شما را کاهش می‌دهند و این میزان کاهش به قدرتمندی باتری‌های شارژی که تهیه می‌کنید بستگی دارد.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *