آیا می‌دانستید که لاجیتک اولین ماوس وایرلس در جهان را ساخته است؟ با توجه به این اتفاق لاجیتک نقش اساسی در بهبود و پیشرفت فناوری اتصال وایرلس تجهیزات جانبی کامپیوتر از جمله ماوس و کیبورد داشته است و فناوری‌های فراوانی را در این زمینه ارائه کرده‌است. گیرنده دانگل نانو، یونیفایینگ و بولت از قبیل این فناور‌ی‌ها هستند. در این مطلب قصد داریم تا با تفاوت دانگل بولت و یونیفایینگ آشنا شویم.

دانگل یونیفایینگ چیست؟

دانگل یونیفایینگ چیست

دانگل یونیفایینگ (Unifying) یک پروتل اتصال ماوس و کیبورد وایرلس به کامپیوتر در انحصار لاجیتک است که امکان اتصال تا 6 دستگاه جداگانه به کمک یک دانگل یا گیرنده USB را به شما می‌دهد. این فناوری اولین بار در سال 2009 ارائه شد.

اما این فناوری اتصال در تمام تجهیزات لاجیتک مورد استفاده قرار نگرفت و بیشتر در تجهیزات حرفه‌ای‌تر و گران قیمت‌تر دیده می‌شود. مدل‌های ارزان قیمت‌تر ماوس و کیبوردهای لاجیتک از دانگل Nano Receiver استفاده می‌کنند که این گیرنده در سال 2007 معرفی و ارائه شد که ویژگی اصلی آن ابعاد بسیار کوچک آن نسبت به دانگل‌های قدیمی‌تر لاجیتک و برندهای دیگر بود.

اما در سال 2009 با معرفی ماوس Logitech Performance که یک ماوس با تمرکز بر داشتن قابلیت‌هایی برای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر و افزایش بهره‌وری شما از زمان کاری‌تان و ساده‌تر کردن انجام کارها بود، با دانگل Unifying ارائه شد.

این دانگل شباهت زیادی به دانگل Nano لاجیتک دارد، با این تفاوت که روی آن یک چرخ دنده نارنجی رنگ هم دیده می‌شود که نشان دهنده یونیفایینگ بودن این گیرنده است.

دستگاه‌هایی که از دانگل نانو استفاده می‌کنند توانایی کار با دانگل یونیفایینگ را ندارند و بالعکس. اما شما می‌توانید دستگاه‌هایی که قابلیت کار با دانگل یونیفایینگ دارند را به دانگل یونیفایینگ دیگری متصل کنید و تا 6 دستگاه مختلف (3 منطقا کیبورد و 3 ماوس) را بتوانید با یک دانگل متصل کنید.

ایده این کار این است که شما بتوانید بدون آن که چندین دانگل مختلف برای کیبورد و ماوس‌های مختلف خود داشته باشید، بتوانید با متصل داشتن تنها یک دانگل به لپتاپ خود، در خانه با یک ست ماوس و کیبورد، در محل کار با یک ست ماوس و کیبورد دیگر کار کنید. بدون آن که نیازی به اتصال دانگل دیگری داشته باشید یا چند دانگل داشته باشید که نیاز به جابه‌جا کردن ان‌ها داشته باشید که احتمال گم شدن دانگل ماوس و کیبورد نیز به این شکل از بین می‌رود.

دانگل‌های نانو قابلیت اتصال دو دستگاه به کامپیوتر به صورت همزمان را دارند، اما این دو دستگاه توسط کاربر قابل تنظیم با دانگل نیستند؛ بلکه اگر شما یک کیبورد و ماوس کمبو از لاجیتک تهیه کنید و یک دانگل نانو همراه آن باشد، این دانگل تنظیم شده است تا هم کیبورد و مهم ماوس شما را به کامپیوتر متصل کند.

نکته بعدی در این مورد است که شما می‌توانید دانگل یونیفایینگ لاجیتک را به عنوان یک محصول و به صورت جداگانه نیز تهیه کنید، اما این کار برای دانگل‌های نانو امکان پذیر نیست.

دانگل بولت چیست؟

با وجود چندین بروزرسانی در پروتکل‌های امنیتی فناوری یونیفایینگ، همچنان موارد ضعف امنیتی در این فناوری وجود داشت.

در سال 2021 و با معرفی ماوس لاجیتک MX Master 3 for Business که عملا همان لاجیتک MX Master 3 عادی سال 2019 با بهبودهای امنیتی بود، دانگا لاجیتک بولت نیز معرفی شد.

دانگل بولت (Logitech Bolt) دانگل USB جدید لاجیتک است که جایگزین دانگل Unifying شده‌است و با تغییر پروتکل‌های امنیتی و نحوه کارکرد و انتقال اطلاعات بین ماوس و کیبورد و کامپیوتر، امنیت آن را بالا برده‌است.

از نظر ظاهر و ابعاد گیرنده لاجیتک بولت کاملا با گیرنده‌های یونیفایینگ و نانو لاجیتک یکسان است، تنها تفاوت ظاهری آن‌ها لوگو Bolt سبز رنگ این فناوری است که به جای لوگو یونیفایینگ وجود دارد.

در نحوه اتصال نیز دانگل یونیفایینگ از موج رادیویی 2.4GHz برای اتصال استفاده می‌کرد و دانگا لاجیتک بولت از نسخه تغییر یافته‌ای از فناوری بلوتوث استفاده می‌کند. این باعث می‌شود تا دستگاه‌هایی که با دانگل یونیفایینگ کار می‌کنند نتوانند به دانگل بولت متصل شوند.

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد این است که تجهیزاتی مانند کیبورد لاجیتک MX Keys وجود دارند که در سال 2019 با دانگل یونیفای ارائه شده‌اند و در سال 2021 به بعد با دانگل لاجبتک بولت و اگر بخواهید تا کیبورد جدیدی تهیه کنید و به ماوس حال حاضر خود متصل کنید، باید به این نکته که دستگاه شما با کدام دانگل کار می‌کند توجه کنید.

البته در آینده این مشکل با ارائه محصولات بیشتری با لاجیتک بولت و قدیمی‌تر شدن فناوری یونیفایینگ برطرف خواهد شد.

این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که با حذف شدن پورت USB-A در لپتاپ‌ها و جایگزین شدن آن با پورت تایپ سی، در آینده‌ای نزدیک دیگر از دانگل USB برای اتصال ماوس و کیبورد استفاده نخواهیم کرد و به سراغ متصل کردن دستگاه‌ها به کمک بلوتوث خواهیم رفت.

همین حالا نیز این دستگاه‌ها همزمان از اتصال با دانگل USB و بلوتوث پشتیبانی می‌کنند و انتخاب را بر عهده کاربر گذاشته‌اند که از کدام فناوری برای اتصال استفاده کنند. اما در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد ارائه شدن دانگل‌های USB به همراه ماوس‌ها نخواهیم بود و این تجهیزات نیز کاملا بلوتوثی خواهند شد.

همین حالا نیز اگر بخواهید ماوسی را به لپتاپ‌های مک خود متصل کنید، اگر قصد انجام این کار به وسیله دانگل را داشته باشید، نیاز به یک مبدل تایپ سی به USB نیز خواهید داشت. به همین دلیل بهترین ماوس ها برای مک بوک، ماوس هایی هستند که از قابلیت اتصال با بلوتوث پشتیبانی کنند تا برای اتصال ماوس نیاز به تهیه تبدیل تایپ سی نداشته باشید.

LIGHTSPEED چیست؟

LIGHTSPEED یک فناوری اتصال انحصاری دیگر از برند لاجیتک است که دانگل مخصوص خود را دارد، اما مختص ماوس و کیبوردهای گیمینگ برند لاجیتک یعنی Logitech G است.

این فناوری با توجه به این که مخصوص تجهیزات گیمینگ برند لاجیتک است تمرکز بر داشتن قابلیت‌های متفاوتی دارد؛ مانند داشتن کمترین تاخری ممکن در زمان ارسال اطلاعات و کمترین لگ ممکن.

این دانگل‌ها به هیچ عنوان توسط کاربر قابل ست کردن و مچ کردن نیستند و هر یک از آن‌ها تنها با یک دستگاه کار می‌کنند و اگر دانگل LIGHTSPEED خود را گم کنید، امکان ست کردن آن با دانگل جدید وجود ندارد؛ به عنوان مثال دانگل ماوس لاجیتک G502 LIGHTSPEED امکان کار با ماوس لاجیتک G903 LIGHTSPEED را ندارد، پس اگر تجهیزات LIGHTSPEED دارید، مراقب دانگل خود باشید.

تفاوت دانگل نانو و یونیفای و بولت لاجیتک

تفاوت دانگل نانو و یونیفای و بولت لاجیتک

به صورت خلاصه، دانگل نانو (Nano Receiver) در سال 2007 با هدف کوچک کردن ابعاد دانگل‌های USB ماوس و کیبوردها ارائه شد و همچنان در تجهیزات وایرلس ارزان قیمت‌تر لاجیتک مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانگل یونیفایینگ (Unifying Receiver) با هدف امکان اتصال 6 دستگاه مختلف به کامپیوتر به کمک یک دانگل در سال 2009 ارائه شد. دانگل بولت (Bolt Receiver) با هدف از بین بردن رسیک‌های امنیتی دانگل یونیفای با فرآیند اتصالی جدید و بر پایه بلوتوث در سال 2021 ارائه شد.

LIGHTSPEED نیز پروتکل اتصال مختص تجهیزات گیمینگ است که اتصال بدون لگ را برای ماوس و کیبورد گیمینگ وایرلس شما به وجود می‌آورد و هر دانگل تنها امکان اتصال به یک دستگاه را دارد و قابل ست شدن به دستگاه‌های دیگر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *