دنبال خرید کیبورد جدید هستید؟ چیزی که برای بازی یا تایپ مناسب باشد؟ کیبوردی با سوییچ‌های مکانیکی محصولی است که شما دنبال آن می‌گردید و در این مطلب به راهنمای خرید کیبورد مکانیکی مناسب برای شما می‌پردازیم.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به تفاوت کیبورد مکانیکی و معمولی بیندازیم، اینکه چرا کیبورد مکانیکی برای گیمرها بهتر است و هنگام خرید کیبورد مکانیکی باید به دنبال چه مواردی باشید.

تفاوت کیبورد مکانیکی و ممبران

خب، بیایید در اینجا به اصول اولیه برگردیم، اگر متخصص هستید، می‌توانید از این بخش بگذرید، اگر نه، در این بخش با یک توضیح کوتاه و مختصر از عملکرد کیبورد مکانیکی آشنا خواهید شد.

در کیبورد شما، دستگاهی که فشار کلید شما را به ورودی رایانه شما شناسایی می‌کند، سوئیچ نامیده می‌شود. کیبوردهای مکانیکی کیبورد به دلیل کیفیت، مقاومت و سازگاری این سوئیچ‌ها نسبت به رقبای خود برتری دارند.

اکثر کیبوردها، مانند آن‌هایی که با رایانه‌های رومیزی همراه هستند، از نوع ممبران هستند. هر یک از کلیدهای شما بالای یک غشای لاستیکی قرار دارد که هنگام ضربه زدن به کلید برای تایپ کردن، فشرده می‌شوند و با اتصال دو صفحه‌ای که در دو طرف این صفحه لاستیکی وجود دارد دستور شما ثبت می‌شود و در کامپیوتر به اجرا در می‌آید.

بیشتر بخوانید : کیبورد و کیبورد گیمینگ

این قالب کیبورد در اواخر دهه 90 با افزایش رایانه‌های خانگی ارزان قیمت محبوب شد. سوئیچ‌های ممبران بسیار سبک وزن و ارزان تولید می‌شوند، اما به جز آن، مزایای بسیار کمی دارند. در حقیقت، غشای لاستیکی نازک یا گنبد مورد استفاده در این سوئیچ‌ها به سرعت تخریب می‌شود و پس از استفاده بیش از حد، هنگام فشار دادن، کیبورد را خراب و اسفنجی مانند می‌کند.

کیبورد مکانیکی چیست

کیبورد مکانیکی برخلاف کیبورد ممبران یا غشایی که معمولاً از لاستیک یا پلاستیک استفاده می‌کند، از یک قطعه فلزی برای ایجاد مقاومت مکانیکی روی کلید استفاده می‌کند. معمولاً افراد فکر می‌کنند که این مقاومت، مقاومت فنر است، اما باید بدانید که گاهی اوقات از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. این همان چیزی است که کیبورد مکانیکی را از مقاومت محکم‌تر و قابل انعطاف برخوردار می‌کند.

کلیدهای مکانیکی هنگام تایپ بازخورد بسیار بهتری دارند، کاربران این حالت را به صورت یک ضربه و دکمه‌هایی بسیار نرم‌تر احساس می‌کنند

این کیبوردها احساس رضایت بیشتری نسبت به کیبوردهای ممبران دارند، می‌توانند دقیق‌تر و برای مدت طولانی استفاده شوند در نتیجه به‌صرفه‌تر نیز هستند.

در دهه 90 میلادی هر کیبورد از کلیدهای مکانیکی جداگانه در زیر هر کلید استفاده می‌کرد. با این وجود، ساخت این کیبوردها گران بود، بنابراین با پیشرفت تکنولوژی، صفحه‌کلیدهای ارزان قیمت ممبران منوبلاک وارد بازی شدند.

بیشتر بخوانید : ماوس و ماوس گیمینگ | راهنمای خرید ماوس گیمینگ

تاریخچه کیبوردهای مکانیکی

اگر چیزی در مورد کیبورد مکانیکی می‌دانید، احتمالاً در مورد سوئیچ‌های Cherry MX اطلاعاتی دارید. در غیر این صورت، در اینجا توضیح مختصری داده‌ایم

Cherry Corporation، یک بخش از ZF Electronics، سوئیچ محبوب MX خود را در سال 1983 ثبت اختراع کرد. کلیدهای MX به سرعت رشد کردند و تبدیل به کلید استاندارد شدند که در صفحه‌کلیدهای مکانیکی استفاده می‌شود.

با این حال، این جا به جایی است که قضیه کمی پیچیده می‌شود، زیرا با محبوبیت کیبوردهای مخصوص بازی سازندگان شروع به دور شدن از انحصار Cherry MX کردند. پس از اتمام اختراع انحصاری Cherry ، تولیدکنندگان دیگر از جمله Kaihua که سوئیچ‌های Kailh را تولید می‌کند و چند مورد دیگر، شروع به ایجاد صفحه‌کلیدهای رقابتی با طیف رنگی مشابه کردند (توجه داشته باشید، سبک‌های سازنده تفاوت کمی دارند)

امروزه نیز شرکت لاجیتک که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات جانبی کامپیتر از جمله ماوس و کیبورد برای مصارف روزانه، حرفه‌ای و گیمینگ است به تولید سوییچ‌های مکانیکی Romer-G برای استفاده انحصاری در کیبوردهای گیمینگ خود پرداخته است.

کلیدهای مکانیکی متداول

خوب پس به طور خلاصه به محدوده Cherry MX برگردیم، چهار سوئیچ متداول آنها MX قرمز، سیاه، آبی و قهوه‌ای است، اینها معمولاً سوئیچ‌هایی هستند که افراد به دلیل سبک متمایزشان از آنها استفاده می‌کنند. Kailh و Razer طیف مشابهی دارند، با چند تغییر رنگ (افزودن نارنجی و زرد)

. اینها را می‌توان به “Linear” و “Tactile” تقسیم کرد.

سوئیچ‌های Linear ساده‌ترین عملکرد را دارند، بدون هیچ بازخورد اضافی یا کلیک بلند، مستقیم و بالا و پایین می‌روند. برعکس سوئیچ‌های Tactile بازخورد را با فشار کلید ارائه می‌دهند، این می‌تواند چیزی باشد که با هر بار فشردن کلید قابل فهم باشد مثل صدای یک کلیک.

کیبورد گیمینگ

هدف همه اینها این است که به کاربر این گزینه را بدهد که نحوه استفاده از کیبورد خود را انتخاب کند. این امر به ویژه در بازی‌هایی که در سناریوهای مختلف به کلیدهای مختلفی نیاز دارند بسیار مهم است.

اگر مرتباً کلیدهای خود را فشار دهید (Kailh Mechanical RED) ممکن است یک کلید ثابت با یک کلیک پر صدا نخواهید. برعکس برای چیزی مانند تایپ کردن، صدای یک کلیک ممکن است به شما در تمرکز کمک کند (Cherry MX BLUE).

بیشتر بخوانید : هدست گیمینگ | راهنمای خرید هدست گیمینگ

مزایای خرید کیبورد مکانیکی

خب بنابراین ما اصول کیبورد مکانیکی را مرور کرده‌ایم، اما مزایای واقعی خرید کیبورد مکانیکی چیست؟

دقت و سرعت، استفاده از بسیاری از کیبوردهای مکانیکی از نظر سرعت و فشار آسان‌تر است. بیشتر سوئیچ‌های مکانیکی فقط نیاز به فشار دادن تا حدود نیمه بازه حرکتی خود قبل از ثبت کلید ضربه دارند که این به عنوان نقطه تحریک شناخته می‌شود (به عنوان مثال، اگر برای فعال سازی انواع دیگر کیبوردها 4 میلی‌متر باشد، برای فعال شدن فقط کلیدهای مکانیکی کیبورد حدود 2 میلی‌متر طول می‌کشد)، نقاط تحریک پایین به معنای کار کمتر برای انگشتان شما و بسیار مهم‌تر زمان پاسخ سریع‌تر است.

تطبیق پذیری: همان‌طور که در بالا ذکر شد، کیبوردهای مکانیکی بسته به سبک تایپ شما از مدل‌های مختلفی برخوردار هستند. از همه افراد از گیمرها گرفته تا تایپیست‌ها، حتی تایپرهای مبتدی می‌توانند از کیبورد مکانیکی استفاده کنند و استفاده از کیبوردهای مکانیکی با توجه به کمکی که می‌توانند در افزایش سرعت تایپ به شما داشته باشند کیبورد مخصوص تایپیست‌ها به حساب می‌آیند.

سریع تایپ کنیم

زیبایی شناسی: تولیدکنندگان عاشق طراحی کیبوردهای با کیفیت هستند و صادقانه بگویم که نسخه‌های مکانیکی آن همیشه بهترین هستند. کیبوردهای مکانیکی با کلیدهای جدا شده و طراحی عجیب و غریب همیشه عالی به نظر می‌رسند.

کیفیت ساخت: گیمرها وقت زیادی را صرف ضربه به زدن کیبورد خود می‌کنند، بنابراین کلیدهای شما باید مقاومت بالایی در تحمل ضربه‌های محکم و فراوان را داشته باشند. کیبورد مکانیکی به منظور مقاومت بیشتر و ارائه کیفیت بالاتر برخلاف رقیبان خود که بر اثر ضربه به سرعت ساییده می‌شوند، طراحی شده‌اند و به همین دلیل اکثر گیمرها زمانی که به دنبال تهیه یک کیبورد جدید هستند ترجیح می‌دهند تا به خرید کیبورد مکانیکی بپردازند و از طرف دیگر کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای مانند کیبورد لاجیتک G810 نیز از سوییچ‌های مکانیکی استفاده می‌کنند.

در صورتی که سوالی در رابطه با کیبوردهای مکانیکی و ویژگی‌های آن‌ها دارید می‌توانید تا ان‌ها را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *