بالاخره و بعد از 5 سال نسل جدید کنسول‌ بازی برند سونی یعنی PS5 معرفی شد. این کنسول بازی تغییرات بسیاری نسبت به نسل قبلی خود دارد و این تغییرات باعث به وجود آمدن قابلیت های ویژه پلی استیشن 5 و قابلیت‌هایی که برای اولین بار برروی گیمینگ PC ها معرفی شده بودند شده‌است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی قابلیت های ویژه پلی استیشن 5 بپردازیم.

سخت‌افزار پلی استیشن 5

پلی استیشن 5

CPU و GPU کنسول بازی PS5 بر پایه نسل سوم از پردازنده‌های 8 هسته‌ای Ryzen و AMD Radeon Navi Line طراحی شده‌اند و یکی از نکات جالب این کارت گرافیک این است که می‌تواند قابلیت Ray Tracing که در گذشته تنها در کارت‌های گرافیک Nvidia RTX یافت می‌شدند را به کنسول‌های بازی ارائه کند.

همچنین عملکرد این کارت گرافیک نزدیک به کارت گرافیک RTX 2080 پیش‌بینی شده‌است؛ اما مشخص نشده‌است که منظور نسخه موبایل یا دستکتاپ آن است؛ اما در هر صورت این کنسول بازی یک کنسول بازی بسیار قدرتمند خواهد بود.

یکی دیگر از سخت‌افزارهای ارتقا یافته پلی استیشن 5 استفاده آن از حافظه‌های Solid State یا SSD است که سرعت کار کنسول را بسیار افزایش می‌دهد. به عنوان مثال بازی Spider-Man برروی PS4 به صورت متوسط 15 ثانیه طول می‌کشد تا کاملاً لود شود؛ اما در PS5 این زمان به 1 ثانیه کاهش یافته است.

قابلیت های ویژه پلی استیشن 5

قابلیت های ویژه پلی استیشن 5

این بروزرسانی‌های سخت‌افزاری باعث شده‌اند تا قابلیت‌هایی به این کنسول بازی اضافه شود که در گذشته تنها در بازی با کامپیوتر می‌توانستید از این قابلیت‌ها بهره ببرید.

قابلیت های ویژه پلی استیشن 5 شامل پشتیبانی از رفرش ریت بالا و شبیه سازی 3 بعدی صدا می‌شود.

گیمینگ PC

همانطور که در مطلب مزیت‌های بازی با کامپیوتر گفته بودیم این دو مورد شامل مواردی بودند که چرا بازی با گیمینگ PC بهتر از بازی با کنسول بازی است.

همچنین با وجود مانیتورهای گیمینگ ممکن بود تا بخواهید کنسول بازی خود را به یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای متصل کنید؛ اما در مطلب تفاوت مانیتور و تلویزیون توضیح دادیم که چرا این کار کمکی به شما در روند بازی نمی‌کند و بهتر است تا کنسول بازی را به تلویزیون متصل کنید.

تفاوت مانیتور و تلویزیونحال با پشتیبانی PS5 از رفرش ریت بالاتر از 60Hz و خروجی تصویر 4K با 120Hz و 8K با 60Hz اگر رزولوشن بالا برای شما اهمیت زیادی ندارد و می‌خواهید تا از رفرش ریت بالاتر و محیط بازی روان‌تر با سرعت بیشتر این دستگاه بهره ببرید می‌توانید با تهیه یک مانیتور گیمینگ مناسب مانند مانیتورهای گیمینگ ایسوس XG27VQ، ایسوس PG258Q، ایسوس XG32VQR، یا ایسوس PG248Q که از رفرش ریت بابا پشتیبانی می‌کنند و دارای نسیت تصویر 16:9 هستند که نسبت تصویر خروجی کنسول‌های بازی هست از این قابلیت ویژه پلی استیشن 5 بهره ببرید.
رفرش ریت بالا هدست‌های گیمینگ نیز دارای قابلیتی بودند که می‌توانستند تا صدای محیط بازی را به صورت 3 بعدی برای شما شبیه‌سازی کنند و با این کار به شما در تشخیص موقعیت اتفاقات بازی و کنترل و آگاهی بیشتر شما در فضای بازی کمک کنند.

اما این قابلیت تنها مختص به بازی با کامپیوتر می‌شد؛ اما حالا می‌توانید با تهیه هدست گیمینگ مناسب با کنسول بازی خانگی خود نیز از این قابلیت بهره ببرید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *