کیبوردها انواع و دسته‌های مختلفی دارند، اما یکی از دسته‌بندی‌های اصلی کیبوردها بر اساس نوع اتصال آن‌ها و به ویژه استفاده یا عدم استفاده از سیم در ارتباط آن با کامپیوتر. در این مطلب می‌خواهیم تا به نکات قوت و ضعف کیبوردهای وایرلس و سیمدار بپردازیم تا در تصمیم گیری تهیه کیبورد وایرلس یا سیم دار به شما کمک کنیم.

کیبورد‌ها بر اساس کاربردها و موارد استفاده‌شان انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را در مطلب انواع کیبورد کامپیوتر مشاهده کنید. همچنین کیبورد‌ وایرلس نیز با 2 نوع ارتباط بلوتوث و RF به کامپیوتر شما متصل می‌شود که در این مطلب به تفاوت این دو نوع ارتباط نیز خواهیم پرداخت.

 

کیبورد وایرلسقابل حمل/ منظم بودن کیبورد وایرلس

زمانی که شما کابل کیبورد خود را از آن حذف می‌کنید، اولین اتفاقی که برای شما می‌افتد این است که فضای کاری مرتب‌تر خواهید داشت؛ این اتفاق با استفاده از یک ماوس بی‌سیم نیز اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که می‌خواهید تا کیبورد وایرلس خود را به همره داشته باشید و یا حتی می‌خواهید تا کیبورد وایرلس خود را روی میز جابه‌جا کنید، به علت عدم وجود کابل با محدودیت و دردسر کمتری مواجه خواهید شد.

 

کیبورد وایرلسپورت‌های USB

اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید، با اتصال یک کیبورد سیم دار و یا حتی یک کیبورد وایرلس RF یکی از پورت‌های USB خود را پر کرده‌اید و اگر بخواهید یک ماوس را نیز متصل کنید، دیگر پورت‌های زیادی برای اتصال دستگاه‌های مختلف باقی نخواهد ماند و نیاز به تهیه یک هاب USB مناسب را پیدا می‌کنید.

در اینجاست که بحث کیبورد بلوتوث و ماوس بلوتوث به میان می‌آید. با اتصال کیبورد و ماوس به صورت بلوتوث پورت‌های USB شما خالی می‌مانند.

 

لگ و کندی کیبورد بی‌سیم

اگر به یکی از صفحات بحث‌های گروهی گیمرها سری بزنید، سریعاً با واژه‌های لگ و کندی مواجه می‌شوید، زیرا در بازی‌های آنلاین داشتن بالاترین سرعت عمل، هم در عملکرد شخص و هم در سرعت کارکرد تجهیزات گیمینگ می‌تواند در رقابت‌های حساس بسیار اثرگذار باشد.

کیبورد وایرلس به دلیل نوع اتصال خود برای انتقال اطلاعات می‌بایست از موج‌های رادیویی استفاده کنند که کند‌تر از اتصال با سیم است، اما امروزه این تکنولوژی‌ها پیشرفت فراوانی کرده‌اند و حتی با اتصال یک کیبورد وایرلس از نوع بلوتوث در استفاده روزمره کمترین کندی را مشاهده نخواهید کرد که یکی از مزایای بلوتوث 5 است.

اما برای لذت از راحتی استفاده از کیبورد وایرلس در بازی نیز لاجیتک فناوری LIGHTSPEED را معرفی و تولید کرده است که به کمک آن نه تنها اتصال ماوس و کیبورد وایرلس کندتر از سیم نیست، بلکه در بسیاری از مواقع از اتصال با سیم نیز سریع‌تر است.

 

کیبورد وایرلسنحوه کارکرد

کیبوردهای وایرلس RF از از موج رادیویی با فرکانس 2.4 GHz برای ارتباط با کامپیوتر استفاده می‌کنند. این موضوع بدین معنی است که زمانی که تعداد زیادی کیبورد وایرلس در یک ناحیه مشغول به کار هستند ممکن است تا دستورات یک کیبورد توسط گیرنده یک کیبورد دیگر دریافت شود و تداخلی در کار آن‌ها به وجود آید.

این مشکل در کیبوردهای بلوتوثی نیز به وجود می‌آید، اما کیبوردهای سیم دار به این مشکل بر نخواهند خورد، اما برای گیمرها این مشکل می‌تواند به معنای پایان بازی باشد.

 

مصرف انرژی/ باتری

هر دستگاه وایرلسی نیاز به یک منبع انرژی برای کار کردن دارد و کیبورد وایرلس نیز از این قائده مستثنی نیست. بیشتر کیبوردهای وایرلس با باتری‌های غیر قابل شارژ کار می‌کنند. اما برخی از کیبوردها مانند کیبورد لاجیتک CRAFT دارای باتری قابل شارژ است و می‌توانید درحالی که کیبوردتان در حال شارژ شدن است می‌توانید با آن کار کنید.

اما کیبوردهای سیم دار با این مشکلات مواجه نمی‌شوند، زیرا انرژی خود را از طریق همان اتصال USB دریافت می‌کنند.

 

قیمت

کیبوردهای سیم دار ارزان‌تر از کیبوردهای وایرلس هستند، اما کیبوردهای وایرلس نیز قیمت بسیاری ندارند و تفاوتی بسیاری در قیمت این دو دسته از محصول وجود ندارد.

البته کیبوردهای وایرلس بسیاری موجودند که دارای قیمت بالایی هستند، اما این موضوع به دلیل قابلیت‌های بیشتری است که به کاربران خود ارائه می‌دهند. به عنوان مثال برخی از کیبورد‌های بلوتوث مانند کیبورد لاجیتک K780 قابلیت اتصال به چندین دستگاه به صورت همزمان را دارند.

البته اکثر کیبوردهای گیمینگ به صورت سیم دار به بازار ارائه می‌شوند و قیمت بالاتری نسبت به بسیاری از کیبورد‌های وایرلس دارند و دلیل این امر ویژگی‌های خاص مربوط به آن‌هاست. اگر می‌خواهید تا بیشتر راجع به ویژگی‌های کیبورد‌های گیمینگ بدانید توصیه می‌کنیم تا مطلب تفاوت کیبورد گیمینگ و عادی را مطالعه کنید.

 

امیدواریم تا توانسته باشیم تا در امر انتخاب کیبورد وایرلس یا شیم دار شما را راهنمایی کرده باشیم. اگر قصد تهیه کیبوردی مناسب برای خود را دارید توصیه می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید کیبورد را مطالعه کنید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *