اگر از تلفن‌های همراه هوشمند یا لپتاپ‌های جدید استفاده می‌کنید، به احتمال بالا پورت تایپ سی را روی آن‌ها دیده‌اید. برای اتصال این پورت نیاز به یک کابل تایپ سی دارید که بسته به کاربری مورد نیازتان ممکن است این کابل نیازمند مشخصات و قابلیت‌های متفاوتی باشد. در ادامه با انواع کابل تایپ سی و کاربری هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

کابل تایپ سی چیست

کابل تایپ سی به کابلی گفته می‌شود که دارای اتصال با پورت تایپ سی باشد. با توجه به مشخصاتی که پورت تایپ سی می‌تواند داشته باشد و قابلیت‌هایی که می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند، ممکن است نیاز به کابل تایپ سی مختلفی برای اتصال و امکان استفاده از امکانات آن نیاز داشته باشید.

در ادامه با انواع کابل Type-C آشنا می‌شویم. این نکته را به یاد داشته باشید که هر نوع از کابل تایپ سی که معرفی می‌کنیم قابلیت‌های انواع قبلی خود را پشتیبانی می‌کند.

کابل شارژ تایپ سی

استفاده از پورت تایپ سی برای شارژ ساده‌ترین قابلیتی است که این پورت می‌تواند ارائه دهد. با توجه به ضخامت کم این پورت نیز امروزه اکثر دستگاه‌های همراه و حتی لپتاپ‌ها از این پورت برای شارژ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شارژ لپ تاپ با تایپ سی

کابل شارژ تایپ سی می‌تواند مانند کابل شارژ تایپ سی BA-348 تنها در یک سمت خود از پورت Type-C استفاده کند یا مانند کابل شارژ تایپ سی BA-521 بیاند در دو سمت خود دارای پورت تایپ سی باشد.

یک کابل شارژ مناسب از رشته سیم‌های مسی با کیفیت و با ضخامت متناسب با مقدار توان شارژ استفاده می‌کند تا هنگام شارژ دستگاه به خود و دستگاه در حال شارژ آسیب نزند.

در صورتی که بدین گونه نباشد در هنگام شارژ، خصوصا فست شارژ دستگاه که جریان بیشتر از حد تحمل کابل از آن عبور خواهد کرد می‌توانید گرم شدن کابل را با دست احساس کنید.

کابل انتقال دیتا تایپ سی

کابل شارژ تایپ سی

اگر بتوانید به کمک کابل خود، به عنوان مثال با اتصال تلفن همراه به کامپیوتر از طریق کابل، به انتقال اطلاعات بین دو دستگاه بپردازید، کابل شما یک کابل انتقال دیتا است.

کابل‌های شارژ بیاند علاوه بر امکان شارژ دستگاه، امکان انتقال اطلاعات و دیتا را نیز دارند. انتقال اطلاعات با سرعت مشخصی انجام می‌شود و این سرعت وابسته به نوع کابل و پورت اتصال دستگاه شماست.

اگر قصد انتقال دیتا بین تلفن همراه خود و کامپیوترتان را دارید، مطلع باشید که تلفن‌های همراهی که از پورت تایپ سی استفاده می‌کنند با پروتکل USB 2.0 کار می‌کنند. این یعنی حداکثر سرعت منتقل شدن دیتا 480 مگابیت بر ثانیه یا 60 مگابایت بر ثانیه است.

اما در لپتاپ‌ها و کامپیوترها نسخه‌های جدیدتری از USB مانند USB 3.0, 3.1, 3.1 Gen2, 3.2 و حتی USB 4.0 مورد استفاده قرار گرفته شده‌است که در صورت پشتیبانی کردن کابل تایپ سی می‌توانید سرعت انتقال دیتا تا 80 گیگابیت یا 10 گیگابایت در ثانیه را تجربه کنید!

بیشتر بخوانید:

کابل تصویر تایپ سی

در صورتی که پورت تایپ سی دستگاه شما USB 3.1 یا جدیدتر باشد و کابل تایپ سی شما USB 3.0 و جدیدتر باشد، شما می‌توانید از طریق پورت تایپ سی لپتاپ یا کامپیوتر خود به آن مانیتور یا نمایشگر متصل کنید.

با ارائه شدن USB 3.1 پشتیبانی از DisplayPort به فناوری USB اضافه شد و از این جهت اگر مانیتوری دارشته باشید که دارای ورودی تایپ سی باشد می‌توانید تنها به کمک یک کابل تایپ سی آن را به کامپیوتر خود متصل کنید.

تبدیل‌های تایپ سی نیز از همین قابلیت برای اضافه کردن پورت HDMI به لپتاپ‌ها و اولترابوک‌های فاقد این پورت استفاده می‌کنند.

کابل Thunderbolt

فناوری تاندربولت و دستگاه‌هایی که از تاندربولت 3 یا جدیدتر پشتیبانی می‌کنند نیز امکان انتقال سیگنال تصویر را از طریق پورت تایپ سی دارند.

البته با وجود فناوری Thunderbolt 3، پورت تایپ سی پهنای باند بسیار بیشتری برای این کار دارد و می‌توانید 4 مانیتور 4K را به صورت همزمان از طریق یک پورت تایپ سی دارای تاندربولت راه‌اندازی کنید.

این کابل مشخصات ویژه خود را دارد و هر کابل تایپ سی قابلیت این کار را ندارد، البته به غیر از کابل USB 4، به این دلیل که USB 4 خود بر پایه Thunderbolt 3 است.

در صورتی که دستگاه شما دارای ورودی تاندربولت 3 یا 4 است شما حتی می‌توانید از طریق این پورت به اتصال کارت گرافیک اکسترنال بپردازید و قدرت گرافیکی لپتاپ خود را چند برابر کنید!

کارت گرافیک اکسترنال در واقع همان کارت گرافیک مورد استفاده در کیس است که به کمک یک مبدل و از طریق پورت تایپ سی که از Thunderbolt 3 یا جدیدتر پشتیبانی کند به کامپیوتر شما متصل می‌شود. کابلی که این مدبل‌ها استفاده می‌کنند همان کابل تاندربولت است.

در ویدئو زیر می‌توانید نحوه کارکرد و اتصال کارت گرافیک اکسترنال را ببینید و عملکرد آن را با یک کارت گرافیک داخلی قدرتمند در لپتاپ‌ها مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *