در گذشته با تغییر دادن تلویزیون متصل به کنسول بازی، تنها عامل تغییر کننده اندازه صفحه و کیفیت تصویر آن بود، اما با پشتیبانی شدن رفرش ریت بالا توسط کنسول‌های نسل 9 بسیاری از کاربران آن‌ها برای استفاده از این قابلیت به استفاده از یک مانیتور گیمینگ رو آورده‌اند، اما همچنان می‌خواهند تا اندازه تصویر بزرگ داشته باشند. در اینجاست که یک استفاده از یک تلویزیون گیمینگ مطرح می‌شود.

اما تلویزیون گیمینگ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت تلویزیون و مانیتور

تفاوت تلویزیون و مانیتور

در گذشته این دو نوع نمایشگر تفاوت‌های زیادی با هم داشتند، نوع اتصال، نحوه و تکنولوژی کارکرد و تمرکز بر قابلیت‌ها با کاربری‌های متفاوت؛ مانند تمرکز تلویزیون‌ها بر نمایش رنگ‌های زنده و تصاویر چشم نواز و مانیتورها بر داشتن بیشترین سرعت تصویر و دقت رنگ بالا مانند یک مانیتور مخصوص طراحی گرافیک.

اما امروزه این دو نوع نمایشگر مشابهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند، به عنوان مثال هردو آن‌ها دارای اتصال HDMI هستند، هردو آن‌ها از پنل‌های LCD و LED استفاده می‌کنند و امروزه تنها تفاوت آن‌ها اندازه تصویر آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

اما امروزه نیاز به منتقل شدن یک قابلیت جدید از دنیای مانیتورها به تلویزیون‌هاست و آن پشتیبانی از رفرش ریت بالاست.

تلویزیون گیمینگ چیست

تلویزیون گیمینگ چیست

تلویزیون گیمینگ تلویزیونی است است که کاربری اصلی آن بازی باشد و امکانات آن متمرکز بر هرچه بهتر کردن تجربه بازی.

اما امروزه محصول حرفه‌ای که با عنوان تلویزیون گیمینگ از آن یاد شود نداریم؛ بله تلویزیون‌هایی وجود دارند که قابلیت اصلی ملنیتورهای گیمینگ که رفرش ریت بالای پنل آن‌هاست را دارند؛ اما این در زمان تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی تصاویر را واقعا با فریم ریت به عنوان مثال 120 فریم بر ثانیه به شما نشان نمی‌دهند.

بلکه به عنوان مثال یک تصویر با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه را پردازش می‌کند و بین هر دو فریم آن یک فریم تقلبی وارد می‌کند تا به ظاهر تصویر شما روان‌تر شود.

یک تلویزیون گیمینگ واقعی باید مانند یک مانیتور گیمینگ از پنلی با رفرش ریت بالا (در مورد کنسول‌های بازی نسل 9 با رفرش ریت 120 هرتز) استفاده کند و زمانی واکنش پذیری (Response Time GTG) بسیار کم و در حدود 1 تا 5 میلی‌ثانیه استفاده کند.

بهترین تلویزیون گیمینگ

بهترین تلویزیون گیمینگ، یک مانیتور گیمینگ است!

اگر قصد دارید تا از قابلیت‌های کنسول بازی جدید خود به صورت تمام و کمال استفاده کنید، اما نمی‌خواهید تا اندازه تصویر را فدای رفرش ریت بالا کنید؛ بهترین گزینه تهیه بزرگترین مانیتور گیمینگ موجود است.

امروزه مانیتورهای گیمینگ زیادی در بازه اندازه تصویر 40 تا 60 اینچ زیادی وجود دارند که رفرش ریت 120 هرتز را ارائه می‌دهند و حتی می‌توانند جایگزین تلویزیون خانگی شما شوند و تهیه یکی از این مانیتورها بهترین گزینه برای کنسول‌های بازی PS5 و Xbox Series X است.

اما در انتخاب مانیتور گیمینگ مناسب برای کنسول بازی، چه بخواهید جایگزین تلویزیونتان شود و چه نخواهید، چند نکته وجود دارد:

با توجه به این که خروجی تصویر کنسول‌های بازی نسل 9 در حالت رفرش ریت بالای خود دارای رفرش ریت 120 هرتز هستند و دارای نسبت تصویر 16:9 هستند، تهیه یک مانیتور اولتراواید که نسبت تصویر عریض‌تری نسبت به 16:9 دارند کار درستی نخواهد بود.

همچنین حداکثر خروجی رفرش ریت این کنسول‌ها 120 هرتز است که در دنیای مانیتورهای گیمینگ با رفرش ریت 240 و حتی 360 هرتز عدد زیادی محسوب نمی‌شود و تهیه یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت بالاتر از 144 هرتز برای استفاده به همراه این کنسول‌ها منطقی نیست.

همچنین اگر قصد تهیه یک مانیتور خمیده را دارید به این مورد نیز توجه کنید که بیشتر مانیتورهای خمیده، مانیتورهای اولتراواید نیز هستند که در صوتی که حتما بخواهید یک مانیتور دارای انحنا تهیه کنید، این کار گزینه‌های شما را بسیار محدودتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

جمع‌بندی

امروزه محصولی به نام تلویزیون گیمینگ وجود ندارد، اما اگر به دنبال یک مانیتور گیمینگ هستید که بتواند این نقش را برای شما ایفا کند باید به دنبال یک مانیتور گیمینگ با اندازه هرچه بزرگتر باشید تا بتواند جایگزین تلویزیون شما شود و این مانیتور باید دارای نسبت تصویر 16:9 باشد و رفرش ریت آن نیازی نیست تا بالاتر از 120 هرتز یا حداکثر 144 هرتز باشد.

در صورتی که سوالی درباره مانیتورهای گیمینگ دارید می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *