اگر دائما از کامپیوتر استفاده می‌کنید یا شغل شما به نحوی است که ساعات زیادی از روز را باید با کامپیوتر کار کنید؛ خرید ماوس پد مناسب از نان شب نیز برای شما واجب‌تر است! زیرا یک پد حرفه‌ای یا مناسب کار شما می‌تواند سلامتی مفاصل دستان شما را تضمین کند. در این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های موس پد مناسب را برای شما بازگو کنیم؛ لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ماوس پد چیست؟

اگر تا به حال به زیر ماوس خود توجه کرده باشید احتمالاً نور قرمز ماوس را دیده‌اید. هدف این نور روشن کردن سطح زیر ماوس برای سنسور اپتیکال و نقشه‌برداری سنسور از سطح زیر خود و تشخیص جهت حرکت بر اساس تغییراتی است که در سطح اسکن شده مشاهده می‌کند. نور قرمز رنگ ماوس در گذشته در تمامی ماوس‌ها قابل دیدن بود.

البته امروزه بسیاری از ماوس‌ها مانند ماوس‌های لاجیتک با طول موج خارج از محدوده مرئی کار می‌کنند و شما زیر ماوس خود نور قرمز رنگ را نخواهید دید؛ اما نحوه کارکرد این ماوس‌ها نیز به همان شکل است.

کاربرد ماوس پد

برای راحت‌تر کردن کار ماوس در تشخیص حرکات دست شما آن را بر روی سطحی غیر صیقلی قرار می‌دهند تا با وجود پستی و بلندی‌های کوچک زیاد در این سطح سنسور توانایی بیشتری در اسکن سطح زیر خود داشته باشد. این سطح می‌تواند سطح مات چوبی روی میز یا یک موس پد پارچه‌ای یا پلاستیکی بر روی شیشه میز باشد.

برخی اوقات نیز سطح میزی که روی آن کار می‌کنید از جنس شیشه است و با توجه به این که برخی از ماوس‌های حرفه‌ای سنسورهایی دارند که توانایی کار روی شیشه را نیز دارند؛ اما این ماوس‌ها قیمت بالایی دارند و راه کم هزینه حل این مشکل تهیه یک ماوس پد مناسب است.

انواع ماوس پد

اما این موس پدها خود می‌توانند بر اساس کارکردی که شما از ماوس انتظار دارید، ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. در ادامه با انواع موس پد و ویژگی‌های هرکدام آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : کیبورد و کیبورد گیمینگ + هدست گیمینگ

موس پدها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • عادی
  • گیمینگ
  • هوشمند
  • طبی

موس پد مناسب

ماوس پد عادی

کاربرد اصلی موس پد ایجاد سطحی غیر شفاف و دارای فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های کوچک است تا کار سنسور تعبیه شده در ماوس که تشخیص حرکت دست شما با توجه به حرکت تصویر مشاهده شده توسط ماوس است را ساده‌تر کند. با این کار دقت ماوس شما در ردیابی حرکت دست نیز افزایش می‌دهد.

موس پدهای عادی نیز خود با توجه به نوع سطح خود به دو دسته سخت و نرم تقسیم می‌شوند. موس پدهای سخت دارای پوشش پلاستیکی هستند تا اصطکاک کمتری نسبت به ماوس‌پدهای نرم که دارای پوشش پارچه‌ای هستند داشته باشند. این امر موس پد های سخت را برای کار‌های سرعت بالا و موس پد های نرم را برای کارهای سرعت پایین مناسب‌تر می‌کند.

همچنین ماوس‌پدها در ابعاد و اشکال متفاوتی ارائه می‌شوند. برخی از موس پدها اندازه نسبتاً کوچک و ضخامت کمی دارند تا بتوانید به سادگی آن‌ها را به همراه داشته باشید و برخی ابعاد بزرگی دارند تا فضای زیادی برای کار با ماوس به شما بدهند. برخی به شکل مربع، برخی به به شکل مستطیل و برخی به شکل دایره هستند و شما می‌توانید تا با توجه به نحوه استفاده خود از ماوس نوع مناسب آن را برای خود تهیه کنید.

ماوس پد مناسب

ماوس پد گیمینگ

یکی از کارکردهای یک موس پد حرفه‌ای در بازی است. تنها یک گیمر حرفه‌ای است که می‌داند یک ماوس پد گیمینگ خوب چقدر می‌تواند در نتیجه بازی تأثیرگذار باشد.

ویژگی‌های موس پد گیمینگ نسبت به موس پد عادی ابعاد آن است؛ ماوس‌پدهای عادی بزرگ ابعادی در حدود 20 در 10 سانتی‌متر دارند، درحالی که کوچکترین ماوس‌پدهای گیمینگ از بزرگترین موس پد های عادی بزرگترند. دلیل بزرگتر بودن ماوس‌پدهای گیمینگ این است که در حال بازی، شما توجهی به موقعیت دست خود ندارید و ممکن است تا با حرکات ناگهانی و سریع ماوس خود را از روی ماوس پد خارج کنید، موس پد های گیمینگ دارای ابعاد بزرگی هستند تا شما نگران موقعیت دست خود نباشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ماوس پد مناسب برای گیمینگ و ویژگی موس پدهای گیمینگ لاجیتک، فوم به‌کار رفته در لایه زیری آن‌هاست. ماوس‌پدهای گیمینگ برای ماراتن‌های بازی طراحی شده‌اند و با استفاده از فوم Orthalite از خسته شدن مچ دست شما در مقابل سطح میز محافظت می‌کند.

اگر می‌خواهید نتیجه بازی را به نفع خودتان رقم بزنید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با موس پد گیمینگ زیر آشنا شوید:

ماوس پد مناسب

ماوس پد گیمینگ Logitech G440

امکاناتی که موس پد گیمینگ Logitech G440 نسبت به قیمت آن دارد، بسیار مناسب است. از نقاط قوت آن سطح پلیمری ماوس مخصوص بازی است که از اصطکاک جلوگیری می‌کند و برای بازی‌هایی با DPI بالا بسیار مناسب است.

عملکرد سنسور ماوس با این موس پد بسیار دقیق انجام می‌شود و احتمال خطا را بسیار پایین می‌آورد. هر ماوس گیمینگ می‌تواند به خاطر چند لایه بودن این پد مانورهای قابل توجهی را در حین بازی برای گیمر داشته باشد. پیشنهاد می‌شود برای بهبود عملکرد این پد در کنار آن از سنسورهای مخصوص بازی Logitech G مانند سنسور Logitech HERO استفاده کنید.

موس پد هوشمند

موس پد هوشمند موس پدی است که به شما قابلیت یا قابلیت‌هایی بیشتر از فراهم کردن یک سطح مناسب برای کارکردن ماوس را بدهد.

با توجه به ساختار باریک و طراحی کلی موس پد و موقعیت آن روی میز یکی از تنها قابلیت‌هایی که می‌توان به یک ماوس پد اضافه کرد ماژول شارژ وایرلس است. با توجه به این که موس پد روی میز و در کنار دست شماست یک موس پد موقعیت مناسبی برای قرار گرفتن تلفن همراه شماست، به همین دلیل موس پدهایی مانند بیاند BA-5050 وجود دارند که با ارائه دادن بخشی دارای سیم پیچ و برد مورد نیاز برای شارژ وایرلس در داخل موس پد و به صورت مخفی می‌توانید تا با قرار دادن تلفن همراه خود بر روی قسمت مشخص شده به صورت بی‌سیم شارژ نمایید.

ماوس پد هوشمند

فناوری شارژ وایرلس به نحوه دیگری نیز درون یک موس پد هوشمند قرار می‌گیرد و هدف آن شارژ کردن یک ماوس وایرلس در حین استفاده است.

یکی از تفاوت‌های ماوس گیمینگ و عادی پرمصرف‌تر بودن سنسورهای آن‌ها به دلیل فعالیت و دقت بیشتر آن‌هاست و به همین دلیل عمر باتری بسیار کمتری نیز نسبت به ماوس‌های عادی دارند. پدهایی مانند ماوس پد لاجیتک POWERPLAY دارای ماژول شارژ وایرلس در درون خود هستند تا در زمان بازی از تمام شدن ناگهانی باتری ماوس شما جلوگیری کنند.

توجه کنید که ماژول شارژ وایرلس این دسته از موس‌پدها از استاندارد Qi تبعیت نمی‌کنند و توانایی شارژ وایرلس تلفن همراه شما و یا حتی ماوس‌های گیمینگ برندهای دیگر را ندارند.

موس پد مناسب

موس پد طبی

اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید و زمان زیادی را با ماوس کار می‌کنید داشتن یک ماوس ارگونومیک و یک موس پد طبی برای شما ضروری است. اکثر پدهای ژله‌ای با استانداردهای طبی طراحی شده است که فرم دست به نحوی قرار می‌گیرد که به مفصل‌های مچ دست فشار وارد نشود.

سوالات متداول درباره ماوس پد

چرا باید از ماوس پد استفاده کنیم؟

استفاده از ماوس پد به ماوس شما در داشتن ردیابی دقیق‌تر حرکت دست شما کمک می‌کند و علاوه بر آن لایه فومی ماوس‌پد استراحتگاهی را برای مچ دست شما در زمان کار با ماوس ایجاد می‌کند.

تفاوت ماوس پد گیمینگ و عادی چیست؟

ماوس‌پدهای گیمینگ عموماً ابعاد بزرگی دارند و باعث می‌شود تا فضای کار بیشتری برای ماوس گیمینگ خود داشته باشید و بدون نگرانی از خارج شدن ماوس از روی ماوس‌پد به بازی ادامه دهید. اما برخی از ماوس‌پدهای گیمینگ تفاوت‌های بیشتری در ساختار خود دارند که امکانات بیشتری را ارائه دهند.

انواع ماوس پد کدام‌اند؟

ماوس‌پدها بر اساس نوع استفاده در نظر گرفته شده برای آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند و انواع اصلی ماوس‌پدها شامل: ماوس‌پد عادی، ماوس‌پد گیمینگ، ماوس‌پد هوشمند و ماوس‌پد طبی می‌شود.

آیا ماوس پد طرح دار از بدون طرح بهتر است؟

اگر از یک ماوس گیمینگ ارزان قیمت غیر برند اصلی استفاده می‌کنید، استفاده از ماوس‌پد گیمینگی که روی آن طرح نداشته باشد بهتر خواهد بود، اما ماوس‌های گیمینگ با کیفیت و برند اصلی دارای سنسورهای دقیقی هستند که قابلیت ردیابی حرکت دست شما را روی هر سطحی دارند.

ماوس پد کدام برند بهتر است؟

با توجه به این که ماوس پد فناوری پیچیده‌ای برای ساخت نیاز ندارد، در صورتی که از فناوری‌هایی مانند شارژ وایرلس در ماوس پد خود استفاده نمی‌کنید، این که کدام ماوس‌پد را تهیه می‌کنید تفاوت زیادی نخواهند داشت، اما باید به جنس سطح ماوس پد و پلاستیکی یا پارچه‌ای بودن آن توجه کنید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *