چه نیاز به شارژ کردن تلفن همراه، لپتاپ، تبلت یا دیگر تجهیزات الکترونیکی داشته باشید، اتصال دستگاه به شارژر و عدم شارژ شدن آن می‌تواند اعصاب خرد کن و در مواقعی نگران کننده باشد؛ اما چرا کابل شارژر، شارژ نمی کند؟ دلایل خرابی کابل شارژ چیست و چه مواردی باعث می‌شود که شارژر به درستی کار نکند و چگونه می‌توان شارژر را درست کرد تا نیاز به تهیه کابل شارژ جدید نباشد؟

دلایل خرابی شارژر

چرا کابل شارژ خراب می شود

چند دلیل ساده برای کار نکردن شارژر وجود دارد:

  • خرابی پریز برق
  • خرابی آداپتور
  • خرابی کابل شارژ
  • خرابی پورت شارژ دستگاه

اگر دستگاه خود را به شارژ متصل می‌کنید و جریان برای شارژ برقرار نمی‌شود مشکل از یکی از نقاط اتصال است که در ادامه مشکلات ممکن در هر یک را بررسی و برای هرکدام راه‌حلی ارائه خواهیم کرد.

نحوه درست کردن شارژر

برخی از روش‌ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند؛ اما بیشتر آن‌ها بسیار ساده هستند و می‌توانید با انجام آن‌ها شارژر خود را دوباره به کار بی‌اندازید.

پریز برق خود را چک کنید

اگر پریز برق شما سوییچ دار یا فیوز دار است از فعال بودن و برق داشتن آن اطمینان برقرار کنید؛ همچنین ممکن است اتصال پریز برق مورد استفاده شما قطع شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

می‌توانید با اتصال شارژر به یک پریز دیگر عملکرد آن را امتحان کنید.

اتصالات شارژر خود را بررسی کنید

تمام قطعات شارژر خود (آداپتور، کابل شارژ، کابل برق متصل به آداپتور) را از یکدیگر جدا کنید و دوبباره آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید؛ در زمان اتصال دوباره از درست متصل شدن تمام این قطعات به یکدیگر اطمینان برقرار کنید.

چراغ‌های نشانگر شارژر خود را چک کنید

برخی از آداپتورها و شارژرها بر روی خود چراغ نشانگری دارند که با متصل شدنشان به منبع برق روشن می‌شود؛ برخی از آداپتورهای لپ تاپ حتی با توجه به وضعیت خود چراغ خود را به رنگ‌های مختلفی روشن می‌کنند. ممکن است با اتصال به برق خوب به رنگ سبز و با برقی که نوسان دارد به رنگ زرد روشن شود.

آداپتور شارژ استاندارد

دستگاه خود را خاموش و روشن کنید

دستگاه شما بخش بزرگی از فرآیند شارژ شدن را برعهده دارد و ممکن است علت شارژ نشدن دستگاه شما خرابی کابل شارژ نباشد.

ریست کردن دستگاه در موارد بسیاری که مشکلات ناگهانی و غیرمنطقی به وجود می‌آیند راهکار درست کردن آن خواهد بود.

بررسی خرابی کابل شارژ

کابل شارژ خود را از لحاظ فیزیکی بررسی کنید؛ هرگونه سیم لخت، خرابی پوشش سیم، خم شدن و تا شدن سیم می‌تواند باعث خرابی کابل شارژ شود.

خراب شدن کابل آیفون
خراب شدن کابل آیفون

همچنین کابل شارژ خود را متصل کنید و آن را از دو سر آن مقداری تکان دهید، از عدم وجود لقی اتصال پورت شارژ و USB اطمینان برقرار کنید.

اگر کابل به صورت لحظه‌ای شروع به شارژ دستگاه کرد، سیم‌های داخل کابل شما آسیب دیده‌اند و نیاز به تهیه کابل شارژ جدیدی خواهید داشت.

البته اگر سیم لخت یا بدون پوششی را در کابل شارژر خود دیدید دیگر آن را با تکان دادن برای لقی امتحان نکنید، این کار می‌تواند باعث برق‌گرفتگی یا اتصالی و آسیب به دستگاه شما شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص کابل شارژ خوب

کابل‌های شارژ اصلی اپل در این مورد شهرت بسیاری دارند؛ چراکه نحوه طراحی و موادی که برای ساخت روکش کابل شارژ آیفون استفاده می‌شود عمر بسیار کمتری نسبت به دیگر کابل‌های شارژ آیفون دارد.

بیشتر بخوانید: چرا کابل شارژ آیفون زود خراب می‌شود

پورت شارژ دستگاه را تمیز کنید

ممکن است مشکل کار نکردن شارژر و شارژ نشدن دستگاه شما از خرابی نباشد.

پورت‌های شارژ کوچک، خصوصا پورت لایتنینگ در آیفون و تایپ سی در بیشتر تلفن های اندرویدی جدید به علت اندازه کوچکشان منبع جمع شدن گرد و خاک هستند.

با توجه به کوچک بودن اتصالات پورت ذره کوچکی از گردوخاک می‌تواند این اتصال را از بین ببرد و در صورت جمع شدن حجم زیاد آن باعث جلوگیری از درست نصب شدن شارژر در جای خود می‌شود.

چرا کابل شارژ خراب می شود

حتی برای امتحان شارژر خود را در صورت امکان به صورت برعکس و از طرف دیگر متصل کنید. (در پورت‌های شارژ تایپ سی و لایتنینگ که امکان اتصال از دو طرف شارژر وجود دارد این امکان وجود دارد)

پس اگر دستگاه شما شارژ نمی‌شود ممکن است علت آن گرد و خاک موجود در پورت شارژ دستگاه شما باشد.

برای دستگاه‌های تایپ سی علاوه بر پورت شارژ، پورت کابل شارژ را نیز برای وجود گرد و خاک بررسی کنید.

قطعات شارژر خود را عوض کنید

برای این که بررسی کنید که چرا شارژر شما کار نمی‌کند، باید ببینید که کدام قطعه کار نمی‌کند.

کابل شارژ خود را به آداپتور دیگری متصل کنید و دوباره شارژ دستگاه را امتحان کنید، اگر شارژر شما شروع به کار کرد ایراد از آداپتور شماست.

به طور مشابه کابل شارژ خود را عوض کنید تا ببینید که آیا کابل شارژ شما خراب است یا خیر.

استفاده از آداپتور اشتباه

هر دستگاه مشخصات شارژ مختص به خود را دارد؛ درست است که بسیاری از آن‌ها مشابه یکدیگر خواهند بود؛ اما همچنان امکان وجود ایراد در استفاده از شارژر اشتباه وجود دارد.

بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی با ولتاژ 5 ولت اما میزان جریان مختلفی شارژ می‌شوند. مهم‌ترین مشخصه یک آداپتور برای شارژ ولتاژ خروجی آن است.

اگر جریان برق آداپتور شما کم باشد دستگاه شما کند شارژ می‌شود، اما مشکلی برای آن بوجود می‌آید و دستگاه شما علامت شارژ شدن از خودش نشان خواهد داد.

اگر جریان شما بیشتر از حد شارژ دستگاه باشد هم مشکلی نخواهد بود؛ چرا که دستگاه شما تنها میزان جریان ماکسیمومی که می‌تواند دریافت کند را از منبع انرژی خود دریافت می‌کند.

اما اگر ولتاژ شارژ آداپتور و دستگاه متفاوت باشد باعث ایجاد مشکل می‌شود.

ولتاژ بیشتر و کمتر از مورد نیاز دستگاه برای شارژ هردو به باتری شما آسیب خواهد زد؛ ولتاژ بیشتر باعث آسیب دیدن باتری و ولتاژ کمتر باعث شارژ شدن دستگاه بدون آن که خود دستگاه به شما اعلام کند در حال شارژ است، می‌شود.

هردو این موارد برای سلامت باتری شما مضر خواهند بود.

یک آسیب دیگر که می‌توانید در حین شارژ به دستگاه خود وارد کنید استفاده از آداپتورهای غیر استاندارد برای شارژ است.

آداپتورهای شارژ اصلی تمام برندها علاوه بر این که خروجی شارژ با چندین ولتاژ و جریان را ارائه می‌دهند، که اطلاعات آن روی آداپتور نوشته شده است، نوسان ولتاژ ندارند یا نوسان ولتاژ خیلی کمی دارند.

اما آداپتورهای تقلبی از تجهیزاتی که از این نوسان ولتاژ جلوگیری می‌کند برای پایین آوردن هزینه ساخت استفاده نمی‌کنند.

کابل شارژ غیر استاندارد

مورد مشابهی در استفاده از کابل شارژ غیر استاندارد نیز وجود دارد؛ برای کاهش هزینه تولیدکنندگان این تجهیزات از سیم‌های باریک‌تری برای ساخت کابل استفاده می‌کنند که علاوه بر آسیب پذیرتر بودن آن‌ها، با اتصال به یک آداپتور فست شارژ که جریان بیشتری دارد ممکن است دچار قطعی سیم به علت داغ شدن بیش از حد سیم‌ها به دلیل جریان بالای این آداپتورها شوند.

بیشتر بخوانید: کابل فست شارژ چیست

استفاده از تجهیزات غیر استاندارد علاوه بر این که خود عمر کمی دارند، باعث کاهش عمر مفید دستگاه شما و خرابی آن نیز می‌شوند.

پس بهتر است تا هزینه کمتر را در مورد تجهیزات جانبی لوازم الکترونیکی کنار بگذارید، چرا که این کار هزینه بزرگی را در آینده برای تعمیر یا تعویض دستگاه خود در آینده به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تشخیص کابل اورجینال از فیک Apple

کابل شارژ بیاند

البته اگر قصد ندارید تا هزینه زیادی را برای یک کابل شارژ بپردازید کابل‌هایی مانند کابل‌های شارژ بیاند برای هر دستگاهی وجود دارد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ عمر و دوام بالایی دارند، در اشکال و رنگ‌های متفاوتی ارائه می‌شوند و 18 ماه گارانتی خدمات پس از فروش دارند.

این کابل‌های شارژ با پورت‌های بسیار متنوعی ارائه می‌شوند تا با دستگاه‌ها و آداپتورهای بسیاری توانایی کار داشته باشند، مانند لایتنینگ به USB، تایپ سی به USB، تایپ سی به تایپ سی و لایتنینگ به تایپ سی.

پس اگر نیازی به یک کابل شارژ برای دستگاه‌های الکترونیکی همراه خود دارید، اما نمی‌خواهید تا هزینه زیادی را برای آن بپردازید و در عین حال به دنبال بک کابل استاندارد و با کیفیت هستید ما کابل های شارژ بیاند را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر سوالی درباره خرابی کابل شارژ و دلایل آن دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت منید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *