20 سال پیش و زمانی که مشغول بازی با PlayStation 1 بودیم برای کسی اهمیت نداشت که رزولوشن تلویزیون چقدر است یا این که گرافیک بازی چقدر به واقعیت نزدیک است. اما این 20 سال پیش بود و حالا همه‌چیر تغییر کرده‌است و بازی‌ها تمرکز زیادی بر جزئیات تصویر خود دارند و بازی در یک مانیتور یا تلویزیون با رزولوشن پایین امکان پذیر نیست؛ اما بهترین رزولوشن برای گیمینگ چقدر است؟

زمانی که صحبت از رزولوشن در یک مانیتور گیمینگ می‌شود معمولا 3 مقدار خاص مورد بحث است. Full-HD یا 1920×1080، Quad HD یا 2560×1440 و رزولوشن 4K یا 3840×2160.

بهترین رزولوشن برای گیمینگ

رزولوشن 4K دارای 4 برایبر تعداد پیکسل رزولوشن FHD است و معمولا مانیتورهای 4K مانیتورهای حرفه‌ای‌تر و برای انجام کارهای حرفه‌ای مانند طراحی گرافیک یا ادیت ویدئو هستند و جزئیات بیشتری از تصویر را نمایش می‌دهند و برای کار نیاز به سیستم‌های قدرتمندی دارند.

مطلب مرتبط: بهترین مانیتور مخصوص طراحی گرافیک

رزولوشن 1080p

مانیتور گیمینگ full hd

عدد 1080p رزولوشنی است که بسیاری از گیمرها از زمان ارائه شدن Xbox 360 و PlayStation 3 شنیده‌اند.

معنی رزولوشن‌هایی که به این شکل نوشته می‌شوند این است که تعداد خطوط افقی تصویر شما عدد کنار p است و p خود مخفف Progressive Scan است.

دلیل مشخص کردن رزولوشن به این شکل این است که همه مانیتورها دارای یک نسبت تصویر نیستند. مانیتورهای اولترا واید که دارای نسبت تصویر بالاتر از 16:9 و معمولا 21:9 هستند اگر رزولوشن آن‌ها Full-HD باشد ارتفاع تصویر آن‌ها 1080 خواهد بود، اما پهنای آن‌ها به جای 1920 دارای 2520 پیکسل خواهد بود.

رزولوشن Full-HD یا 1080p یکی از بهترین رزولوشن‌ها برای گیمینگ است. مانیتورها و تلویزیون‌های فراوانی با این رزولوشن ارائه شده‌اند و با توجه به این که دستگاه‌های زیادی با این رزولوشن ارائه شده‌اند، شما می‌توانید مانیتور 1080p را تهیه کنید که دقیقا قابلیت‌های مورد نیاز شما را داشته باشد.

مهم‌ترین قابلیت یک مانیتور گیمینگ رفرش ریت بالا تصویر آن است. مانیتورهای 1080p از این جهت بهترین رزولوشن برای گیمینگ را دارند که رفرش ریت این مانیتورها تا 360Hz نیز بالا می‌رود؛ این درحالی است که حداکثر رفرش ریت روی یک مانیتور 1440p حدود 165Hz و روی مانیتورهای 4K همان 60Hz است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ

این مانیتورها گزینه مناسبی برای کسانی که به دنبال یک مانیتور گیمینگ اقتصادی با رفرش ریت پایین‌تر و حدود 144Hz هستند و کسانی که به طور کاملا رقابتی بازی‌هایی مانند CS:GO، Battlefield و PUBG را بازی می‌کنند و گرافیک بازی برای آن‌ها اهمیتی ندارد، است.

رزولوشن 1440p

رزولوشن 1440p که با نام Quad HD (QHD) نیز شناخته می‌شود دارای 4 برابر تعداد پیکسل نسبت به 720p یا 1280×720 است.

در گذشته این رزولوشن را تنها در مانیتورها می‌دیدیم، اما امروزه می‌بینیم که این رزولوشن در نمایشگر دستگاه‌های همراه نیز قرار می‌گیرد.

با وجود این که مانیتوری با این رزولوشن تصویر با وضوح بیشتری نسبت به یک مانیتور هم اندازه اما FHD، به دلیل تراکم پیکسلی بیشتر دارد. اما این مانیتورها مقداری گران‌تر هستند.

رزولوشن 1440p از جهاتی بهترین رزولوشن برای گیمینگ برای کسانی که به صورت کاملا حرفه‌ای بازی نمی‌کنند است. رزولوشن بالاتر آن نسبت به 1080p تصاویر بهتری را به شما نشان می‌دهد و رفرش ریت حدود 120-165Hz برای چنین افرادی کاملا کفایت می‌کند.

همچنین قدرت پردازشی که برای نمایش تصویر با این رزولوشن وجود دارد کمتر از 4K است که برای رسیدن به حداکثر رفرش ریت مانیتور خود نیاز به سیستم فوق‌العاده قدرتمندی نخواهید داشت.

رزولوشن 4K

مانیتور 4k ایسوس

رزولوشن 4K یکی از بالاترین رزولوشن‌هایی است که می‌توانید در مانیتور خود داشته باشید، رزولوشن‌های بالاتر توسط بسیاری از تولیدکنندگان مانیتور برای محصولات عادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

در مقایسه به دیگر رزولوشن‌ها این رزولوشن 2160p است اما برای مصرف کننده عنوان 4K مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالبت این است که هیچ مانیتور 4Kای رزولوشن 4K واقعی ندارد؛ در اصل این کار به نحوی امکان پذیر نیست. رزولوشن 4K مقدار 3840×2160 پیکسل دارد که بسیار نزدیک به 4K یا 4000 پیکسل پهناست.

اما به دلیل پرکاربرد بودن نسبت تصویر 16:9 در مانیتورها و تفاوت داشتن نسبت تصویر رزولوشن واقعی 4K یعنی 4096×2160 با این مقدار، پهنای تصویر آن‌ها مقداری کمتر و 3840 پیکسل است.

رزولوشن 4K در مانیتورهای زیادی دیده نمی‌شود و اگر هم مانیتور 4K از یک برند را ببینید قیمت بسیار بالایی دارد؛ به هر حال این فناوری به هیچ عنوان ارزان نیست.

با این حال تلویزیون‌های 4K زیادی وجود دارند (که آن‌ها هم ارزان نیستند). این نکته برای کاربران کنسول‌های خانگی مانند PS5 و Xbox Series X خوب است؛ اما به این معناست که اگر به دنبال بهترین مانیتور برای PS5 باشید، باید مقداری بازار را بگردید.

رزولوشن 4K بهترین رزولوشن برای گیمینگ برای کسانی است که بازی‌هایی را انجام می‌دهند که تمرکز بر کیفیت گرافیکی و جزئیات محیط بازی دارند و نه رقابت بین بازیکنان که نیاز به رفرش ریت بالا دارد؛ مزیت اصلی یک مانیتور 4K شفافیت و جزئیات تصویر آن است.

اما اگر قصد تهیه مانیتوری با این رزولوشن را دارید؛ آماده پردات هزینه‌ای جداگانه برای یک کارت گرافیک قدرتمند نیز باشید؛ اگر می‌خواهید با فریت ریت قابل قبولی بازی کنید.

بهترین رزولوشن برای گیمینگ برای شما کدام است؟

برای بسیاری از افراد رزولوشنی که برای مانیتور خود انتخاب می‌کنند با توجه به هزینه‌ای که برای مانیتور می‌خواهند بپردازند و بازی‌هایی که می‌خواهند انجام دهند مشخص می‌شود.

بازی‌های FPS طرفداران بسیاری پیدا کرده است و به نظر نمی‌آید که محبوبیت آن‌ها در حال کمتر شدن باشد.

با وجود این که مانیتورهایی با رزولوشن 1440p و 2160p جزئیات تصویر بیشتری به شما می‌دهند؛ اما در این بازی‌ها جزئیات تصویر اهمیتی ندارد و سرعت عمل شما اهمیت بسیار بالاتری دارد.

برای این بازی‌ها بهترین گزینه مانیتورهای گیمینگ 1080p و با رفرش ریت بالا مانند AOC C27G2 یا ASUS ROG Strix XG258Q و Philips 272M8CZ هستند.

اگر گاهی بازی‌های Open World و MMO بازی می‌کنید و گاهی بازی‌های رقابتی با دوستانتان؛ مانیتورهایی با رزولوشن 1440p با رفرش ریت بالا مانند مانیتورهای ROG Strix XG32VQR و Philips 325M8C مناسب هستند.

اگر هم تنها بازی‌های RPG بازی می‌کنید و کیفیت و جزئیات تصویر برای شما اهمیت بسیاری دارد، بهترین رزولوشن برای گیمینگ برای شما 4K است و  یک مانیتور با این رزولوشن مانند ASUS PA32UC-K برای شما بهترین گزینه‌است که اصلا مانیتور گیمینگ نیست.

سوالات متداول

بهترین رزولوشن برای گیمینگ چقدر است؟

پاسخ بستگی به بازی شما دارد؛ برای بازی‌های رقابتی رزولوشن FHD یا 1080p برای داشتن Refresh Rate بالا، به صورت کلی 1440p یا QHD و رفرش ریت نسبتا بالا، برای بازی‌هایی با گرافیک بالا 4K یا 2160p مناسب هستند.

چرا با افزایش رزولوشن مانیتور رفرش ریت آن کاهش پیدا می‌کند؟

به این دلیل که قدرت پردازش گرافیکی لازم برای پردازش تصویری که رزولوشن 4K دارد و دارای رفرش ریت بالای 120Hz است بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *