مانیتور به صورت کلی وظیفه نمایش تصاویر پردازش شده توسط کامپیوتر را به ما دارد، اما در حوزه گیمینگ یک مانیتور باید قابلیت‌هایی داشته باشد که بتواند عملکرد شما را در بازی بهبود دهد. در این مطلب قصد داریم تا به بهترین مانیتور گیمینگ که می‌توانید تهیه کنید آشنا شویم.

مانیتور گیمینگ چیست؟

مانیتور گیمینگ مانند دیگر انواع مانیتور تصاویر کامپیوتر را به ما نمایش می‌دهد و از لحاظ نوع کارکرد تفاوتی با دیگر مانیتورها ندارد.

اما در دیگر انواع مانیتور ما به دنبال بیشترین کیفیت تصویر و روشن‌ترین رنگ‌ها هستیم؛ در حالی که مشخصات دیگری در یک مانیتور گیمینگ برای ما اهمیت دارند.

اولین و مهم‌ترین مشخصه یک مانیتور گیمینگ میزان رفرش ریت پنل آن است. هرچه رفرش ریت مانیتور ما بالاتر باشد، در صورت وجود قدرت پردازشی کافی توسط کارت گرافیک، می‌توان تصاویری با فریم ریت بالاتر داشت که باعث روان‌تر شدن محیط بازی و سریع‌تر شدن گیم‌پلی ما می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیگر مشخصات یک مانیتور که آن را به بهترین مانیتور گیمینگ برای شما تبدیل می‌کند، به سلیقه شما و نوع بازی که انجام می‌دهید بر می‌گردد.

برخی ترجیح می‌دهند تا از یک مانیتور اولتراواید استفاده کنند تا در بازی زاویه دید بیشتری داشته باشند، برخی دوست دارند تا رزولوشن مانیتورشان بالاتر باشد تا تصاویر را با شفافیت بیشتری داشته باشند و…

به همین دلیل مانیتورهای گیمینگ تنوع بسیار زیادی دارند تا بتوانند احتیاجات هر شخص را برآورده کنند.

یک مانیتور گیمینگ می‌تواند با رزولوشن 1080p، 1440p یا 4K ارائه شود؛ می‌تواند دارای نسبت تصویر 16:9 یا 21:9 (اولتراواید) و یا حتی 32:9 (سوپر اولتراواید) باشد؛ می‌تواند از پنل TN یا VA یا IPS استفاده کند؛ می‌تواند از G-Sync یا FreeSync یا جفتشان پشتیبانی کند؛ می‌تواند خمیده باشد؛ می‌تواند دارای رفرش ریت 60Hz, 75Hz, 90Hz, 120Hz, 144Hz, 165Hz, 240Hz باشد و…

تنها با چند ویژگی بالا و ترکیب آن‌ها می‌توان صدها مدل مانیتور ایجاد کرد که هر یک مشخصات ویژه خودشان را داشته باشند.

اما ما در ادامه چند مورد از بهترین مانیتورهای گیمینگ که می‌توانید تهیه کنید را به شما معرفی می‌کنیم که به صورت کلی می‌توانند تجربه رضایت‌بخشی را برای هر کاربر ایجاد کنند.

بهترین مانیتور گیمینگ

با 3 مانیتور از برندهای مختلف آشنا می‌شویم که هر یک برای یک دسته از افراد جذابیت خواهند داشت و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای هر دسته از افراد مناسب می‌کند و انتخاب نهایی به شما بر می‌گردد.

مانیتور گیمینگ Asus PG258Q

XG258Q

این مانیتور یک مانیتور 24 اینچی با پنل TN و رزولوشن Full-HD است که امکان ارائه بیشترین رفرش ریت را با کمترین میزان زمان واکنش‌دهی و کمترین میزان Ghosting دارد.

پنل این مانیتور قادر است تا تصاویر را با رفرش ریت 240 هرتز به شما نمایش دهد که 4 برابر مانیتورهای عادی است و دارای زمان واکنش‌دهی 1ms است که به معنی عدم وجود لگ و کندی بین زمان ارسال دستور شما در ماوس یا کیبورد و نمایش داده شدن آن در مانیتور است.

همچنین این مانیتور از فناوری Nvidia G-Sync پشتیبانی می‌کند که در حین استفاده به همراه کارت‌های گرافیک برند Nvidia با یکسان‌سازی فریم ریت خروجی کارت گرافیک و رفرش ریت مانیتور از اتفاقاتی مانند پارگی تصویر که در رفرش ریت‌های بالا رخ می‌دهد جلوگیری کند.

رزولوشن این مانیتور بسیار بالا نیست و Full-HD یا 1080p است که خیلی بالا نیست؛ اما این اتفاق دلیل دارد و دلیل آن این است که تصاویر 1440p یا 4K با رفرش ریت 240Hz نیاز به پهنای باند بسیار بالا برای ارسال به مانیتور از طریق پورت HDMI و DisplayPort را دارد و در عین حال قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای را از کارت گرافیک انتظار دارد.

به همین دلیل رزولوشن این مانیتور FHD است تا شما بتوانید در بیشتر بازی‌ها با یک کارت گرافیک خوب به فریم ریت بالای 200 برسید.

بیشتر بخوانید: پورت HDMI بهتر است یا DisplayPort

مانیتور فیلیپس Momentum 559M1RYV

ویژگی قابل توجه این مانیتور اندازه آن است. Philips Momentum 559M1RYV یک مانیتور گیمینگ 55 اینچ است! خیر، این یک مانیتور است نه یک تلویزیون.

این مانیتور گیمینگ برای استفاده به همراه کنسول‌های بازی و خصوصا Xbox بهینه‌سازی شده‌است و پنل 55 اینچ آن دارای رزولوشن 4K و رفرش ریت 120Hz است.

با توجه به اندازه غول‌آسا و تلویزیون مانند این مانیتور، احتمال می‌رود در صورت تهیه آن شما ازآن به عنوان تلویزیون خودتان نیز استفاده کنید.

به همین دلیل پنل این مانیتور از نوع VA است و نه TN تا بتواند رنگ‌های زنده‌تر و دقت رنگی بیشتری را به شما ارائه دهد و تصویر آن دارای استاندارد HDR1000 است.

به علاوه این مانیتور دارای نورپردازی RGB فناوری Ambiglow است که دیوار پشت مانیتور را با توجه به تصویر نمایش داده شده در مانیتور نورپردازی می‌کند و تجربه عمیق‌تری را از فضای بازی یا فیلمی که در حال تماشای آن هستید برای شما به وجود می‌آورد.

به علاوه این مانیتور دارای ساندبار ساخته شده توسط Bowers & Wilkins است که کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و می‌تواند فضای خانه شما را کاملا با صدا پر کند.

بیشتر بخوانید: ساندبار بهتر است یا سینمای خانگی

مانیتور AOC C27G2Z

مانیتور AOC C27G2Z یک گزینه اقتصادی‌تر است که تمام قابلیت‌های مهم یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای را دارد.

مانیتور 27 اینچی AOC سری G2 دارای یک پنل VA با رزولوشن FHD است، اما دارای رفرش ریت 240Hz و زمان واکنش‌دهی 0.5ms است.

به علاوه این مانیتور از فناوری AMD FreeSync برای یکسان‌سازی فرریم ریت تصویر و رفرش ریت مانیتور در کارت‌های گرافیک AMD پشتیبانی می‌کند و یک مانیتور خمیده یا Curved است.

همچنین این مانیتور دارای طراحی مدرن و بدون فریم از 3 جهت راست، چپ و بالا است و برای استفاده در ستاپ‌های چند مانیتوره نیز بسیار مناسب است.

همانطور که توضیح دادیم بهترین مانیتور گیمینگ برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در این مطلب با مشخصات مانیتورهای گیمینگ به صورت کلی و با 3 مدل مانیتور که بهترین مانیتور گیمینگ برای 3 دسته مختلف از افراد محسوب می‌شوند آشنا شدیم.

اگر قصد دارید تا مانیتور گیمینگ تهیه کنید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید مانیتور گیمینگ را مطالعه کرده تا با تمام مشخصات یک مانتیور گیمینگ آشنا شوید و بتوانید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

همچنین در صورتی که سوالی درباره مانیتورهای گیمینگ دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *