مانیتورهای خمیده پله‌ای بزرگ در فناوری نمایشگرها به حساب می‌آید؛ اما آیا استفاده از مانیتور خمیده برای گیمینگ کاربردی است؟

آیا شما یک گیمر هستید و تصمیم به تهیه یک مانیتور خمیده گرفته‌اید، اما مطمئن نیستید که این تصمیم درستی است یا نه؟ در این مطلب به بررسی مزایا و معایب مانیتور خمیده برای گیمینگ می‌پردازیم.

آیا مانیتور خمیده برای گیمینگ خوب است؟

مانیتور خمیده برای گیمینگ

بله، مانیتورهای خمیده برای گیمینگ و بازی خوب هستند. این مانیتورها تجربه بهتری از بازی به شما می‌دهند و با قرار دادن تصویر دور شما به جای مقابلتان شما را به نحوی وارد فضای 3 بعدی خود می‌کنند.

زاویه دید مانیتورهای خمیده بهتر از دیگر مانیتورهاست؛ به این دلیل که بسته به شعاعی که پنل مانیتور دارد، تصویر قسمت راست و چپ مانیتور به سمت شما متمایل می‌شود.

شعاع تصویر مانیتورهای خمیده را به شکل عددی مانند 1800R یا 3000R مشخص می‌کنند که به معنی شعاع دایره‌ای که با کامل کردن دایره‌ای که پنل مانیتور بخشی از آن است، به میلی‌متر است.

یعنی اگر با قرار دادن چند مانیتور خمیده 2000R در کنار هم یک دایره تشکیل دهیم، شعاع این دایره 2000 میلی‌متر خواهد بود.

بهترین مانیتور خمیده برای گیمینگ

به غیر از شکل و خمیدگی پنل تصویر مانیتور، دیگر مشخصات و ویژگی‌های این نوع از مانیتورها (نوع پنل مانیتور، رفرش ریت، رزولوشن، اندازه تصویر و…) با دیگر مانیتورها یکسان است.

مزایا مانیتور خمیده برای گیمینگ چیست؟

استفاده از مانیتور خمیده برای گیمینگ میزان خستگی چشم شما را در استفاده طولانی مدت کاهش می‌دهد، زاویه دید بهتری به شما می‌دهد و به نحوی شما را وارد محیط بازی می‌کند. همچنین مانیتورهای خمیده در بین کسانی که کارهای حرفه‌ای انجام می‌دهند، مانند طراحی گرافیک، عکاسی و ادیت ویدئو نیز پرطرفدار شده‌اند.

مزایا استفاده از مانیتورهای خمیده برای گیمینگ:

  1. تجربه واقعی‌تر از فضای بازی – خمیده بودن تصویر و احاطه شدن توسط آن در هنگام بازی تجربه واقعی‌تری از محیط بازی ایجاد می‌د و احساس می‌کنید که وافعا در محیط بازی خود هستید.
  2. زاویه دید بیشتر – معمولا مانیتورهای اولترا واید دارای پنل خمیده هستند و مانیتورهای اولتراواید با توجه به پهنای بیشتر خود مقدار بیشتری از محیط بازی را به شما نشان می‌دهند و زاویه دید بیشتری دارند.
  3. راحتی بیشتر چشم – این نوع از مانیتورها تصاویر قسمت گوشه‌های خود را به سمت چشم شما برمی‌گردانند و چشم شما تصاویر مربوط به این قسمت‌های مانیتور را با زاویه کمتر و تغییر رنگ کمتری می‌بیند.
  4. عمق تصویر بیشتر – با توجه به این که تصویر دور چشمان شما می‌گردد، تصاویر در مانیتورهای خمیده بزرگتر از آن چیزی که هستند به نظر می‌آیند.
  5. رزولوشن بالاتر – این مورد صرفا همیشه درست نیست، اما اکثر مانیتورهای خمیده دارای رزولوشن بالاتری نسبت به مانیتورهای تخت هم رده خود هستند.
  6. طراحی و ظاهر مانیتور – در کنار تمام مزایایی که مانیتورهای خمیده در استفاده به کاربر می‌دهند؛ ظاهر مانیتورهای خمیده بسیار جذاب‌تر از مانیتورهای تخت و ساده است و این یک دلیل برای بسیاری از افراد که مانیتورهای خمیده تهیه می‌کنند است، حتی اگر به دنبال مزیت‌های فنی یک مانیتور خمیده نباشند.

معایب مانیتورهای خمیده چیست؟

یکی از بزرگترین معایب مانیتورهای خمیده این است که قیمت بالاتری نسبت به مانیتورهای تخت دارند و امکان نصب آن‌ها روی دیوار و سطوح صاف نیز وجود ندارد. اما مانیتورهای خمیده معایب دیگری نیز دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

  1. با توجه به این که بیشتر مانیتورهای خمیده، اولترا واید نیز هستند؛ با اتصال آن‌ها به کنسول‌های بازی دو ستون مشکی رنگ را در اطراف مانیتور خواهید داشت. به این دلیل که نسبت تصویر خروجی کنسول‌های بازی 16:9 است.
    بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور برای PS5
  2. با توجه به این که مانیتور خمیده است شما باید همیشه جایی بنشینید که دقیقا وسط مانیتور قرار بگیرید؛ در غیر این صورت هیچ یک از مزایا یک مانیتور خمیده برای گیمینگ را نخواهید دید.
  3. بهتر است مانیتور خمیده‌ای که تهیه می‌کنید اندازه بزرگی داشته باشد؛ توصیه می‌شود مانیتور خمیده اندازه تصویر بزرگتری از 32 اینچ داشته باشد.
    بیشتر بخوانید: اندازه گیری تصویر مانیتور
  4. مانیتورهای خمیده برای انجام کارهای خاصی مانند گیمینگ، طراحی، ادیت مناسب‌اند و انجام کارهای روزانه در یک مانیتور خمیده ممکن است مقداری آزاردهنده باشد.
  5. استفاده از چند مانیتور خمیده در کنار هم با توجه به فضای زیادی که اشغال می‌کنند دشوار خواهد بود. راه‌حل این مشکل تهیه یک مانیتور خمیده و سوپراولتراواید مانند ایسوس XG49VQ با نسبت تصویر 32:9 است.

بهترین مانیتورهای خمیده برای گیمینگ

بهترین مانیتور خمیده برای گیمینگ

قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که یک مانیتور باید داشته باشد تا برای گیمینگ مناسب باشد متفاوت از دیگر کارهاست و اگر می‌خواهید یک مانیتور خمیده برای گیمینگ تهیه کنید، مانیتور شما باید مشخصاتی مشابه یا بهتر از مشخصاتی که به شما می‌گوییم را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

  • مانیتور خمیده‌ای که تهیه می‌کنید باید حداقل دارای رفرش ریت 100Hz و رزولوشن 1080p باشد.
  • این مانیتور باید از قابلیت‌های مانیتورینگ تصویر در هنگام بازی مانند FPS شمار پشتیبانی کند.
  • دارای فناوری‌های یکسان سازی فریم ریت خروجی کارت گرافیک و رفرش ریت خود برای جلوگیری از پارگی تصویر مانند G-Sync باشد.
  • زمان واکنش دهی (Response Time) بسیار کمی داشته باشد.
  • دقت رنگ و تصویر قابل قبولی داشته باشد.

بهترین مانیتورهای خمیده برای گیمینگ

با توجه به ویژگی‌های بالا چند نمونه از مانیتورهای خمیده مناسب برای گیمینگ را می‌بینید:

  1. مانیتور گیمینگ ASUS ROG Strix XG32VQR
  2. مانیتور گیمینگ AOC C32G2E
  3. مانیتور گیمینگ AOC C27G2Z
  4. مانیتور گیمینگ Philips Curved 325M8C
  5. مانیتور گیمینگ ASUS PG348Q

مانیتورهای خمیده برای گیمینگ و برخی از کارهای حرفه‌ای گزینه مناسبی هستند، اما برای همه بهترین گزینه نیستند. اما اگر به دنبال یک مانیتور با رفرش ریت بالاتر از 60Hz هستید، مانیتور خودتان را امتحان کنید! شما می‌توانید با اورکلاک کردن مانیتور خود، رفرش ریت آن را بالاتر ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *