ممکن است لحظه اول مشابه به نظر برسند، اما یک هدست گیمینگ با یک هدفون عادی تفاوت دارد و هر یک ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای کاربری خاصی بهتر و ایده‌آل‌تر می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا با تفاوت هدست گیمینگ و عادی آشنا شویم.

هدست گیمینگ چیست

هدست گیمینگ چیست

هدست گیمینگ هدستی است که دارای میکروفون داخلی به صورت دهانی برای ارتباط شما با هم تیمی‌هایتان در یک بازی آنلاین باشد و از طرفی تمرکز آن‌ها بر داشتن صدای با کیفیت و راحتی برای استفاده طولانی مدت است.

زمانی که مشغول بازی با دوستانتان هستید، تمرکز شما باید بر بازی باشد، نه بر این که صدایتان به خوبی شنیده نمی‌شود یا این که صدای دوستانتان را خوب ندارید و این که بعد از مدتی بازی سرتان از وزن هدست یا فشار آن به درد افتاده است.

به همین دلیل هدست‌های گیمینگ دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از هدست‌های عادی مجزا می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماوس گیمینگ و عادی | تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی | تفاوت کیبورد گیمینگ و عادی

تفاوت هدست گیمینگ و عادی

تفاوت هدست گیمینگ و عادی

این ویژگی‌ها چیست و یک هدست گیمینگ چه تفاوت‌هایی با یک هدفون دارد؟

کیفیت صدا

هدست‌های گیمینگ طراحی شده‌اند تا با داشتن درایورهای با کیفیت و با اندازه بزرگ، کیفیت صدای بهتری از هدست‌های عادی داشته باشند و صدای آن‌ها نیز به نحوی تنظیم و تیون شده‌است تا به هیجان بازی شما بی‌افزاید.

صدای V شکل و تمرکز بر بیس و تربل صدا از ویژگی‌های اصلی یک هدست گیمینگ به حساب می‌آید، به این دلیل که صداهای انفجار، شلیک‌ها و بیشتر اتفاقات بازی در این بازه رخ می‌دهد و تمرکز بر قسمت میانی یا میدرنج کمتر است.

این یعنی هدست‌های گیمینگ به صورت کلی برای گوش دادن به موسیقی مناسب نیستند، البته این مورد به سلیقه شخص بر می‌گردد و بیشتر هدفون‌ها نیز صدای V شکل دارند، اما شدت آن به اندازه هدست‌های گیمینگ نیست.

با تنظیم اکولایزر می‌توان تا حدودی به تنظیم صدای یک هدست گیمینگ برای این که برای گوش دادن به موسیقی نیز مناسب باشد پرداخت، اما هیچگاه انتظار صدایی فلت و خطی را از یک هدست گیمینگ نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: هدست گیمینگ برای موسیقی

ارگونومی و راحتی

هدست‌های گیمینگ باید برای استفاده طولانی مدت راحت و مناسب باشند، به همین دلیل در هنگام طراحی یک هدست گیمینگ با کیفیت مواردی مانند شکل کلی هدست، قابلیت تنظیم اندازه و چرخش گوشی‌ها، موقعبت و مقدار فوم و پدها و نحوه تقسیم وزن بین قسمت‌های مختلف هدست و وزن کلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

یک هدست گیمینگ مناسب باید وزن کمی داشته باشد تا در استفاده طولانی مدت باعث خستگی عضلات گردن شما نشود. همچنین باید در نقاطی که هدست با سر شما در ارتباط است، گوشی‌ها و هدبند، دارای میزان کافی فوم و پد باشد تا فشاری که هدست به سر شما وارد می‌کند باعث خستگی شما نشود.

همچنین بیشتر گوشی‌های هدست‌های گیمینگ دارای روکش قابل تنفس هستند تا تجمع حرارت در داخل گوشی‌ها و گوش شما جلوگیری شود.

تنها ظاهر هدست گیمینگ و این که چگونه در کنار دیگر تجهیزات گیمینگ مانند ماوس گیمینگ یک کیبورد گیمینگ شما دیده می‌شود اهمیت ندارد و راحتی و ارگونومی هدست گیمینگ از ظاهر آن اهمیت بیشتری دارد و در هنگام خرید یک هدست گیمینگ باید به این موارد توجه شود.

عملکرد در بازی

شما یک هدست گیمینگ را برای کمک به بهبود عملکردتان در بازی تهیه می‌کنید و یک هدست گیمینگ در سه زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

  1. لگ کم صدا
  2. میکروفون با کیفیت
  3. سوراند ساند

لگ، در هر جایی که باشد، دشمن یک گیمر است. این لگ می‌تواند در ماوس یا کیبورد شما، ار زمان کلیک یک دکمه تا زمان اجرا شدن آن در کامپیوتر، در مانیتور، از زمان یک اتفاق تا لحظه نمایش و دیده شدن آن در مانیتور و در هدست از زمان اتفاقی در بازی و شنده شدن آن در هدست باشد.

در هر صورت قصد یک گیمر با تهیه تجهیزات گیمینگ با کیفیت کاهش این زمان‌ها به حداقل ممکن خود است.

بیشتر بخوانید: بهترین تجهیزات گیمینگ برای PS5

با استفاده از یک هدفون عادی، اگر اتصال شما سیمی باشد مشکل لگ را نخواهید داشت، اما از امکانات یک هدست گیمینگ بهره‌مند نخواهید شد.

اما با استفاده از یک هدفون بلوتوث تاخیر در پخش شدن صدا کاملا واضح است و در حدود 500-800ms خواهد بود که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

در هدست‌های گیمینگ وایرلس مانند لاجیتک G435 در اتصال وایرلس آن‌ها نیز از پروتوکل‌های خاصی مانند فناوری LIGHTSPEED برای اتصال استفاده می‌شود تا میزان تاخیر و لگ در انتقال صدا به حداقل میزان خود برسد.

میکروفون با کیفیت برای ارتباط بهتر شما با دوستان و هم تیمی‌هایتان در بازی است، داشتن ارتباطی خوب در یک بازی آنلاین رقابتی مانند پابجی امری حیاتی است و بدون آن اعضا تیم نمی‌توانند یکدیگر را از حضور دشمنان یا حطرهای دیگر آگاه کنند.

به همین دلیل اکثر هدست‌های گیمینگ دارای میکروفون دهانی هستند تا بهترین عملکرد صوتی را در زمینه میکروفون داشته باشند.

سوراند ساند با یک هدست استریو؟ بله، گوش انسان صداها از جهات مختلف را به شکل‌های متفاوتی می‌شنود و با اعمال همین افکت‌ها روی یک صدا زمانی که شما آن را می‌شنوید متوجه جهت آن خواهید شد.

این قابلیت بستگی به بازی دارد که آیا از این قابلیت پشتیبانی کند یا نه و این قابلیت توسط تمام هدفون‌ها قابل اجراست، اما به چه شکل و با چه دقتی می‌تواند این افکت‌ها اجرا شود و چقدر در رسادن موقعیت صدای اتفاقات مختلف در بازی به شما کمک شود بستگی به کیفیت صدا و عملکرد صوتی هدست شما خواهد داشت.

در هدست‌های گیمینگ که از قابلیت DTS Surround Sound پشتیبانی می‌شود بهترین عملکرد قابلیت سوراند ساند بازی‌ها را می‌توانید تجربه کنید.

قابلیت استفاده با دستگاه مورد نظر شما

چه بخواهید، چه نخواهید، نمی‌توانید یک هدست بلوتوث را به کنسول Xbox متصل کنید و برای این کار نیاز به یک هدست گیمینگ خواهید داشت.

این محدودیت در کنسول‌های دیگر کمتر است و در PC وجود ندارد، اما برای کنسول‌ها و دستگاه‌های مختلف، اعم از کنسول‌های Xbox، کنسول‌های PlayStation و Nintendo Switch هدست‌های مخصوصی وجود دارند که برای کار با این دستگاه‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و بهتر است تا با هر دستگاهی که بازی می‌کنید، یک هدست گیمینگ مناسب برای آن داشته باشید.

جمع‌بندی

تفاوت هدست گیمینگ با هدست عادی در داشتن ویژگی‌هایی مانند وزن کمتر، راحتی بیشتر، کیفیت صدا و میکروفون بهتر، لگ کمتر و پشتیبانی و کارکرد بهتر با کنسول‌های بازی است.

اگر به صورت رقابتی بازی می‌کنید یا قصد دارید تا تجربه بازی خود را بهبود دهید، تهیه یک هدست گیمینگ با کیفیت و مناسب برای شما پیشنهاد می‌شود و در این صورت توصیه می‌کنیم تا قبل از انتخاب مطلب راهنمای خرید هدست گیمینگ را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *