زمانی که قصد خرید یک کیبورد یا ماوس وایرلس را دارید می‌توانید بین دو نوع اتصال Bluetooth یا USB یکی را انتخاب کنید. نوع وایرلس که با یک دانگل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند Latency کمتری در اتصال خود دارند، اما بلوتوث هم مزیت‌های خود را به همراه دارد.

کدام سریع‌تر است؟

ماوس Bluetooth یا USB

داشتن Latency کم در هنگام کار با ماوس و کیبورد اهمیت زیادی دارد. شما می‌خواهید تا برای داشتن دقت بالا در کار با کامپیوتر، دستوراتی که با ماوس و کیبوردتان وارد می‌کنید را بلافاصله در کامپیوتر ببینید؛ خصوصا اگر در حال بازی باشید که نیاز به داشتن سرعت واکنش بالا نسبت به دشمنان خود نیز خواهید داشت.

اگر مهم‌ترین ملاک برای شما در انتخاب بین Bluetooth یا USB سرعت آن باشد، فناوری Bluetooth Low Energy یا BLE می‌تواند سرعت واکنش خود را تا 1.3 میلی‌ثانیه بالا ببرد؛ اما همچنان از سرعت ثابت 1 میلی‌ثانیه USB کمتر است.

البته در گذشته این مقدار تنها در ماوس‌های سیمدار قابل دسترس بود، اما امروزه به لطف فناوری‌هایی مانند فناوری LIGHTSPEED که در ماوس‌های گیمینگ لاجیتک از آن استفاده شده‌است، سرعت این ماوس‌های وایرلس نیز به 1ms رسیده است.

همچنین لاجیتک برای دستیابی به این سرعت اتصال USB و وایرلس از فناوری انحصاری در اتصال 2.4 GHz خود استفاده کرده که این اتصال نه با وجود اتصال‌های 2.4 GHz دیگر در محیط برای آن مزاحمتی ایجاد می‌شود و نه خود مزاحتمی برای دیگر اتصالات ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید ماوس گیمینگ

کدام با دستگاه‌های بیشتری کار خواهد کرد؟

سرعت کارکرد دستگاه همه‌چیز نیست، اتصال وایرلس و USB نیاز به نصب دانگل دارد و امروزه هر دستگاهی پورت USB-A را که این دانگل‌ها با آن کار می‌کند را ندارند.

امروزه بلوتوث امکان کار با دستگاه‌های بیشتری را دارد و با رشد بیشتر استفاده از پورت تایپ سی این پشتیبانی بیشتر نیز خواهد شد و به زودی تنها راه برای اتصال دستگاه‌های USB-A به کامپیوتر به کمک یک تبدیل تایپ سی خواهد بود؛ درست برعکس چند سال گذشته.

با استفاده از یک ماوس و کیبورد بلوتوث به این مشکل نخواهید خورد. تمام دستگاه‌های جدید و حتی قدیمی اما خوب امکان اتصال با بلوتوث را به شما ارائه می‌دهند و با استفاده از یک ماوس و کیبورد بلوتوثی دیگر امکان گم کردن دانگل و عدم امکان اتصال وجود نخواهد داشت.

حتی اگر کامپیوتر شما دارای اتصال بلوتوث نباشد شما می‌توانید با تهیه یک دانگل بلوتوث به کامپیوتر خود قابلیت اتصال با بلوتوث را اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: مزیت‌های بلوتوث 5

 کیبورد بلوتوث یا وایرلس

برخی از ماوس‌ها هم به همراه دانگل‌های تایپ سی ارائه می‌شوند تا این مشکل را برطرف کنند، اما کیبوردی از برند و سازنده شناخته شده‌ای وجود ندارد که با دانگل تایپ سی ارائه شود.

برخی از دستگاه‌ها که امروزه به تازگی از کار با ماوس و کیبورد پشتیبانی می‌کنند، مانند iPad Pro تنها یک پورت اتصال دارند و حتی اگر شما ماوس و کیبورد تایپ سی هم داشته باشید باز هم نمی‌توانید هردو آن‌ها را به آن متصل کنید.

با این تفاسیر بین Bluetooth یا USB اتصال بلوتوث است که امروزه امکان کار کردن با دستگاه‌های بیشتری را دارد.

کدام راحت‌تر نصب می‌شود؟

در نصب کردن قطعا بین Bluetooth یا USB، اتصال USB نصب بسیار ساده‌تری دارد. تنها کافی است تا گیرنده USB را به کامپیوتر خود متصل کنید و با فناوری Plug and Play در انتظار نصب شدن درایورهای لازم به طور خودکار باشید تا ماوس و کیبورد شما بعد از چند ثانیه شروع به کار کنند.

همچنین اگر کیبورد و ماوس کمبو تهیه کرده باشید، به شما تنها یک دانگل برای اتصال کیبورد و ماوس داده می‌شود که با این یک گیرنده هردو دستگاه متصل می‌شوند. اما در بلوتوث شما باید به صورت جداگانه کیبورد و ماوس خود را به کامپیوتر متصل کنید.

اتصال بلوتوث نیز به هیچ عنوان دشوار نیست، اما به سادگی اتصال USB هم نیست. شما باید در ابتدا ماوس یا کیبورد خود را در حالت Pairing Mode قرار داده و سپس از لیست دستگاه‌های بلوتوث موجود در کامپیوتر خود، ماوس و کیبوردتان را برای اتصال انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال ماوس و کیبورد بلوتوث

هردو را داشته باشید!

Bluetooth یا USB

اکثر ماوس‌ها و کیبوردهای بلوتوث لاجیتک به همراه یک گیرنده USB ارائه می‌شوند و هم امکان اتصال به کمک بلوتوث را دارند و هم به کمک گیرنده USB.

این دستگاه‌ها مولتی‌دیوایس هستند و قابلیت اتصال به چند کامپیوتر به صورت همزمان را دارند و شما می‌توانید این ماوس‌ها و کیبوردها را به کمک گیرنده یا Bluetooth به انتخاب خود متصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *