امروزه اکثر کیبورد و ماوس‌های موجود در بازار به کمک پورت یونیورسال USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند؛ اما شما همچنان می‌توانید کیبورد و ماوس‌هایی با پورت قدیمی‌تر PS/2 را تهیه کنید. تفاوت USB و PS/2 چیست و آیا تهیه یک کیبورد و ماوس با پورت PS/2 برای من به صرفه‌تر است؟

تفاوت USB و PS/2 در نحوه کار

قبل از مقایسه این دو پورت باید بدانیم که هر یک چگونه کار می‌کنند و تا بتوانیم متوجه تفاوت آن‌ها شویم.

نحوه کار USB

در پورت‌های USB انتقال اطلاعات در دو جهت و هم از کامپیوتر به دستگاه و هم از دستگاه به کامپیوتر صورت می‌گیرد. در کیبورد و ماوس‌های USB نرخ‌های بروزرسانی وجود دارند که به معنی زمان انتقال اطلاعات دریافتی کیبورد و ماوس از طرف شما به کامپیوتر هستند.

برای این کار دستورات شما از طریق کیبورد و ماوس USB به کامپیوتر منتقل شوند ابتدا توسط کامپیوتر دستوری به کیبورد و ماوس برای بررسی وضعیت آن‌ها ارسال می‌شود و بازخورد آن دستورات شما از طریق کیبورد و ماوس خواهد بود.

به این معنا که زمانی که شما یک دکمه را بر روی کیبورد خود فعال می‌کنید تا زمانی که درخواست وضعیت از طرف کامپیوتر به کیبورد ارسال نشود و کیبورد شما پاسخ این درخواست را به کامپیوتر ارسال نکند، دستور دکمه شما در کامپیوتر ثبت نشده و انجام نخواهد شد.

اما امروزه پردازنده‌های استفاده شده در کامپیوترها سرعت بسیار بالایی دارند و می‌توانند تا میلیون‌ها بار در ثانیه درخواست وضعیت از کیبورد شما بگیرند و به همین دلیل در حین کار با کیبورد خود، کند بودن و لگ زیادی را احساس نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید : ماوس گیمینگ | راهنمای خرید ماوس گیمینگ

نحوه کار PS/2

ارتباط پورت PS/2 یک ارتباط یک طرفه و از دستگاه به کامپیوتر است. به این دلیل زمانی که شما دکمه‌ای بر روی کیبورد خود را فشار می‌دهید و یا ماوس خود را حرکت می‌دهید کامپیوتر شما دستور را دریافت می‌کند و با اولویت بالایی ملزم به انجام آن می‌شود.

این باعث می‌شود تا پردازنده شما کاری که در حال انجام آن بود را رها کند و دستور کیبورد و ماوس شما را اجرا کند. این اتفاق در گذشته باعث هنگ کردن و از کار افتادن کامپیوتر برای مدت زمان کوتاهی می‌شد، اما امروزه با استفاده از پردازنده‌های بسیار قدرتمند این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مزیت‌های PS/2 به USB

عدم وجود مشکلات کاربری

تفاوت USB و PS/2 برای ماوس و کیبورد این است که پورت USB یک پورت یونیورسال برای کار با تمامی دستگاه‌ها و پورت PS/2 یک پورت اختصاصی برای اتصال کیبورد و ماوس به کامپیوتر است. حتی با فناوری Plug-and-Play کیبورد و ماوس‌های USB کامپیوترها در حین روشن شدن بیشتر دستگاه‌های USB را پشتیبانی نمی‌کنند و برای کار با کامپیوتر در این حالت‌ها که در سیستم‌عامل نیستند مانند BIOS باید از کیبورد و ماوس‌های PS/2 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : هدست گیمینگ | راهنمای خرید هدست گیمینگ

استفاده از چندین دکمه به صورت همزمان

در کیبوردهای PS/2 شما می‌توانید تا هر تعداد دکمه را به صورت همزمان فعال کنید و انجام آن‌ها را در کامپیوتر مشاهده کنید؛ اما در کیبورد‌های USB محدودیتی در تعداد دکمه‌هایی که می‌توانید به صورت همزمان فعال کنید وجود دارد.

این قابلیت بیشتر در یک کیبورد گیمینگ اهمیت دارد که کاربر برای اجرای دستورات نیاز دارد تا چند دکمه را به صورت همزمان فعال کند و با سرعت بالایی شاهد نمایش انجام آن در مانیتور خود باشد.

مزیت‌های USB به PS/2

قابلیت کار با دستگاه‌‌های مختلف

با توجه به استفاده از پورت یونیورسال USB این دستگاه‌ها علاوه بر کیس‌های کامپیوتر توانایی کار با لپتاپ، تلفن همراه و حتی قابلیت اتصال کیبورد و ماوس به PS4 و کنسول‌های بازی را نیز دارند و اگر بتوانید از طریقی ماوس و کیبورد USB خود را به دستگاه دیگری متصل کنید به احتمال بالا قابلیت کنترل توسط ماوس و کیبورد توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

نصب و قطع شدن ساده ارتباط

دستگاه‌های PS/2 به اصطلاح Hot-swappable نیستند؛ این بدین معناست که شما نمی‌توانید بدون خاموش کردن سیستم ارتباط این دستگاه‌ها با کامپیوتر خود را قطع کنید و انجام این کار باعث هنگ کردن و از کار افتادن کامپیوتر شما یا آسیب به دستگاه خواهد شد.

اما کیبورد و ماوس‌های USB این چنین نیستند و می‌توانید تا به سادگی آن‌ها را قطع و وصل کنید.

انعطاف پذیری پورت USB

پورت‌های USB به دلیل انعطاف پذیری قطعات داخلی‌شان علاوه بر عمر بالاتر نسبت به پورت PS/2، احتمال خراب شدن آن‌ها در حین بد متصل کردنشان نیز کمتر است.

پورت‌های PS/2 اگر به صورت کاملاً درست به کامپیوتر متصل نشوند ممکن است تا به پین‌های داخلی‌شان آسیب وارد شود و آن‌ها را از کار بیاندازد اما پورت‌های USB این چنین نیستند.

انواع مختلف پورت USB

تایپ سی

پورت USB انواع مختلفی دارد که این انواع می‌تواند با فناوری‌ها و قابلیت‌های آن‌ها و یا حتی طراحی فیزیکی‌شان دسته‌بندی شوند، به عنوان مثال پورت USB قرار گرفته در اکثر اولترابوک‌های جدید پورت USB تایپ سی است؛ اما نکته این جاست که همه‌ی دستگاه‌های USB بدون در نظر گرفتن پورت و پروتکل آن‌ها تنها با استفاده از تبدیل درست، مانند تبدیل های تایپ سی بیاند قابلیت کار با هر پورت USB را دارند.

در صورتی که سؤالی در رابطه با دستگاه‌های کیبورد و ماوس USB یا PS/2 دارید می‌توانید آن‌ها را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

نظرات (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *