چگونه می‌توان چیزی که از نظر بسیاری برترین نمونه خودش است را بهبود داد؟ سری MX Master از لاجیتک مدت زیادی است که اولین انتخاب افرادی است که کارهای حرفه‌ای انجام می‌دهند و می‌خواهند تا بتوانند با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای دقت و سرعت کار خود را بالاتر ببرند. لاجیتک با معرفی Logitech MX Master 3 قصد ارائه امکانات حتی بیشتر را به کاربران خود دارد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ماوس وایرلس Logitech MX Master 3 بپردازیم.

نسل جدید MX Master

بررسی MX Master 3

از لحاظ بسیاری MX Master 3 تفاوت بسیاری با مدل قدیمی‌تر خود، یعنی MX Master 2S، ندارد. این ماوس انند مدل قبلی خود یک ماوس ارگونومیک 8 دکمه‌ای و مناسب دست راست و یک استراحتگاه بزرگ برای شست است. روی ماوس دو پنل دکمه بزرگ برای راست کلیک و چپ کلیک به همراه بک اسکرولر قابل کلیک و دکمه‌ای در پشت آن برای تعویض حالت اسکرول کردن است.

در کنار ماوس دو دکمه ماکرو و یک اسکرولر افقی و در داخل پنل استراحتگاه شست هم یک دکمه با تنظیم پیش‌فرض برای Gestures وجود دارد که مانند میانبرهای کیبورد عمل می‌کند و با نگهداشتن این دکمه و حرکت ماوس به جهات بالا، پایین، چپ و راست، میانبرهای مختلف تاچ‌پد را اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد تاچ پد دار

با همین حال بزرگترین بهبود ماوس وایرلس MX Master 3 نسبت به نسل قبلی خود در دکمه‌ها و اسکرولر خود است.

دکمه‌‌های کناری ماوس که به صورت پیش‌فرض دستورات Forward و Backward را دارند، برخلاف ماوس‌های قبلی با بکدیگر فاصله قابل توجهی دارند و اندازه آن‌ها نیز بزرگتر شده‌است تا بتوانید راحت‌تر با لمس آن‌ها تشخیص دهید که در حال کلیک کردن کدام دکمه هستید.

ماوس وایرلس Logitech MX Master 3

همچنین در استراحتگاه شست حالا درست روی دکمه موجود در این بخش برآمدگی وجود دارد تا راحت‌تر سوییچ مخفی شده این دکمه را پیدا کنید.

اسکرولر الکترومغناطیسی

اما تاج آبکاری کروم شده ماوس وایرلس Logitech MX Master 3، اسکرولر الکترومغناطیسی آن است که برخلاف مدل قبلی که برای حالت اسکرول پله‌ای مقاومت مکانیکی وجود داشت، حالا حرکت این اسکرولر به صورت الکترومغناطیسی کنترل می‌شود و به شبیه‌سازی حرکت پله به پله اسکرولر در هنگام بالا و پایین رفتن صفحات می‌پردازد.

همچنین کنترل شدن اسکرولر به صورت مغناطیسی امکان تغییر حالت سریع‌تر و بیشتری را برای حالت اسکرول کردن به وجود می‌آورد و با توجه به میزان فشار و سرعت چرخانده شدن اسکرولر توسط شما حالت اسکرول کردن می‌‌تواند به صورت خودکار بین حالت پله به پله یا بدون مقاومت و اسکرول سریع عوض شود.

البته می‌توانید به صورت دستی نوع اسکرول را روی یک حالت تنظیم کنید.

خارج از دکمه‌ها، اسکرولر و طراحی جدید، دیگر قابلیت‌های ماوس وایرلس Logitech MX Master 3 بسیار به MX Master 2s مشابه است.

مشخصات فنی

این ماوس از همان سنسور اپتیکال DarkField که در نسل قبلی این ماوس دیده بودیم استفاده می‌کند. سرعت این سنسور می‌تواند تا دقت 4000 DPI بالا برود که مقدار زیادی نیست و ماوس‌های گیمینگ ارزان قیمت همین برند هم سرعت سنسور بسیار بالاتری را می‌توانند پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماوس گیمینگ و عادی

اما این یک ماوس گیمینگ نیز و برای کاربری در نظر گرفته شده برای این ماوس میزان 4000 DPI هم کافی است؛ اما دوست داشتیم تا پشتیبانی شدن از سرعت‌های بالاتر را، به خصوص با توجه به بیشتر شدن ستاپ‌های 2 یا 3 مانیتوره ببینیم.

اما ویژگی اصلی این سنسور اپتیکال امکان ردیابی حرکات دست شما روی هر سطحی، حتی شیشه، است. ما کارکرد این ماوس را روی سطوح مختلفی امتحان کرده‌ایم، چوب، پلاستیک، رومیزی پارچه‌ای، موکت، لپتاپ! و روی همه سطوح به خوبی کار می‌کرد.

البته برای این که بیشترین دقت ممکن را در ردیابی حرکات دست خود داشته باشید همچنان پیشنهاد می‌کنیم تا از یک ماوس پد مناسب در حین کار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ماوس پد گیمینگ چیست

عمر باتری

ماوس وایرلس Logitech MX Master 3 عمر باتری فوق‌العاده 70 روز شارژدهی با هربار شارژ کامل که 2 ساعت طول می‌کشد، به همراه فست شارژ که با یک دقیقه شارژ ماوس می‌توانید 3 ساعت شارژدهی داشته باشید را دارد؛ اما این بار پورت Micro-USB با پورت USB Type-C عوض شده‌است.

همچنین پورت شارژ این ماوس مانند نسل‌های قبلی خودش در قسمت جلویی ماوس و در جایی که در ماوس‌های سیمدار اتصال سیم وجود دارد تعبیه شده‌است تا بتوانید در هنگام شارژ ماوس نیز برای مدت کوتاهی به شکل یک ماوس سیمدار از آن استفاده کنید.

اتصال ماوس

همچنین از نظر اتصال این ماوس مانند نسل قبلی خودش به امکان اتصال به کمک بلوتوث و گیرنده Unifying لاجیتک که به همراه ماوس ارائه می‌شود را دارد و می‌توانید آن را به 3 دستگاه مختلف متصل کنید و برای کار با هرکدام به کمک دکمه سوییچ زیر ماوس اتصال آن را تغییر دهید.

ماوس بلوتوث Mx Master 3

همچنین اگر دستگاه دیگری که از گیرنده Unifying پشتیبانی می‌کند، مانند کیبورد لاجیتک MX Keys Mini دارید می‌توانید این ماوس را با دانگل دستگاه دیگرتان ست کنید و مانند یک کیبورد و ماوس کمبو با یک گیرنده هردو دستگاه را متصل کنید.

اگر هم زمانی دانگل ماوس خود را گم کردید، می‌‌توانید بدون نگرانی و با اتصال بلوتوث از این ماوس استفاده کنید.

Logitech Options

به عنوان ماوس پرچمدار لاجیتک، طبیعی است که این ماوس از نرم‌افزار تنظیمات Logitech Options پشتیبانی نماید.

نرم‌افزار Logitech Options باعث می‌شود تا بسیاری از امکانات فیزیکی این ماوس مانند دکمه‌‌های اضافی و اسکرول دو حالته کاربری باشند.

نرم افزار Logitech options

شما می‌توانید در این نرم‌افزار مپ و دستور هر دکمه از ماوس را با دستورات تعریف شده پیش‌فرض تعویض کنید یا حتی دستورات چند دکمه‌های کیبورد را برای آن دکمه معین کنید تا تنها با فشار یک دکمه روی ماوس یک میانبر طولانی در کیبورد اجرا شود.

همچنین شما می‌توانید دستورات دکمه‌های ماوس، و کیبوردهای پشتیبانی کننده از این نرم‌افزار، را برای نرم‌افزارهای مختلف تغییر دهید تا یک دکمه در اپلیکیشن‌های مختلف، کارهای متفاوتی انجام دهند؛ به عنوان مثال می‌توانید دکمه استراحتگاه شست را تنظیم کنید تا در Word متن انتخاب شده را کپی کند اما در عین حال در Photoshop نمونه رنگ بگیرد.

لاجیتک برای اپلیکیشن‌های مختلف تنظیمات پیش‌فرضی را برای ماوس وایرلس Logitech MX Master 3 تعریف کرده‌است که می‌‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و یا آن‌ها را هر طور که می‌خواهید تغییر دهید تا تنظیمات خودتان را داشته باشید.

همچنین امکان کار با نرم‌افزار Logitech Options، امکان استفاده از قابلیت Logitech FLOW را نیز به کاربر می‌دهد.

اگر با دو یا سه کامپیوتر مختلف به صورت همزمان کار می‌کنید، برای سوییچ کردن ماوس خود از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر نیازی به بلند کردن ماوس و کلیک دکمه سوییچ زیر آن نخواهید داشت.

با قابلیت Logitech FLOW و با بردن نشانگر ماوس به لبه صفحه نمایش و تلاش به خارج کردن آن از تصویر، نمایشگر ماوس به مانیتور دیگر متصل به کامپیوتر دیگر شما می‌رود و سوییچ شدن ماوس بین دو کامپیوتر به صورت خودکار اتفاق می‌افتد.

اما قابلیت Logitech FLOW تنها از نیاز به بلند کردن ماوس جلوگیری نمی‌کند، بلکه شما می‌توانید تا فایل و اطلاعات را نیز بین دو کامپیوتر به همین شکل منتقل کنید.

شما می‌توانید با کپی کردن فایل‌هایی در یک کامپیوتر، رفتن به کامپیوتر دیگر و پیست کردن در آن فایل‌ها را منتقل کنید.

جمع‌بندی: همچنان استاد

با وجود امکانات فراوان و قابل شخصی‌سازی برای هر کاربری واضح است که چرا حرفه‌ای‌ها از این ماوس و تنها این موس استفاده می‌کنند. ماوس وایرلس Logitech MX Master 3 قابلیت‌هایی دارد که بسیار متمرکز بر کاربری حرفه‌ای، افزایش دقت و افزایش سرعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *