ماوس‌های سیم‌دار به کمک سیم خود و پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شوند؛ اما ماوس‌های بی‌سیم برای اتصال روش‌های مختلفی دارند و یکی از این روش‌ها به کمک دانگل ماوس USB و تکنولوژی RF است که خود نسخه‌های مختلفی با قابلیت‌های متفاوتی دارد. در این مقاله قصد داریم تا با مدل‌های دانگل ماوس و کیبورد USB و نحوه اتصال آن‌ها به ماوس و کیبورد آشنا شویم.

دانگل ماوس USB چیست

دانگل ماوسدانگل ماوس قطعه کوچکی است که معمولاً در درون ماوس وایرلس جایگاهی برای قرارگیری دارد و به کمک پورت USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود و ارتباط بی‌سیمی را بین کامپیوتر و ماوس یا کیبورد وایرلس شما به وجود می‌آورد.

این قطعه در گذشته ابعاد بزرگی داشت، اما امروزه با ابعادی بسیار کوچک عرضه می‌شود تا درون ماوس یا کیبورد شما به سادگی جای گیرد.

دانگل ماوس

این قطعه کوچک به کمک تکنولوژی RF یا موج رادیویی و با فرکانس 2.4GHz، به ارسال اطلاعات ورودی از ماوس یا کیبورد به دانگل ماوس یا کیبورد و سپس به کامپیوتر شما می‌پردازد و بدون وجود هیچگونه مانع در بین دستگاه فرستده اطلاعات (ماوس) و گیرنده آن (دانگل ماوس) دارای برد ماکزیموم 10 متر خواهد بود.

تکنولوژی‌های دیگری برای اتصال ماوس و کیبورد وایرلس مانند بلوتوث نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما دلیل استفاده از این تکنولوژی در ماوس و کیبوردهای وایرلس لاجیتک مصرف انرژی بسیار کم آن است؛ به طوری که برخی از مدل‌های ماوس و کیبورد وایرلس لاجیتک مانند ماوس لاجیتک M185 دارای عمر باتری 12 ماه و کیبورد لاجیتک K780 دارای عمر باتری 2 سال است!

البته روش‌هایی‌هم برای استفاده محتاطانه‌تر نیز برای افزایش عمر باتری ماوس و کیبورد وجود دارد و علاوه بر آن برخی از ماوس و کیبوردهای حرفه‌ای‌تر دارای باتری‌های شارژی هستند و نیاز به تعویض باتری ندارند اما این ماوس و کیبوردها دارای عمر باتری کمتری هستند.

البته می‌توانید آن‌ها را در حین شارژ شدن هم استفاده کنید و به این صورت با توجه به کمتر بودن عمر باتری آن‌ها همچنان با مشکل تمام شدن باتری ناگهانی مواجه نخواهید شد و برای شارژ این دستگاه‌ها می‌توانید از ورودی USB کامپیوتر یا لپتاپ خود یا آداپتورهای شارژ تلفن همراه استفاده کنید.

دانگل ماوس و کیبورد USB لاجیتک

لاجیتک در حال حاضر از دو مدل دانگل ماوس و کیبورد استفاده می‌کند که این دو مدل در قابلیت‌های خود با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

این دو دانگل ماوس دانگل‌ Nano Receiver و دانگل Unifying Receiver نام دارند.

دانگل ماوس Nano Receiver را به همراه کیبورد و ماوس‌های ساده‌تر و ارزان‌ قیمت‌تر لاجیتک مانند ماوس لاجیتک M171، کیبورد K230 یا کیبورد و ماوس کمبو لاجیتک MK270 دریافت می‌کنید؛ درحالی که گیرنده یونیفای لاجیتک به همراه محصولاتی مانند لاجیتک CRAFT و لاجیتک MX Master 2S دریافت خواهید کرد.

گیرنده یونیفای لاجیتک چه تفاوتی دارد

دانگل ماوستفاوت ظاهری این دانگل با دانگل‌های عادی در وجود علامت نارنجی رنگ Unifying بر روی گیرنده است.

قابلیت اصلی این گیرنده آن است که به کمک آن و نرم‌افزار مخصوص آن می‌توانید تا ۶ کیبورد و ماوس را به کمک یک گیرنده به کامپیوتر خود متصل کنید و اگر چندین کیبورد و ماوس در مکان‌های مختلف دارید می‌توانید برای تمامی آن‌ها یک گیرنده داشته باشید.

همچنین با ابعاد بسیار کوچک این گیرنده می‌توانید آن را به لپتاپ خود متصل کنید و آن را در جای خود رها کنید و دیگر نگران گم کردن دانگل ماوس وایرلس خود نباشد.

در صورت گم شدن دانگل ماوس وایرلس خود و پشتیبانی ماوس خود از این گیرنده می‌توانید با تهیه یک گیرنده Unifying  لاجیتک آن را جایگزین گیرنده اصلی ماوس یا کیبورد وایرلس خود کنید.

برای مشاهده مدل‌های ماوس و کیبوردی که از گیرنده یونیفای لاجیتک پشتیبانی می‌کنند می‌توانید مطلب گم کردن گیرنده ماوس را در بلاگ سایت اسپیرو مطالعه نمایید.

اتصال ماوس بدون دانگل

دانگل ماوساتصال از طریق بلوتوث یکی دیگر از روش‌های اتصال ماوس بی ‌سیم به کامپیوتر است. مدل‌های پیشرفته‌تر ماوس و کیبورد لاجیتک دارای قابلیت اتصال به کمک فناوری‌های بلوتوث و RF هستند.

اتصال به کمک بلوتوث عمر باتری کمتری را نسبت به اتصال به کمک دانگل USB به شما می‌دهد، اما اگر عمر باتری ماوس شما برایتان اهمیت زیادی ندارد و خالی ماندن یک پورت USB برای اتصال دیگر تجهیزات برای شما اهمیت دارد، می‌توانید ماوس خود را به کمک فناوری بلوتوث به لپتاپ خود متصل نمایید.

اتصال ماوس با بلوتوث

در مطلب نحوه اتصال ماوس وایرلس نحوه انجام این کار توضیح داده شده‌است، همچنین می‌توانید با مشاهده ویدئوی زیر این کار را انجام دهید.

برای اتصال دانگل ماوس USB به ماوس چه باید کرد

اگر مشکلی در اتصال ماوس یا کیبورد وایرلس لاجیتک خود با دانگل ماوس یا کیبورد خود دارید می‌توانید با توجه به مدل دانگل خود و دانلود نرم‌افزار درست این مشکل را برطرف نمایید.

همانطور که گفتیم دانگل ماوس و کیبورد لاجیتک دارای دو مدل است و برای اتصال دانگل به ماوس یا کیبورد می‌بایست تا از نرم‌افزار مخصوص به دانگل برای اتصال آن استفاده کرد.

اگر ماوس یا کیبورد وایرلس شما از دانگل یونیفای پشتیبانی می‌کند می‌بایست نرم‌افزار Logitech Unifying Software را دانلود کنید.

اتصال کیبورد و ماوس وایرلس از طریق این نرم‌افزار بسیار ساده‌است و اگر بیشتر از یک ماوس و کیبورد پشتیبانی کننده از گیرنده یونیفای دارید، می‌توانید به کمک این نرم‌افزار همۀ ماوس و کیبورد‌های خود را به کمک یک گیرنده به کامپیوتر متصل نمایید.

اگر ماوس و کیبورد شما دارای گیرنده Nano Receiver هستند نیز می‌بایست به کمک نرم‌افزار Logitech Connection Utility به اتصال دانگل و ماوس یا کیبورد خود بپردازید.

برای اتصال دانگل ماوس و کیبورد گیمینگ وایرلس لاجیتک به ماوس و کیبورد نیز می‌بایست از این نرم‌افزار استفاده کنید.

همچنین اگر ماوس یا کیبورد گیمینگ لاجیتک، چه مدل‌های سیم‌دار و چه بی‌سیم را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا نرم‌افزار Logitech G HUB را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

این نرم‌افزار به شما امکان استفاده از تمامی قابلیت‌های یک کیبورد یا ماوس گیمینگ مانند تنظیم دکمه‌های ماکرو، تغییر و تنظیم میزان DPI های مختلف و تغییر افکت‌ها و رنگ‌های نورپردای ماوس و کیبورد و حتی هدست گیمینگ را می‌دهد.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *