همانطور که یک کیبورد مهم‌ترین ابزار کار یک تایپیست است ماوس مناسب نیز ابزار مورد نیاز کار یک طراحی است. در این مطلب قصد داریم تا با ویژگی‌های ماوس مخصوص طراحی و برخی از بهترین ماوس های مخصوص طراحی آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد تایپ

ویژگی‌های ماوس مناسب طراحی

ماوس مناسب طراحی با یک ماوس عادی که برای کاربری روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد یکسان نیست. بهترین ماوس برای طراحی باید امکانات و قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار کاربر خود قرار دهد.

یکی از این قابلیت‌ها داشتن سنسوری با دقت ردیابی بالاست، دقت ردیابی بالاتر باعث می‌شود تا کار شما با ماوس دقیق‌تر باشد؛ البته دقت بالاتر صرفا به معنی DPI بیشتر نیست، اما پشتیبانی از مقادیر بالاتر DPI نسبت به ماوس‌های عادی که حدود 1000 هستند به معنی داشتن دقت بالاتر در مقادیر کمتر DPI نیز هست.

دیگر قابلیت مورد نیاز این افراد داشتن دکمه های ماکرو قابل مپ و تنظیم روی ماوس است. وجود این دکمه‌ها باعث می‌شود تا شما به عنوان یک طراح بتوانید با تنظیم دستورات و ابزارهای پرمصرف خود روی این دکمه‌ها دسترسی سریعی به آن‌ها داشته باشید و به کار خود سرعت دهید.

ویژگی دیگر داشتن طراحی ارگونومیک و راحت در دست است. به عنوان یک طراح شما مدت زیای از طول روز خود را مشغول کار با ماوس‌تان هستید و باید یک ماوس ارگونومیک و راحت داشته باشید که بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. البته در این نکته باید به اندازه ماوس نیز توجه کنید. اندازه دست شما مشخص می‌کند که کدام اندازه ماوس برای شما مناسب و راحت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سایز ماوس مناسب شما کدام است؟

بهترین ماوس برای طراحی

حال که با ویژگی‌های ماوس‌های مناسب طراحی آشنا شدید، شما را با بهترین ماوس ها برای طراحی با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف آشنا می‌کنیم و سپس به صورت جزئی‌تر با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

در ادامه با هر یک از این ماوس‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

لاجیتک MX Master 3S

لاجیتک MX Master 3S

ماوس لاجیتک MX Master 3S حرفه‌ای‌ترین ماوس لاجیتک است و بهترین ماوس برای طراحی محصوب می‌شود که با سنسور اپتیکال DarkField که دارای دقت ردیابی تا 8000 DPI است و با ارائه 7 دکمه ماکرو قابل تنظیم، طراحی ارگونومیک و راحت و اسکرولر عمودی و افقی و قابلیت اتصال به کمک گیرنده بولت لاجیتک و بلوتوث است.

همچنین قابلیت اتصال به 3 کامپیوتر به صورت همزمان و امکان جابه‌جا شدن بین آن‌ها و حتی جابه‌جا کردن فایل در بین آن‌ها بدون نیاز به اتصال سیمی بین کامپیوترها و از طریق ماوس نیز وجود دارد که برای افرادی که مجبورند تا از چند سیستم متفاوت استفاده کنند بسیار کاربردی است.

دکمه‌های کم صدا و سایلنت، اسکرولر دو حالته MagSpeed که به صورت مغناطیسی سرعت اسکرول کردن شما را با توجه به شدت چرخاندن اسکرولر تغییر می‌دهند، تنظیمات فراوان با نرم‌افزار +Logi Options و عمر باتری 70 روز شارژدهی مداوم با هربار شارژ ماوس از قابلیت‌های دیگر این ماوس حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی ماوس Logitech MX Master 3S – حرفه‌ای ترین ماوس جهان

لاجیتک MX Anywhere 3

لاجیتک MX Anywhere 3 برادر کوچکتر MX Master 3 محسوب می‌شود و هدف دارد تا قابلیت‌های یکسان را در یک پکیج کوچک و جمع و جور برای قابل حمل بودن ارائه دهد.

تمام قابلیت‌هایی که درباره MX Master 3 به آن‌ها اشاره کردیم مانند اتصال به کمک بلوتوث و دانگل USB، امکان اتصال به 3 دستگاه، دکمه‌های ماکرو قابل تنظیم با نرم‌افزار +Logi Options (البته تعداد 4 دکمه و نه 7 دکمه) و باتری شارژ داخلی با عمر باتری 70 روزه اشاره کرد.

طراحی لاجیتک MX Anywhere 3 برخلاف برادر بزرگترش بزرگ و برجسته نیست و داخل دست شما را به صورت کامل پر نمی‌کند، اما طراحی باریکی دارید تا بتواند در کنار باریک‌ترین نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها هم قرار بگیرد و همیشه همراه شما باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی ماوس لاجیتک MX Anywhere 3

لاجیتک MX Lift Vertical

لاجیتک MX Lift Vertical

اگر یک طراح هستید و به دنبال یک ماوس عمودی می‌گردید، ماوس لاجیتک MX Lift Vertical یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

این ماوس ارگونومیک عمودی علاوه بر این که بسیار در دست راحت است، برخلاف ماوس‌های عمودی دیگر تنها با چند ساعت در دست داشتن این ماوس به کار با آن عادت خواهید کرد.

به علاوه این ماوس از بیشتر قابلیت‌های ماوس‌های حرفه‌ای‌تر لاجیتک نیز پشتیبانی می‌کند. مانند اتصال بلوتوث و دانگل USB، قابلیت اتصال به 3 دستگاه، وجود 4 دکمه ماکرو علاوه بر دو دکمه اصلی ماوس و امکان تنظیم آن‌ها در نرم‌افزار +Logi Options، با این حال قابلیت اصلی این ماوس، طراحی عمودی و ارگونومیک مخصوص دست راست آن است.

ماوس لاجیتک G502 HERO

ماوس لاجیتک G502 HERO

بله، یک ماوس گیمینگ سیمدار. لاجیتک G502 HERO اولین ماوس لاجیتک با سنسور HERO با حداکثر دقت 16,000 DPI بود و در زمان معرفی حرفه‌ای‌ترین ماوس گیمینگ لاجیتک محسوب می‌شد، تا این که ماوس لاجیتک G502 LIGHTSPEED به عنوان نسخه وایرلس این ماوس معرفی شد.

این ماوس گیمینگ در حال حاضر پرفروش‌ترین ماوس گیمینگ در جهان است و دلیل آن امکانات فوق‌العاده با توجه به قیمت آن است که به دلیل قدیمی شدن قیمت مناسبی دارد، اما همچنان قابلیت‌های آن در سطح حرفه‌ای‌ترین و جدیدترین ماوس‌های گیمینگ حال حاضر در جهان است.

این ماوس در سال 2018 معرفی شد و همچنان جزء بهترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود، البته به تازگی مدل جدیدتر لاجیتک G502 X به عنوان جایگزین آن معرفی شده‌است که در ایران نیز قابل تهیه است، اما با قیمتی بالاتر.

این ماوس گیمینگ دارای اتصال سیمدار و با پورت USB است، اما 11 دکمه ماکرو و قابل تنظیم و مپ با تنظیماتی سفارشی و جزئی‌تر از ماوس‌های قبلی را به شما ارائه می‌دهد.

همچنین در ماوس‌های قبلی شما باید از طریق نرم‌افزار +Logi Options مقدار DPI ماوس خود را تغییر دهید؛ اما در ماوس لاجیتک G502 HERO باید از نرم‌افزار مخصوص تجهیزات گیمینگ لاجیتک یعنی G HUB استفاده کنید و تنظیمات DPI شما تنها به تغییر آن محدود نمی‌شود.

بلکه شما 5 مقدار DPI مختلف را انتخاب می‌کنید و سپس در هر زمان در حین استفاده از ماوس با دکمه‌های تغییر DPI، مقدار آن را به هر یک از 5 مقدار انتخاب خود تغییر می‌دهید؛ به علاوه این که اگر علاقه به کار با DPI های بسیار بالا را دارید، حداکثر DPI و دقت سنسور HERO در این ماوس در سال 2022 با یک بروزرسانی نرم‌افزار از 16,000 به 25,600 افزایش پیدا کرد.

دیگر قابلیت‌های این ماوس بیشتر در زمینه گیمینگ کاربری پیدا می‌کنند، اما همچنان ممکن است برای شما نیز جذاب باشد، قابلیت‌هایی مانند امکان تغییر وزن ماوس با اضافه و کم کردن وزنه‌های 3.6 گرمی در زیر ماوس، نورپردازی RGB قابل تنظیم با نرم‌افزار G HUB، کابل با روکش کنفی با دوام و مقاوم در برابر گره خوردگی.

لاجیتک G502 HERO نیز به خودی خود ارزان قیمت نیست، اما در مقایسه با ماوس‌های قبلی قیمت بسیار مناسب‌تری دارد و امکانات فراوانی را در مقایسه با ماوس‌های هم قیمت خود به کاربر ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ماوس سایلنت چیست

در صورتی که سؤالی در رابطه با ماوس‌های مخصوص طراحی یا ویژگی‌های مورد نیاز آن‌ها دارید می‌‍توانید تا ان‌ها را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم. همچنین اگر به دنبال ماوس جدیدی برای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید ماوس را مطالعه نمایید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *