اگر یک سیستم گیمینگ تهیه کرده‌اید یا از کنسول‌های بازی نسل 9 دارید، برای این که بتوانید استفاده حداکثری از قابلیت‌ها و عملکرد آن‌ها را داشته باشید، نیاز به یک مانیتور گیمینگ دارید؛ اما ابتدا باید بدانید که چه مانیتور گیمینگ به چه مشخصاتی برای شما بهترین مانیتور گیمینگ محسوب می‌شود. در این مطلب با بهترین مانیتور گیمینگ برای شما آشنا می‌شویم.

تهیه یک مانیتور گیمینگ و بررسی محصولاتی که می‌توانید تهیه کنید، فراتر از بررسی رزولوشن و رفرش ریت مانیتور است. در این مطلب با توجه به احتیاجات شما در یک مانیتور، به راهنمایی شما در تهیه بهترین مانیتور گیمینگ برای شما می‌پردازیم.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

شما باید موارد زیر را قبل از انتخاب مانیتور بررسی کنید تا متوجه شوید کدام مانیتور گیمینگ برای شما بهتر خواهد بود.

  • نیازهای شما در مانیتور گیمینگ
  • بودجه شما برای تهیه مانیتور گیمینگ
  • بررسی مشخصات دیگر مانیتور
  • بررسی اتصالات مانیتور

خیر، اتصال مانیتور گیمینگ به سادگی وصل کردن کابل HDMI به آن نیست.

مشخصات بهترین مانیتور گیمینگ برای شما

بهترین مانیتور گیمینگ برای من

تهیه بهترین مانیتور گیمینگ جهان، اگر که نتوانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید، فایده‌ای نخواهد داشت. بررسی این مورد بستگی به سیستم بازی شما و بازی‌هایی که انجام می‌دهید دارد.

اگر که با کنسول‌های PS5 و Xbox Series X بازی می‌کنید، این کنسول‌ها نمی‌توانند تصویری با کیفیت بالاتر از 4K و 120fps به شما نمایش دهند و به این دلیل تهیه مانیتوری را رفرش ریت بالاتر بیهوده است.

البته تعداد مانیتورهای گیمینگ 144Hz بسیار بیشتر از 120Hz است، اما تهیه مانیتور گیمینگ با رفرش ریت بالاتر از 144Hz یا حداکثر 165Hz برای این کنسول‌ها کاملا بیهوده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت رفرش ریت و فریم ریت

درباره مانیتورهای اولتراواید نیز به همین شکل است؛ این کنسول‌ها نمی‌توانند تصویری به نسبت پهن‌تر از 16:9 را نمایش دهند. به همین دلیل تهیه مانیتور اولتراواید نیز برای این کنسول‌ها بیهوده خواهد بود.

بهترین مانیتور گیمینگ که برای این PS5 یا Xbox Series X می‌توانید تهیه کنید، یک مانیتور گیمینگ با اندازه 27 تا 32 اینچ (بزرگ) با رفرش ریت 144 یا 165 هرتز، رزولوشن 4K و ورودی HDMI 2.1 برای استفاده از این قابلیت‌هاست.

اما به طور کلی می‌توانید یک مانیتور با رزولوشن 1440p و رفرش ریت 144 یا 165 هرتز را با قیمت مناسب‌تر از 4K تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور برای PS5 | بهترین مانیتور برای Xbox Series X | بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 | بهترین تجهیزات جانبی برای Xbox

اما برای PC این بحث کاملا متفاوت است. شما باید حداکثر قدرت کامپیوتر خود را بسنجید و سپس بسته به این که ترجیح می‌دهید تا رزولوشن بالاتری داشته باشید یا رفرش ریت بالاتر، مانیتور خود را انتخاب کنید.

اگر بازی‌های شوتر اول شخص یا سوم شخص آنلاین انجام می‌دهید و می‌خواهید تا با داشتن مانیتور گیمینگ تجربه خود از بازی و عملکردتان را در مقابل رقبا بهبود دهید، مانیتور گیمینگی با حداقل اندازه 27 اینچ، رفرش ریت 144Hz و رزولوشن 1440p تهیه کنید.

بازی یا بازی‌های خود را نیز برای پشتیبانی از مانیتورهای اولتراواید بررسی کنید؛ با تهیه یک مانیتور اولتراواید برای گیمینگ در این دسته بازی‌ها می‌توانید زاویه دید خود را نسبت به محیط بازی افزایش دهید.

اگر به صورت تفریحی بازی می‌کنید، یک مانیتور 24 تا 27 اینچ با رزولوشن 1080p و رفرش ریت 120Hz نیز پاسخگوی شما خواهد بود.

اگر هم بیشتر قصد دارید تا از فضای زیبای گرافیکی بازی‌های خود لذت ببرید، یک مانیتور 32 اینچ با رزولوشن 4K با پشتیبانی از HDR و روشنایی حداقل 1000 nit تهیه کنید؛ اگر این کار را می‌کنید، تلاش کنید تا رفرش ریت مانیتور شما بیشتر از 60 باید و حداقل 75 یا 120 هرتز باشد. اما اگر نبود هم می‌توانید با اورکلاک کردن مانیتور خود رفرش ریت آن را افزایش دهید.

بررسی بودجه شما برای تهیه مانیتور گیمینگ

همه مشخصات بالا مربوط به بررسی مانیتورها هستند، اما هرچه مشخصات مانیتور گیمینگ بهتر می‌شود، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. باید بررسی کنید که با توجه به مشخصات بالا بهترین مانیتور گیمینگ، با بودجه‌ای که مد نظر دارید، برای شما کدام است.

ما نمی‌خواهیم به شما بگوییم که کدام مانیتور گیمینگ با چه قیمتی را تهیه کنید؛ اما می‌خواهید شما را راهنمایی کنیم و بگوییم که در صورتی که بودجه کافی برای تهیه مانیتور گیمینگ مناسب خود در بخش قبلی را ندارید، قید کدام قابلیت‌ها را بزنید و کدام‌ها را نزنید.

اگر بودجه‌تان برای تهیه یک مانیتور 4K کافی نیست، مانیتورهای 1440p را بررسی کنید و اگر بودجه‌تان برای یک مانیتور 1440p کافی نیست، مانیتورهای Full-HD.

اگر با کنسول بازی می‌کنید و کنسول را به تلویزیون خانه متصل نکرده‌اید و روی میز کامپیوتر از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای مانیتور 32 اینچ از مانیتورهای 27 اینچ استفاده کنید، توصیه می‌کنیم تا در این مورد تا جای ممکن به سراغ مانیتورهای 24 اینچ نروید. رزولوشن Full-HD نیز برای این سایزهای مانیتور کافی است، اما رفرش ریت خود را به کمتر از 120 نیاورید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون

علاوه بر مزایای بازی با رفرش ریت بالا، تجربه لذت بخشی است که اگر قصد تهیه مانیتور گیمینگ را برای خود دارید، بهتر است از دست ندهید.

بررسی مشخصات دیگر مانیتور

بهترین مانیتور گیمینگ برای شما علاوه بر مشخصات اصلی خود، باید قابلیت‌هایی را به شما ارائه دهد که بتوانید از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید نوع پنل مانیتور است. در ادامه به صورت خلاصه با انواع پنل در مانیتورهای  گیمینگ آشنا می‌شویم.

پنل TN بیشتر در صنعت گیمینگ و در مانیتورهای گیمینگ رقابتی و برای گیمرهای حرفه‌ای کاربرد دارد، بیشترین رفرش ریت را می‌توانند ارائه دهند و زمان واکنش دهی و لگ ورودی بسیار کمی دارند، اما زاویه دید ضعیف و رنگ‌های کدری دارند؛ در مانیتورهای عادی ارزان قیمت هم استفاده می‌شوند.

پنل IPS بهترین کیفیت و دقت رنگ و زاویه دید را دارند، اما زمان واکنش دهی آن‌ها بیشتر و نسبت کنتراست آن‌هابیشتر از TN اما کمتر از دیگر انواع پنل است، همچنین گران ترین نوع پنل هستند.

پنل VA نسبت کنتراست بهتر نسبت به IPS و زاویه دید و رنگ بهتر از TN دارند و یکی از محبوب‌ترین پنل‌ها در مانیتورهای گیمینگ هستند، اما در رفرش ریت‌های بالا و حرکات سریع در بازی، تصویر لحظات قبل مانند سایه روی تصویر باقی می‌مانند و مقداری تصویر را تار می‌کنند که به آن Ghosting گفته می‌شود. از نظر قیمتی بین TN و IPS ها هستند.

مطلب مرتبط: Ghosting در مانیتور گیمینگ چیست

پنل OLED زاویه دید بالا، زمان واکنش‌دهی کم، رنگ‌های دقیق و زنده، نسبت کنتراست فوق‌العاده بالا و البته قیمت بسیار بالا از مشخصات مانیتورهای گیمینگ با این نوع پنل محسوب می‌شود.

بررسی اتصالات مانیتور

اتصالات مانیتور گیمینگ

اگر بهترین مانیتور گیمینگ برای خود با بهترین مشخصات را نیز تهیه کرده باشید، اگر نتوانید آن را به کامپیوتر یا کنسول خود متصل کنید یا درست متصل کنید، نمی‌توانید از قابلیت‌های آن بهره ببرید.

برای کنسول این امر ساده‌است، اگر قصد بازی با رزولوشن 4K با 120fps را دارید، نیاز به مانیتور با ورودی HDMI 2.1 دارید، اگر 4K و 60fps بازی می‌کنید، نیاز به HDMI 2.0 دارید و در حداقل مشخصات تصویر، اگر می‌خواهید 1080p با 120fps بازی کنید، نیاز به HDMI 1.4 خواهید داشت.

اما در دنیای PC این مورد بسیار گسترده خواهد بود، باید ببینید خروجی‌های کارت گرافیک‌تان چیست، کدام یک از آن‌ها مشخصات بهتری دارد، HDMI یا DisplayPort، کارت گرافیک‌تان از کدام برند است، Nvidia یا AMD؟ و آیا از فناوری‌های G-Sync برای Nvidia یا FreeSync برای AMD پشتیبانی می‌کنند تا مانیتوری که از فناوری درست برای شما پشتیبانی کند را تهیه کنید؟

در نهایت دقت کنید که با توجه به نسخه اتصال مانیتور و کارت گرافیک یا کنسول، میبایست کابل اتصالی که از پهنای باند کافی برای اتصال شما پشتیبانی می‌کند را نیز تهیه کنید؛ اگر قصد اتصال با HDMI 2.1 در مانیتور خود را دارید، باید کابل HDMI که از این نسخه از HDMI پشتیبانی می‌کند را نیز تهیه کنید.

جمع‌بندی

انواع و اقسام مانیتورهای گیمینگ با مشخصات متفاوت از برندهای مختلف قابل تهیه هستند؛ اما شما بهتر است تا بهترین مانیتور گیمینگ برای خودتان را تهیه کنید و این مانیتور، مانیتوری است که با دستگاه خود بتوانید از حداکثر قابلیت‌های آن استفاده کنید.

حال که با مشخصات مانیتور گیمینگ مناسب خود آشنایی دارید می‌توانید مانیتورهای گیمینگ ارائه شده توسط شرکت اسپیرو از برندهای ASUS، AOC و Philips را بررسی کنید و از نمایندگان اسپیرو در سراسر کشور که در صفحه از کجا بخرم لیست شده‌اند تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *