ماوس کامپیوتر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های کنترل کامپیوتر است که این کار را با کنترل و حرکت دادن نشانگر ماوس در مانیتور شما انجام می‌دهد و شما می‌توانید تا با کلیک روی قسمت‌های مختلف مانیتور خود کامپیوتر را کنترل کنید. ماوس‌ها از نظر کارکرد دارای 3 نوع مکانیکی، اپتیکال و لیزری هستند؛ با این که کارکرد ماوس‌های مکانیکی با دو نوع دیگر به صورت واضحی بسیار متفاوت است، اما تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال بسیار واضح نیست؛ در این مطلب با نحوه کارکرد هر یک و تفاوت‌های آن‌ها در ویژگی‌ها و قابلیت‌هایشان آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: ماوس چیست | انواع ماوس

مقایسه ماوس لیزری و اپتیکال

ماوس اپتیکال

  • از چراغ LED به عنوان منشأ نور استفاده می‌کند.
  • از سنسورهای تصویری CMOS استفاده می‌کند.
  • به صورت متوسط دارای DPI در حدود 3،000 است.
  • شکل سطحی که روی آن قرار گرفته را تشخیص می‌دهد.
  • روی ماوس پد ها و سطوح غیر شفاف به خوبی کار می‌کند.
  • قیمت پایین‌تر از ماوس‌های لیزری

ماوس لیزری

  • از لیزر به عنوان منشأ نور استفاده می‌کند.
  • از سنسورهای تصویری CMOS استفاده می‌کند.
  • دارای DPI در حدود 6،000 تا 15،000 است.
  • فرورفتگی و برآمدگی‌های سطح را تشخیص می‌دهد.
  • روی هر سطحی به خوبی کار می‌کند.
  • قیمت بالاتر از ماوس‌های لیزری

ماوس‌های لیزری و اپتیکال در فناوری‌های استفاده شده در آن‌ها و نحوه کارکردشان تفاوت بسیاری دارند؛ اما یک کاربر عادی ممکن است در حین کار با ماوس متوجه تفاوت آن‌ها نشود. در گذشته قیمت فاکتور جدا کننده ماوس‌های لیزری و اپتیکال بود که البته امروزه اختلاف قیمتی این دو نوع ماوس کاهش یافته است.

البته فاکتورهای دیگری وجود دارند که می‌توانند در انتخاب شما تاثیرگذار باشند؛ به عنوان مثال اگر قابلیت خاصی را از ماوس خود انتظار داشته باشید ممکن است برای دستیابی به آن قابلیت به انتخاب ماوس لیزری یا اپتیکال بپردازید.

به عنوان مثال گیمرها در ماوس گیمینگ خود قابلیت تغییر DPI ماوس را انتظار دارند و می‌خواهند تا ماوس‌شان بیشترین دقت ردیابی را داشته باشد و ماوس‌های اپتیکال را انتخاب می‌کنند در حالی که اگر ماوسی می‌خواهید که بتوانید روی هر سطحی با آن کار کنید، باید ماوس لیزری را انتخاب کنید.

تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال

تفاوت ماوس اپتیکال و لیزری

تفاوت ماوس اپتیکال و لیزری از لحاظ فناوری کارکرد در تکنولوژی تشخیص سطح آن‌هاست؛ ماوس های لیزری با لیزر سطح را اسکن می‌کنند، در حالی که ماوس اپتیکال با استفاده از یک چراغ LED این کار را انجام می‌دهند.

عموم ماوس‌های اپتیکال دارای رزولوشن یا DPI بین 1000 تا 3000 هستند؛ البته در ماوس‌های حرفه‌ای‌تر و گیمینگ مانند لاجیتک G502 از سنسورهای اپتیکالی مانند سنسور HERO که دارای DPI قابل تنظیم تا 25،000 DPI نیز استفاده می‌شود؛ اما عموم ماوس‌های لیزری دارای رزولوشن در بازه 6،000 تا 15،000 هستند.

البته با وجود رزولوشن بالا این ماوس‌ها حساسیت بیشتری نیز دارند که در گذشته این عاملی مسئله ساز بود، اما امروزه تفاوت عمده‌ای در نحوه عملکرد این دو نوع ماوس دیده نمی‌شود.

هردو این نوع از ماوس‌ها که اپتیک بیس هستند به صورت کلی به یک شکل کار می‌کنند؛ با انتشار نور سطح زیر خود را روشن می‌کنند و بازتاب این نور توسط سنسور دریافت می‌شود، این اتفاق تعداد بار زیادی در ثانیه اتفاق می‌افتد و با مقایسه تصویربرداری‌های انجام شده، حرکت ماوس به همراه جهت و سرعت آن تشخیص داده شده و نشانگر ماوس با توجه به این تفاوت‌ه جابه‌جا می‌شود.

نکته‌ای که درباره ماوس‌های اپتیکال قدیمی وجود دارد، نور قرمز رنگ ماوس است. در گذشته نور متشعشع شده از چراغ ماوس به رنگ قرمز بود، در حالی که در اکثر ماوس‌های اپتیکال امروزی از نور فروسرخ یا اینفرارد که برای چشم انسان مرئی و قابل دیدن نیست استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نور قرمز ماوس چیست

تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال : سطوح مختلف

کار کردن ماوس روی شیشه

همانطور که گفتیم یکی از تفاوت‌های ماوس اپتیکال و لیزری در نحوه تشخیص حرکت ماوس و اسکن سطح زیر خود است.

این تفاوت باعث می‌شود تا کارکردن با یک ماوس اپتیکال روی یک ماوس پد راحت‌تر باشد و به همین دلیل است که گیمرها از ماوس پد گیمینگ استفاده می‌کنند؛ چرا که ماوس پد گیمینگ به ماوس کمک می‌کند تا بیشترین دقت ردیابی ممکن را در حین کار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه گیمر شویم

این درحالی است که ماوس لیزری تنها می‌تواند تا پستی و بلندی‌های سطح زیر خود را تشخیص دهد و ردیابی را به کمک آن‌ها انجام می‌دهد؛ که البته رزولوشن بالاتری دارد، اما این رزولوشن بالاتر به معنی حساسیت بیشتر و امکان شتاب‌‌زدگی در ماوس را افزایش می‌دهد.

شتاب‌زدگی یا Acceleration در ماوس‌ها به زمانی گفته می‌شود که سرعت جابه‌جایی ماوس در میزان جابه‌جا شدن نشانگر ماوس تاثیر گذار باشد؛ برای امتحان می‌توانید نشانگر ماوس خود را به گوشه‌ای از صفحه ببرید، سپس ماوس را با سرعت جابه‌جا کنید و نشانگر را به سمت گوشه دیگر ببرید و به آرامی ماوس را به موقعیت اولیه خود روی میز برگردانید؛ اگر ماوس شما مشکل Acceleration نداشته باشد نشانگر نیز باید به موقعیت اول خود در مانیتور شما برگردد.

به صورت خلاصه ماوس‌های اپتیکال حساسیت و دقت ماوس‌های لیزری را ندارند؛ اما از طرفی به مقدار بسیار کمتری با مشکل شتاب‌زدگی مواجه می‌شوند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید یک ماوس برای خود تهیه کنید، اما نمی‌دانید یک ماوس اپتیکال انتخاب کنید یا یک ماوس لیزری باید به شما بگوییم که امروزه با تهیه هیچ یک پشیمان نخواهید شد و این دو نوع ماوس در عملکرد خود تفاوت بسیاری نخواهند داشت؛ حتی از نظر قیمتی در گذشته ماوس‌های لیزری قیمت بسیار بالاتری از ماوس‌های اپتیکال داشتند، اما امروزه اختلاف قیمتی این دو نوع ماوس با یکدیگر کاهش زیادی پیدا کرده‌است.

امیدواریم تا به صورت کامل با تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال آشنا شده باشید و این مطلب را تصمیم گیری به شما کمک کرده باشد.

بیشتر بخوانید:

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *