مجبورید تا هربار که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید چند برنامه که به صورت خودکار باز می‌شوند را ببندید تا بتوانید به کار خود برسید؟ در این مطلب با نحوه جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها در ویندوز آشنا می‌شویم.

هرچه در تنظیمات شما برنامه‌های بیشتری دارای تنظیم اجرای خودکار در هنگام بالا آمدن ویندوز باشند، زمان بیشتری طول می‌کشد تا کامپیوتر شما به صورت کامل لود شود و آماده کار باشد.

اگر که کامپیوتر یا لپتاپ شما در هنگام روشن شدن بسیار کند است، جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها تا حد خوبی به بالا آمدن ویندوز شما سرعت می‌دهد، اما مشکل را حل نمی‌کند.

برای حل شدن مشکل کند بودن کامپیوتر در هنگام روشن شدن باید هارد درایو قدیمی HDD خود را با یک درایو SSD که سرعت بسیار بالاتری دارد تعویض کنید و ویندوز را روی آن نصب کنید.

بیشتر بخوانید: تأثیرگذارترین کار برای افزایش سرعت کامپیوتر

جلوگیری از اجرای خودکار برنامه ها با Settings ویندوز

در Windows 10, 11 با رفتن به Settings > Apps > Startup می‌توانید لیست برنامه‌هایی که امکان باز شدن خودکار دارند را ببینید. برخی از آن‌ها فعال و برخی غیر فعال خواهند بود. اگر سوئیچ مقابل نام آن‌ها On باشد، فعال و اگر Off باشند، غیر فعال هستند.

جلوگیری از اجرای خودکار برنامه ها با Settings ویندوز

همچنین در کنار این قسمت عنوان‌هایی برای هر برنامه شامل: No Impact, Low Impact, Medium Impact, High Impact را خواهید دید. این عنوان‌ها میزان پردازش لازم برای باز شدن برنامه و تاثیر آن‌ها بر سرعت بالا آمدن ویدئوز را نشان می‌دهند.

هرچه برنامه‌های High Impact و Medium Impact بیشتری را Off و غیر فعال کنید؛ کامپیوتر شما با سرعت بیشتری لود خواهد شد.

جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها با Settings ویندوز

این برنامه‌ها را بررسی کنید و سعی کنید تا جای ممکن برنامه‌های بیشتری را Off کنید. مگر برنامه‌هایی که می‌دانید می‌خواهید در زمان روشن شدن کامپیوتر اجرا شوند و برنامه‌هایی که از کاربری آن‌ها اطلاع دقیق ندارید.

جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها با Task Manager

ساده‌ترین روش برای جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها به کمک تسک منجر است. میانبر Ctrl+Shift+Esc را بگیرید تا Task Manager باز شود، از قسمت بالای برگه تب Startup را باز کنید، روی برنامه‌هایی که نمی‌خواهید خودکار باز شوند راست کلیک کرده و گزینه Disable را بزنید.

جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها با Task Manager

در تسک منجر نیز مانند Settings در ویندوز نام برنامه و میزان تاثیر آن‌ها را می‌توانید ببینید. اما فعال یا غیر فعال بودن تنظیم باز شدن خودکار در قسمت Status در این صفحه و با عنوان‌های Enabled و Disabled نمایش داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: لیست کامل میانبرهای Windows 10

اکثر برنامه‌هایی که برای کارکرد خود ویندوز هستند از نوع Low Impact هستند و اگر فکر می‌کنید که ممکن است با غیر فعال کردن برخی از آن‌ها مشکلی در کارکرد کامپیوترتان ایجاد شود. نیازی نیست تا برنامه‌های Low Impact را به حالت Disabled درآورید.

جلوگیری از اجرا شدن خودکار برنامه ها با تسک منجر

اما اگر می‌خواهید تا جای ممکن سرعت روشن شدن کامپیوتر خود را افزایش دهید، می‌توانید برنامه‌ها را یک به یک Disable کنید و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکلی به وجود آمده است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *