در گذشته برای بازی و گیمینگ اگر با کامپیوتر بازی می‌کردید، باید یک مانیتور تهیه می‌کردید و اگر با کنسول بازی می‌کردید، باید تلویزیون تهیه می‌کردید. اما امروزه خصوصا برای کنسول‌های بازی نسل جدید که پشتیبانی از رفرش ریت‌های بالاتر از 60 هرتز را دارند و شبیه‌تر شدن روز به روی تلویزیون‌ها و مانیتورها از نظر قابلیت‌ها و امکانات، این تصمیم به این سادگی نیست. در این مطلب به بررسی تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ می‌پردازیم.

کاربری روزانه

در ساده‌ترین شکل ممکن، یک مانیتور گیمینگ و تلویزیون کار یکسانی را انجام می‌دهند، نمایش تصویر از یک دستگاه خارجی، با این وجود تفاوت‌هایی در نحوه انجام این کار توسط این دو دستگاه وجود دارد.

ویژگی‌های اصلی مانیتور گیمینگ

  • ورودی‌های HDMI و DisplayPort – DVI و VGA به ندرت
  • لگ ورودی کم و رفرش ریت بالاتر
  • اندازه تصویر کوچک‌تر و تراکم پیکسلی بالاتر
  • استند قابل تنظیم
  • فاقد گیرنده داخلی

یک مانیتور گیمینگ از نظر ورودی‌های تصویر خود نسبت به یک تلویزیون برتری دارد، یک مانیتور گیمینگ ورودی‌های متنوع‌تری را به شما ارائه می‌دهد و اگر کارت گرافیک شما دارای خروجی DisplayPort باشد، برای اتصال آن به یک نمایشگر نیاز به یک مانیتور خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: HDMI بهتر است یا DisplayPort

مانیتورهای گیمینگ به سبب داشتن اندازه تصویر کوچکتر از تلویزیون‌ها تراکم پیکسلی بالاتری را ارائه می‌دهند و به این دلیل که پردازش تصویر کمتری در آن‌ها انجام می‌شود لگ ورودی کمتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: تراکم پیکسلی چیست

اندازه کوچکتر مانیتورها به این معنی است که راحت‌تر روی یک میز جای می‌گیرند و به فضای خیلی بزرگی نیاز ندارد و استند قابل تنظیم آن‌ها به شما امکان تنظیم نمایشگر در زاویه و جهت مناسب برای شما را می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی تلویزیون

  • ورودی HDMI
  • اندازه تصویر بزرگ
  • ریموت کنترل
  • پشتیبانی از HDR، اسپیکر داخلی
  • دارای گیرنده دیجیتال داخلی

امروزه در تلویزیون‌ها به ندرت پورت اتصالی به غیر از HDMI دیده می‌شود. به غیر از HDMI داخلی دیگر تلویزیون‌ها آنتن است که برای دریافت سیگنال‌های آنتن مخابره تلویزیونی است که قابلیت اصلی یک تلویزیون است.

تلوزیون‌ها اغلی اندازه نمایشگرهای بزرگتری از مانیتورها دارند و با وجود مانیتورهای گیمینگ بزرگ 55 اینچ مانند فیلیپس Momentum 55M1RYV، اندازه تصویر تلویزیون‌ها می‌تواند تا 100 اینچ نیز بالا برود. البته که در این اندازه‌های بزرگ دیگر امکان قرار دادن تلویزیون روی میز وجود ندارد و نیاز به یک میز تلویزیون با ارتفاع کم یا نصب روی دیوار خواهد داشت.

ریموت کنترل چیزی است که همراه تمام تلویزیون‌ها وجود دارد. پشتیبانی از HDR و سیستم صوتی داخلی، حتی ضعیف، قابلیت‌هایی هستند که در اکثر تلویزیون‌های امروزی دیده می‌شوند.

تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون و مانیتور

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ: کیفیت تصویر

هردو کیفیت تصویر خوبی را ارائه می‌دهند، اما بر اساس فاکتورهای متفاوتی.

تلویزیون‌ها از مانیتورهای گیمینگ از نظر کیفیت تصویر در داشتن  روشنایی تصویر بیشتر، رنگ‌هایی زنده‌تر، خصوصا با بیشتر مورد استفاده قرار گرفتن پنل‌های OLED یا بکلایت‌های Mini-LED در تلویزیون‌ها برتری دارند.

اما HDR جایی است که مانیتورهای گیمینگ توان رقابت با تلویزیون‌ها را ندارند و فناوری HDR فناوری است که شما امروزه می‌توانید در بسیاری از تلویزیون‌ها میان‌رده نیز مشاهده کنید، اما این موضوع درباره مانیتورهای گیمینگ صادق نیست.

اما مانیتورهای 4K با داشتن رزولوشن بالا و تصویر کوچکتر، سفافیت و جزئیات تصویر بسیار بهتری را با تراکم پیکسلی بسیار بالاتر نسبت به تلویزیون‌ها به شما ارائه می‌دهند.

خصوصا زمانی که متوجه می‌شوید که برخی از تلویزیون‌های 4K از تکنیک‌هایی مانند Chroma Sampling یا چیدمان‌های عجیب برای ساب‌پیکسل‌ها استفاده می‌کنند که در نمایش تصاویری با جزئیات زیاد مانند نوشته‌ها و المان‌های اینترفیس مقداری ضعیف‌تر عمل می‌کنند. البته این موضوع اگر فاصله شما با تلویزیون از حدی بیشتر باشد قابل تشخیص نخواهد بود.

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ: عملکرد

دلیل اصلی تهیه یک نمایشگر جدید، چه تلویزیون و چه مانیتور گیمینگ برای بازی عملکرد بهتر آن است. این قسمت به قسمت اصلی تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ بر می‌گردد؛ چرا که تلویزیون‌ها و مانیتورهای گیمینگ بیشترین تفاوت خود را در این زمینه دارند.

برای مقایسه عملرد تلویزیون‌ها و مانیتورهای باید آن‌ها را در 3 زمینه لگ ورودی، رفرش ریت و زمان واکنش پیکسلی مقایسه کرد.

لگ ورودی

لگ ورودی (Input Lag) به زمان لگ یا تاخیر میان ورودی دستور شما مانند لحظه انجام یک کلیک توسط شما تا مشاهده انجام شدن این دستور در نمایشگر گفته می‌شود.

لگ ورودی در تلویزیون‌ها به صورت کلی بسیار بالاتر از مانیتورهاست. البته تلویزیون‌هایی وجود دارند که لگ ورودی کمتری دارند و برای گیمینگ مناسب‌تر هستند؛ اما همچنان لگ ورودی آن‌ها در بازه 60ms هستند و این درحالی است که عادی‌ترین مانیتورها لگ ورودی حدود 20-30ms دارند.

رفرش ریت

رفرش ریت (Refresh Rate) که با واحد هرتز اندازه گیری می‌شود به تعداد باری در ثانیه که نمایشگر تصویر خود را بروزرسانی می‌کند گفته می‌شود. این ویژگی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی مانیتورهای گیمینگ دانست.

امروزه عادی‌ترین مانیتورهای گیمینگ هم دارای رفرش ریت 144 هرتز و بالاتر هستند و رفرش ریت مانیتورهای گیمینگ بالا رده تا 360 هرتز و حتی 500 هرتز هم می‌رسد.

این درحالی است که اکثر تلویزیون‌ها همچنان دارای رفرش ریت 60 هرتز هستند و دلیل آن نیز فریم ریت پایین سیگنال‌های تلویزیونی است و نیازی به پشتیبانی از رفرش ریت‌های بالاتر برای این کاربری نیست.

حتی فیلم‌های سینمایی نیز دارای فریم ریت 24 فریم بر ثانیه هستند و حتی اگر فریم ریت بالاتری داشته باشند، حداکثر فریم ریت آن‌ها به 60 هرتز می‌رسد.

برخی از تلویزیون‌ها اعداد بالاتر از 60 هرتز را با عنوان‌هایی مانند Motion Rate تبلیغ می‌کنند. بدانید که این به معنی رفرش ریت بالاتر از 60 هرتز و به عنوان مثال 120 هرتز نیست، بلکه تلویزیون صرفا تصاویر 60 هرتز را با جایگذاری یک فریم بین هر دو فریم تصویر 60 هرتز مانند 120 هرتز نمایش می‌دهد و این به هیچ عنوان به معنی رفرش ریت 120 هرتز نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت رفرش ریت و فریم ریت

همچنین تقریبا هیچ یک از تلویزیون‌ها از فناوری‌های یکسان‌سازی فریم ریت تصویر دستگاه و رفرش ریت خود مانند FreeSync و GSync پشتیبانی نمی‌کنند، اما این قابلیت‌ها در مانیتورهای گیمینگ کاملا جا افتاده و استاندارد است.

زمان واکنش پیکسلی

در نهایت به زمان واکنش پیکسلی می‌رسیم. زمان واکنش پیکسلی به معنی زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل در یک پنل از یک رنگ به یک رنگ دیگر به صورت کامل تغییر رنگ دهد. این اتفاق به صورت بلافاصله اتفاق نمی‌افتد، بلکه این تغییر زمان کمی طول می‌کشد و عامل گوستینگ در مانیتورها یا تلویزیون‌ها در زمان نمایش تصاویری با حرکت‌های سریع هستند، است.

بیشتر بخوانید: گوستینگ در مانیتور چیست

این قسمت جایی است که تلویزیون‌ها می‌توانند نسبت به مانیتورهای گیمینگ برتری داشته باشند و دلیل آن استفاده بیشتر از پنل‌های OLED در تلویزیون‌ها نسبت به مانیتورها است؛ این پنل‌ها بهترین و کمترین زمان واکنش پیکسلی را دارند.

با این وجود پنل‌های LCD نیز در چند سال گذشته زمان واکنش پیکسلی خود را بهبود فراوانی داده‌اند و با وجود آن که به خوبی OLED ها نیستند، اما به آن‌ها نزدیک شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین پنل LCD برای گیمینگ

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ: نمایشگر خمیده

اگر علاقه به نمایشگرهای خمیده و Curved دارید، با وجود آن که این فناوری در ابتدا برای تلویزیون‌ها ارائه شد؛ اما امروزه تلویزیون‌های خمیده بسیار کمی دیده می‌شوند و به نوعی این فناوری از دنیای تلویزیون‌ها به مانیتورهای گیمینگ منتقل شده‌است.

استفاده از یک مانیتور گیمینگ خمیده می‌تواند زاویه دید شما را نسبت به گوشه‌های تصویر در حین بازی بهبود دهد و تجربه عمیق‌تری از محیط بازی برای شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: مانیتور خمیده بهتر است یا تخت

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ: مانیتور اولتراواید

این قابلیت انحصارا در مانیتورها دیده می‌شود. اما قبل از تهیه یک مانیتور اولتراواید باید یک نکته را در نظر بگیرید؛ شما با کامپیوتر بازی می‌کنید یا کنسول؟

در صورتی که با کنسول‌های خانگی مانند PS5 و Xbox Series X بازی می‌کنید، تهیه یک مانیتور اولتراواید کاملا بیهوده خواهد بود، چرا که تصاویر این کنسول‌ها با نسبت تصویر 16:9 است و با تهیه یک مانیتور اولتراواید، امکان اتصال و استفاده از زاویه دید بیشتری که این مانیتورها به شما ارائه می‌دهند با کنسول‌های بازی امکان پذیر نیست.

تنها در صورتی به سراغ مانیتورهای اولتراواید بروید که با PC بازی می‌کنید؛ در غیر این صورت تهیه یک مانیتور اولتراواید کاری کاملا بیهوده خواهد بود.

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ: جمع‌بندی

تقریبا تمام افرادی که با PC بازی می‌کنند به سراغ یک یا چند مانیتور گیمینگ می‌روند و این تصمیم، تصمیمی است که افرادی که دارای کنسول‌های بازی هستند باید بگیرند.

به صورت کلی اگر عملکرد کنسول، روان بودن تصویر و بازی با رفرش ریت بالاتر و بازی به صورت کاملا رقابتی اولویت شماست، بهتر است که یک مانیتور گیمینگ مناسب تهیه کنید و البته تهیه یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت 500 هرتز نیز برای شما مناسب نخواهد بود؛ چرا که کنسول شما نهایتا فریم ریت 120 fps را به شما ارائه خواهد داد.

در این صورت پیشنهاد می‌کنیم تا مطالب بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5 یا بهترین مانیتور گیمینگ برای Xbox را مطالعه کنید.

اما اگر دوست دارید تا با دوستانتان به صورت تفریحی، با اندازه تصویر بزرگ و کیفیت تصویر بهتر و جذاب‌تر بازی کنید یا علاقه به گرافیک بالاتر دارید تا سرعت بالاتر و می‌خواهید تا با نمایشگری که تهیه می‌کنید به تماشای فیلم و سریال هم بپردازید، تهیه یک تلویزیون برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *