مهم نیست که تجهیزات استریمینگ و خصوصا صدابرداری شما چقدر حرفه‌ای باشد، اگر ندانید که چگونه باید از آن‌ها استفاده کنید، هیچ کمکی به شما در بهبود کیفیت محتوا شما نخواهند کرد. میکروفون گذاری درست یکی از تکنیک‌هایی است که برای تولید محتوا باید بدانید و در این مطلب با اهمیت میکروفون گذاری درست و نحوه میکروفون گذاری برای استریمینگ آشنا می‌شویم.

اهمیت میکروفون گذاری

اهمیت میکروفون گذاری

میکروفون‌های مختلف مانند یکدیگر کار نمی‌کنند و اگر ندانید که چگونه باید با میکروفون خود کار کنید، نمی‌توانید با استفاده از آن نتیجه مطلوبی بگیرید. هر میکروفون صدا را به شکل متفاوتی می‌شنود و صدابرداری می‌کند و این که شما میکروفون را نسبت به خود در چه موقعیتی، با چه فاصله‌ای و به چه شکلی و چه تنظیمتی قرار داده باشید، صدای آن متفاوت خواهد بود.

تنظیمات میکروفون بحثی جداگانه است، اما بحث مورد اهمیت‌تر، میکروفون گذاری است که اگر حالت میکروفون گذاری شما برای استریمینگ یا هر کاربری دیگر اشتباه باشد، هیچ مقدار تنظیمات و حتی ادیت نمی‌تواند کیفیت صدای شما را بهبود دهد.

شما در مرحله اول باید بدانید که چگونه باید با میکروفون خود به نحوی که طراحان برای آن در نظر گرفته‌اند کار کنید و سپس می‌توانید با انجام تغییراتی صدای خروجی خود را به شکلی که خودتان می‌خواهید درآورید.

در ادامه با اثر میکروفون گذاری‌های مختلف میکروفون آشنا می‌شویم.

افکت Proximity

افکت Proximity یا نزدیکی بر اثر فاصله‌ای که بین دهان شما و میکروفون شما قرار دارد به وجود می‌آید.

به طور خلاصه Proximity Effect به این معناست که هرچقدر فاصله دهان شما با میکروفون کمتر باشد، بیس بیشتری از صدای شما توسط میکروفون برداشت خواهد شد و هرچه فاصله بیشتر باشد این بیس کاهش خواهد یافت.

نکته بعدی این است که شما باید فاصله میکروفون با دهان خود را در بازه فاصله پیشنهادی تولید کننده و با توجه به نوع صدای خودتان تنظیم کنید.

اگر صدای شما بم است و نمی‌خواهید مقدار بم زیادی در صدای شما شنیده شود می‌توانید در بازه پیشنهادی فاصله میکروفون را از دهان خود افزایش دهید و بالعکس، و با تاکید دوباره در بازه فاصله مناسب مشخص شده برای میکروفون.

گین و نویز بکگراند

فاصله بین میکروفون و شما مقدار بلندی صدا را نیز تغییر می‌دهد. هرچه این فاصله کمتر باشد بلندی صدای شما بیشتر و هرچه فاصله بیشتر باشد بلندی صدا کاهش خواهد یافت.

نکته‌ای که وجود دارد با توجه به این تغییر در بلندی صدا، شما باید با تغییر دادن گین میکروفون بلندی صدای خودتان را به مقدار مطلوب افزایش یا کاهش دهید.

اگر صدای شما بلند باشد و با کاهش گین بلندی آن را کم کنید مشکلی نیست، اما اگر بلندی صدای شما کم باشد، افزایش گین از حدی به بالاتر باعث می‌شود تا نویز بکگراند نیز وارد سیگنال صوتی شود، نویزی که در حالت عادی اگر وجود هم داشت شنیده نمی‌شد.

این مشکل در تنظیم اکولایزر نیز وجود دارد که همیشه توصیه می‌شود تا برای فلت کردن کامل صدا همیشه بلندی فرکانس‌هایی که بالاتر هستند را کاهش دهید تا گین اضافه‌تر به فرکانس‌هایی که حجم صدای کمتری دارند بدهید.

علاوه بر فاصله، جهت میکروفون نیز دارای اهمیت زیادی است. به عنوان مثال میکروفون Blue Snowball iCE با توجه به این که با الگو صدابرداری Cardioid کار می‌کند باید قسمت جلویی آن به سمت شما قرار گرفته باشد و نه بالای آن. درحالی که برخی دیگر از میکروفون‌ها برعکس هستند و به شکلی طراحی شده‌اند که باید سمت بالای آن به سمت شما باشد.

دلیل آن نیز این است که به این شکل می‌توان صداهایی که از نقاط دیگر اتاق به میکروفون می‌رسند، توسط میکروفون شنیده نشوند و تنها صدای شما یا صدایی که شما می‌خواهید وارد کامپیوتر شود، اما اگر این مورد رعایت نشود این اتفاق کاملا برعکس خواهد شد.

میکروفون گذاری شما باید به نحوی باشد که به کمترین میزان گین برای دستیابی به صدای مطلوب خود نیاز داشته باشید.

پاپینگ و ضربه

اتفاقاتی وجود دارند که می‌توانند باعث شوند تا نویزهایی در میکروفون شما ایجاد شود. اگر شما در حال مانیتور کردن صدای خود باشید آن‌ها را خواهید شنید و جلوی آن‌ها را خواهید گرفت، اما اگر این کار را نکنید ممکن است تا به هیچ عنوان نیز متوجه آن‌ها نشوید.

یکی از این اتفاقات پاپینگ است. پاپینگ یا Popping به معنی زمانی است که شما از حروفی که حالت انفجاری دارند مانند پ در صحبت خود استفاده می‌کنید و در میکروفون شما پ به صورت یک ضربه و یک صدای ناهنجار شنیده می‌شود و نه یک صدا.

برای جلوگیری از پاپینگ می‌توانید فاصله میکروفون را نسبت به خود کاهش دهید اما این کار به صورت کامل از پاپینگ جلوگیری نخواهد کرد و باعث به هم ریختن دیگر تنظیمات در میکروفون گذاری شما خواهد شد.

در عوض تهیه یک پاپ فیلتر، Pop Filter راهکار ساده، مناسب و ارزان قیمتی است که شما را از شر این مشکل رها خواهد کرد.

دیگر اتفاقی که می‌توانید بی‌افتد، اگر میکروفون شما به صورت رومیزی باشد لرزش‌های میز که می‌توانند بر اثر قرار دادن لوازم مختلف روی میز باشد، تایپ کردن شما روی کیبورد و… به صورت ویبره وارد میکروفون شوند و روی صدای شما تاثیر بگذارند.

میکروفون‌هایی مانند میکروفون Blue Yeti برای این مشکل برای کپسول‌های خود سیستم لرزش گیر داخلی قرار داده‌اند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنند، اما میکروفون شما این قابلیت را ندارد، می‌توانید با تهیه یک پایه جداگانه حرفه‌ای از این مشکل به طور کامل جلوگیری کرد.

تهیه یک پایه Boom Arm به شما در این که میکروفون خود را کجا قرار دهید و برای پیدا کردن بهترین حالت میکروفون گذاری برای استریمینگ نیز کمک فراوانی خواهد کرد، چرا که حالا می‌توانید میکروفون خود را در هر موقعیتی و هر ارتفاعی نسبت به خود قرار دهید و نیازی نیست تا حتما میکروفون را روی میز قرار دهید.

جمع بندی

میکروفون خود و نحوه کار با آن را بشناسید، برای این کار بهترین کار مطالعه دفترچه راهنمای محصول است. برخی از میکروفون‌ها به نحوص طراحی شده‌اند که باید به سمت شما قرار بگیرد و برخی دیگر به نحوی ساخته شده‌اند که باسد به سمت جلوی آن‌ها صحبت کنید.

علاوه بر جهت، فاصله میکروفون و دهان شما می‌تواند افکت Proximity بر صدای شما داشته باشند و با تغییر بلندی صدای شما، تنظیمات گین مناسب شما را تغییر دهند. فاصله میکروفون را با توجه به فاصله پیشنهادی شرکت سازنده میکروفون تنظیم کنید.

پاپ فیلتر وسیله ارزان قیمتی است که از کلیپ شدن میکروفون شما در موارد بسیاری جلوگیری می‌کند، با تهیه از آن صدای خود را بهبود دهید و اگر پایه Boom Arm جداگانه هم برای میکروفون خود تهیه نمی‌کنید، آن را روی سطحی نرم و جاذب ضربه روی میز خود قرار دهید تا از رسیدن لرزه‌ها و ویبره‌های ناخواسته به صدای خود تا جای ممکن جلوگیری کنید.

با رعایت این نکات برای میکروفون گذاری برای استریمینگ کیفیت صدای شما در استریم‌هایتان بهبود فراوانی خواهد یافت و حتی اگر از تجهیزات صوتی حرفه‌ای نیز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید صدای مطلوب، واضح و رسایی داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر توصیه می‌کنیم تا مطلب الگوهای صدابرداری در میکروفون را مطالعه کنید، اگر میکروفون ما قابلیت تغییر الگو صدابرداری را داشته باشد، شما می‌توانید با انتخاب بهترین الگو برای کاربری مورد نظر خود، بهترین عملکرد صوتی را از میکروفون‌تان بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *