اگر قصد تهیه یک میکروفون نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای را داشته باشید، امکان ندارد که کلماتی مانند الگوهای صدابرداری میکروفون یا الگوهای قطبی، کاردیوید و… را نشنیده باشید. در این مطلب با مفهوم این اصطلاحات و کاربری‌شان به طور کامل آشنا می‌شویم.

الگو صدابرداری قطبی میکروفون چیست؟

الگو صدابرداری یا الگو قطبی در میکروفون به معنای شکل فضای 3 بعدی دور میکروفون است که میکروفون از آن صدابرداری می‌کند. طبق این الگوها میکروفون شما قادر نیست تا صدایی از خارج این ناحیه را بشنود و ضبط کند.

برای این که بهتر متوجه شوید می‌توانید تصویر زیر را ببینید، این تصویر یکی از الگوهای صدابرداری رایج در میکروفون ها را نمایش می‌دهد:

الگو صدابرداری قطبی میکروفون چیست

دور میکروفون یک کره را تصور کنید، در این کره طبق تصویر و الگو صدابرداری بالا صدا از سمت جلو و عقب میکروفون شنیده می‌شود و نه از سمت‌های دیگر، هر منبع صوتی که در درون خطوط قرمز رنگ قرار گرفته باشد صدای به درستی شنده خواهد شد و هرآنچه خارج آن باشد یا صدای خیلی کمی خواهد داشت و یا به طور کلی شنیده نخواهد شد.

الگوهای صدابرداری میکروفون ها چگونه تغییر می‌کند؟

در داخل میکروفون‌هایی که قابلیت تغییر الگو صدابرداری دارند، چند کپسول کوچک قرار دارد و این کپسول‌ها جهات متفاوت و خاصی دارند.

الگوهای صدابرداری میکروفون

با فعال یا غیر فعال شدن این کپسول‌ها داخل میکروفون، میکروفون قادر خواهد بود تا از نقاط مختلفی در اطراف خود صداها را بشنود.

این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید با توجه به این که در چه نوع صدابرداری هستید، در حال ضبط موسیقی و صدای خودتان هستید، در حال ضبط ساز هستید، در حال ضبط یک پادکست دو نفره یا چند نفره هستید و…

در هر کدام از حالات بالا احتیاج دارید تا میکروفون شما صداها را از نقاط متفاوتی بشنوند و حتی برخی از صداهایی را که در محیط وجود دارند را به طور کل نشنوند. تغییر الگو صدابرداری در میکروفون این قابلیت را به شما می‌دهد.

میکروفون‌های مختلف با توجه به تعداد و نحوه چینش کپسول‌های داخل خود ممکن است قابلیت صدابرداری با برخی از الگوها را داشته باشند و قادر به صدابرداری با الگوهای دیگر نباشند.

به عنوان مثال میکروفون Blue Snowball ICE تنها قادر است تا با الگو Cardioid صدابرداری کند؛ میکروفون Blue Yeti Nano علاوه بر Cardioid می‌تواند با الگو Omnidirectional نیز صدابرداری کند؛ در همین حال میکروفون Blue Yeti قادر است تا با 4 الگو صدابرداری Cardioid, Omnidirectional, bidirectional, Stereo صدابرداری کند.

نگران نباشید، در ادامه با تمام الگوهایی که بالا گفتیم آشنا می‌شویم.

قبل از تهیه میکروفون با توجه به نوع کاربری که برای آن مد نظر دارید، میکروفونی را انتخاب کنید که بتواند با الگو صدابرداری قطبی مناسب برای کاربرد شما صدابرداری کند.

الگوهای صدابرداری میکروفون پرکاربرد

حال که مفهوم الگو صدابرداری قطبی در میکروفون را می‌دانید، با تعدادی از الگوهای پرکاربرد در دنیای صدابرداری و کاربرد آن‌ها در دنیای تولید محتوا آشنا می‌شویم.

Omnidirectional

این الگو صدابرداری ساده‌ترین الگو صدابرداری قطبی در میکروفون است.

به طور کلی این الگو، صدای هر صدایی از هر منبع صوتی که در محیط وجود داشته باشد را می‌شوند و اهمیتی ندارد که صدا از کدام جهت به سمت میکروفون می‌آید.

زمانی که در مراسم‌ها در حال استفاده از میکروفون هستید، خواننده در حال ضبط صدای خود در اتاق است و یا حتی در حال تنظیم اکولایزر و صدای سیستم صوتی خودرو خود هستید، این الگو صدابرداری در میکروفون مناسب شما خواهد بود.

Bidirectional (Figure 8)

در این الگو صدابرداری قطبی همانطور که در تصویر می‌بینید، صداهای سمت جلوی میکروفون و پشت میکروفون شنیده می‌شوند و هرچه منبع صدا به سمت راست یا چپ میکروفون حرکت کند، حجم صدای آن کاهش پیدا می‌کند.

این الگو صدابرداری Bidirectional یا Figure 8 نام دارد که در مصاحبه‌های 2 نفره صوتی یا زمانی که دو خواننده در حال همخوانی هستند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با این الگو صدابرداری هر نفر یا هر منبع صدا می‌تواند در یک سمت میکروفون قرار بگیرد و صدای هر دو منبع صدا به صور کامل شنیده شود.

Cardioid

در الگو صدابرداری Cardioid صدا تنها از منابع صوتی که در جلوی میکروفون قرار گرفته باشند شنیده خواهد شد و هرچه به سمت اطراف میکروفون حرکت کنید، بلندی صدای شما کمتر و کمتر خواهد شد.

زمانی که در حال ضبط یک پادکست یا برنامه رادیویی هستید، یا در حال استریمینگ و نمی‌خواهید صدایی از محیط اطراف شما به غیر از صدای خودتان که درست مقابل میکروفون هستید شنیده شود، این الگو صدابرداری مناسب شما خواهد بود.

Stereo

این الگو صدابرداری از دو سمت راست و چپ صداهایی که به میکروفون می‌رسند را ضبط می‌کند، اما با الگوهای قبلی مقداری متفاوت است.

الگوهای صدابرداری بالا همگی Mono هستند، به این معنا که شنونده شما اگر در حال گوش دادن به صدای ضبط شده شما با هدفون یا هندزفری باشد، تفاوتی ندارد که با کدام گوشی به آن گوش کند.

اما در حالت صدابرداری استریو این موضوع تفاوت دارد و صدایی که در گوش راست شما شنیده می‌شود با گوش چتان متفاوت خواهد بود.

در واقع در الگو صدابرداری Stereo صدا از تمام محیط اطراف شنیده می‌شود، اما صدای سمت راست میکروفون و صدای سمت چپ میکروفون به صورت دو سیگنال صوتی جداگانه یا دو کانال ایجاد و پردازش می‌شود.

اگر به موسیقی‌های قدیمی‌تر و دهه 70 و 80 میلادی گوش کرده باشید تاثیر آن را قطعا دیده‌اید، چرا که با توجه به جدید بودن این فناوری در این زمان، میکس موسیقی به نحوی انجام می‌شد تا کاملا استریو بودن موسیقی در آن احساس شود.

همچنین ضبط به صورت استریو این امکان را به شما می‌دهد که با شنیدن آن بتوانید تشخیص دهید که منبع صوتی دقیقا در کدام سمت شما وجود دارد.

گوش انسان اگر یک صدا از سمت‌های مختلف به آن برسد را به دلیل شکل لاله گوش، به شکل‌های مختلفی می‌شوند و تمرین دیده‌است تا با توجه به این که یک صدا به چه شکلی شنیده می‌شود، جهت عقب و جلو آن و با توجه به تفاوت بلندی و تاخیر صدا در گوش شما، سمت راست و چپ بودن آن را تشخیص دهد.

به این دلیل است که شما می‌توانید موقعیت منبع صدایی که ناگهانی به گوش شما می‌رسد را تشخیص دهید.

سیستم سوراند ساند در هدفون‌ها نیز با همین قاعده کار می‌کنند، صدا در آن‌ها از سمت‌های مختلف به گوش شما نمی‌رسد، بلکه صدا در هنگام ضبط به نحوی ضبط شده است که شما با شنیدن آن بتوانید متوجه شوید که منبع صدا از کجاست.

به این دلیل که به نحوی ضبط شده‌است که شما اگر آن صدا را از سمت مورد نظر بشنوید، به آن شکل خواهید شنید و شما زمانی که آن را می‌شنوید، تصویر می‌کنید که صدا واقعا از آن سمت خاص به سمت شما آمده است.

این قابلیت کاربرد خود را در فیلم‌های سینمایی برای این که واقعا احساس کنید در محیط فیلم هستید و در بازی و در هدست های گیمینگ برای این که شما خصوصا در بازی‌های رقابتی اطلاعات خوبی از محیط اطراف خود و اتفاقات آن داشته باشید نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *