اگر به بازی با یک سیستم گیمینگ و یا کنسول‌های نسل 9 می‌پردازید به احتمال بالا این عناوین به گوشتان خورده است. ممکن است شنیده باشید که افراد می‌گویند که مانیتورشان دارای این مقدار رفرش ریت است و یا با یک مقدار فریم بازی می‌کنند؛ این اعداد به چه معنا هستند و تفاوت رفرش ریت با فریم ریت چیست؟

در ادامه به توضیح معنای دقیق هر یک از این عناوین و تفاوت آن‌ها و این که شما چکاری باید با آن انجام دهید می‌پردازیم.

رفرش ریت چیست

رفرش ریت چیست

رفرش ریت (Refresh Rate) به میزان تازه سازی یا بروزرسانی تصویر مانیتور یا نمایشگر در هر ثانیه گفته می‌شود که با واحد هرتز (Hz). یک مانیتور 120 هرتز قادر است تا در هر ثانیه 120 بار تصویر خود را بروزرسانی کند.

هرچه تصاویر با رفرش ریت بالاتری در مانیتور نمایش داده شوند، حرکات داخل تصویر روان‌تر خواهد بود و اتفاقات سریع‌تر احساس خواهد شد.

همچنین با توجه به این که در هر بازه زمانی تعداد تصویر بیشتری را مشاهده می‌کنید، در بازی‌های رقابتی و حساس لحظه‌ای زودتر از اتفاقات با خبر خواهید شد و می‌توانید زودتر نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهید که باعث بهبود عملکرد شما در بازی خود نیز می‌شود.

اکثر مانیتورها دارای رفرش ریت 60 هرتز هستند که برای انجام کارهای روزمره و عادی کافی است و رفرش ریت بالاتر از 60 هرتز قابلیت اصلی یک مانیتور گیمینگ به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

همچنین عدد رفرش ریت یک مانیتور عادی یا گیمینگ به معنی بیشترین مقدار رفرش ریت آن نیست، بلکه این عدد مقدار Refresh Rate استاندارد را برای آن نمایشگر یا مانیتور مشخص می‌کند؛ اما شما می‌توانید به صورت دستی و با اورکلاک کردن مانیتور خود رفرش ریت آن را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: مزیت بازی با رفرش ریت بالا

فریم ریت چیست

فریم ریت چیست

فریم ریت (Frame Rate) به تعداد فریم یا تعداد تصویری که از محیط بازی شما توسط کارت گرافیک ایجاد می‌شود و برای نمایش به مانیتور ارسال می‌شود گفته می‌شود. فریم ریت با واحد FPS یا فریم بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

درست مانند رفرش ریت، هرچه فریت شما بالاتر باشد، تصاویری که دارای تحرکت هستند روان‌تر نمایش داده خواهند شد و سرعت آن‌ها بالاتر به نظر خواهد آمد.

فریم ریت اکثر کامپیوترها در حالت عادی در حدود 60 فریم بر ثانیه هستند. در زمان بازی همیشه انتظار دارید تا کارت گرافیک با توجه به قدرت پردازشی خود بیشترین FPS ممکن را به شما ارائه دهد.

در تنظیمات گرافیک بازی هرچه تنظیمات گرافیکی و رزولوشن را بالاتر ببرید FPS شما کمتر و هرچه از نظر گرافیکی بازی خود را پایین‌تر بیاورید، FPS بیشتری خواهید داشت.

تفاوت رفرش ریت و فریم ریت چیست

تفاوت رفرش ریت و فریم ریت

رفرش ریت به معنی تعداد بار بروزرسانی تصویری است که مانیتور شما می‌تواند انجام دهد و فریم ریت به معنی تعداد تصویر خروجی کارت گرافیک شماست. اگر یک مانیتور 120 هرتز تهیه کنید تنها زمانی می‌توانید با رفرش ریت 120 هرتز بازی کنید که کارت گرافیک شما فریم ریت 120 فریم بر ثانیه را خروجی بدهد.

اگر رفرش ریت مانیتور شما از فریم ریت کارت گرافیکتان در یک بازی بالاتر باشد، رفرش ریت مانیتور شما در واقع به مقدار فریم ریت کارت گرافیک برابر خواهد شد و اگر فریم ریت شما بالاتر از رفرش ریتتان باشد، مانیتور امکان نمایش تصاویر با فریم ریت بالاتر را ندارد و با رفرش ریت کمتری تصاویر را به شما نمایش خواهد داد.

به صورت خلاصه، اگر می‌خواهید تا با مقدار مشخصی فریم ریت بازی کنید، در ابتدا کارت گرافیک شما باید توانایی تولید تصویر با این نرخ فریم بر ثانیه را داشته باشد و سپس مانیتور شما باید قادر باشد تا این مقدار فریم بر ثانیه را با توجه به رفرش ریت خود نمایش دهد.

تفاوت رفرش ریت 60 با 120

در رفرش ریت 60 هرتز در هر ثانیه 60 فریم به شما نمایش داده می‌شود اما در رفرش ریت 120، در هر ثانیه 2 برابر این مقدار و 120 فریم به شما نمایش داده می‌شود و تصاویر متحرک با بالا رفتن رفرش ریت روان‌تر و با جزئیات و شفافیت بیشتری نمایش داده می‌شوند. در ویدئو زیر می‌توانید تفاوت رفرش ریت 60 و 120 و بالاتر را ببینید.

تفاوت مانیتور و تلویزیون رفرش ریت بالا

اگر به دنبال داشتن رفرش ریت بالا در هنگام کار با کامپیوتر یا بازی با کنسول خانگی خود هستید، تنها به سراغ مانیتورها بروید. در تلویزیون‌ها رفرش ریت بالاتر از 60 در اکثر مواقع فریم‌های اضافه و محاسبه شده‌ای هستند که به صورت غیر واقعی بین هر دو فریم قرار می‌گیرند تا افکتی مانند فریم ریت بالا را داشته باشند.

در تلویزیون‌هایی هم که رفرش ریت بالا وجود دارد، میزان زمان واکنش دهی یا Response Time مقدار طولانی‌تری از حتی ساده‌ترین مانیتورهای گیمینگ است، به همین دلیل تنها توصیه می‌کنیم تا برای نمایش رفرش ریت بالا به سراغ مانیتور های گیمینگ با رفرش ریت بالا بروید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون

120 فریم بر ثانیه در PS5 و Xbox Series X|S

کنسول‌های بازی خانگی در زمینه فریم ریت خروجی خود بسیار عقب‌تر از کامپیوترها بوده‌اند و در نهایت کنسول‌های نسل 9 یعنی PlayStation 5 و Xbox Series X|S هردو از مانیتورهای با رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند.

همانطور که گفتیم، اگر می‌خواهید به سراغ داشتن فریم ریت بالاتر از 60 در این دستگاه‌ها بروید، بهتر است مانیتور با رفرش ریت مناسب را تهیه کنید.

هردو این کنسول‌ها دارای حداکثر فریم ریت 120 FPS هستند و خوشبختانه برخلاف PC این فریم ریت را به صورت ثابت ارائه می‌دهند.

پیشنهاد می‌کنیم تا در زمان تهیه مانیتور برای این کنسول‌ها به سراغ مانیتورهای 120Hz یا حداکثر 144Hz بروید و مانیتور با رفرش ریت بالاتر از این مقدار را تهیه نکنید. چرا که برای این قابلیت‌ها باید هزینه بیشتری بپردازید که نخواهید توانست از آن استفاده کنید؛ در عوض می‌توانید مانیتور بزرگتری را تهیه کنید.

مطلب مرتبط: بهترین مانیتور برای PS5 | بهترین مانیتور برای Xbox Series X

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *