در گذشته خبری مبنی بر قصد ارائه کنسول دستی بازی توسط لاجیتک با همکاری Tencent منتشر شده بود و سپس در 17 اکتبر لاجیتک از کنسول دستی Logitech G Cloud رونمایی کرد.

پس از معرفی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا RTX 40 که قدرت پردازشی بالا و قیمت بالاتری دارند، برخی از گیمرها تصمیم گرفتند تا تهیه تجهیزات جدید را کنار گذاشته و به Cloud Gaming روی بیاورند.

در کنسول Logitech G Cloud نیز برخلاف کنسول‌هایی مانند Nintendo Switch، این کنسول قرار نیست تا بازی‌های شما را روی حافظه خود داشته باشد و آن‌ها را اجرا کند، بلکه قرار است تا با استفاده از سرویس‌های استریمینگ بازی مانند Xbox Cloud Gaming و GeForce Now بازی‌ها از طریق استریمینگ و Cloud Gaming انجام شوند.

Cloud Gaming چیست؟

Cloud Gaming چیست

Cloud Gaming به این معناست که بازی در سرور شرکت‌‌های ارائه دهنده این خدمات و سخت‌افزار آن‌ها انجام و پردازش می‌شود و تصویر آن برای شما استریمینگ می‌شود و بازی از سمت شما کنترل شده و دستورات شما برای آن‌ها استریم می‌شود.

این درست مانند قابلیت Remote Play است که به شما اجازه می‌دهد تا از راه دور و با اتصال به اینترنت بازی‌های PS4 یا PS5 خودتان را در تلفن همراه‌تان اجرا و بازی کنید.

با این تفاوت که در Cloud Gaming نیازی به تهیه کنسول اصلی که بازی در آن اجرا می‌شود ندارید و تنها هزینه اشتراک استفاده از این سرویس به علاوه تجهیزات کنترل آن (در اینجا کنسول دستی Logitech G Cloud) تهیه می‌کنید.

در Cloud Gaming تنها نکته‌ای که باعث افزایش یا کاهش کیفیت بازی شما می‌شود، سرعت اتصال اینترنت شماست.

مشخصات Logitech G Cloud

مشخصات Logitech G Cloud

با توجه به این که کنسول Logitech G Cloud با سیستم‌های Cloud Gaming مانند Xbox Cloud Gaming، Nvidia GeForce Now و با توجه به آنچه در تصاویر این کنسول دیده می‌شود Steam کار می‌کند، نیازی به سخت‌افزار پردازشی قدرتمندی ندارد؛ چرا که پردازش بازی قرار نیست در این کنسول انجام شود.

با این حال این کنسول که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کند، دارای یک تراشه Snapdragon 720G است که برای مصرف باتری و داشتن قدرت پردازشی خوب و قابل قبول بهینه‌سازی شده‌است و اگر قرار بود این دستگاه به صورت استندالون کار کند نمی‌توانستیم انتظار اجرای جدیدترین بازی‌های AAA را از آن داشته باشیم.

همچنین این دستگاه دارای 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی 64 گیگابایت در پایین‌ترین مدل خود و 512 گیگابایت در بالاترین مدل خود است. همچنین با وجود Android 11 شما نصب بودن Google Play Store شما می‌توانید تا بازی‌های موبایل را در کنسول دستی Logitech G Cloud اجرا کنید.

به همین دلیل است که امکان تهیه این دستگاه با حافظه بالا وجود دارد و همچنین امکان افزایش میزان حافظه دستگاه با کارت Micro-SD میز وجود دارد.

صفحه نمایش کنسول دستی Logitech G Cloud یک صفحه نمایش 7 اینچی با پنل IPS و رزولوشن Full-HD و رفرش ریت 60 هرتز است که برای انجام بازی‌ها کاملا مناسب است و این به این معناست که با وجود این که GeForce Now امکان استریمینگ بازی را فریم ریت 120fps را دارد، اما شما امکان استفاده از این قابلیت نخواهید بود.

بیشتر بخوانید: کاربرد رفرش ریت بالا

البته در مقایسه با دستگاه‌هایی که به نوعی رقیب این کنسول محسوب می‌شوند، Steam Deck و Nintendo Switch OLED هردو دارای صفحه‌های نمایش با رزولوشن 720p هستند و از نظر جرئیات تصویر کنسول Logitech G Cloud از آن‌ها بهتر است.

تنها نکته کنتراست رنگ و روشنایی بیشتر و بهتر و امکان نمایش تصاویر با رنگ‌های زنده‌تر توسط Nintendo Switch OLED به سبب استفاده از پنل OLED توسط این کنسول است.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

بزرگترین نکته مثبت این کنسول با توجه به نوع کارکرد آن باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی در کنار پردازنده کم مصرف آن است که تا 12 ساعت عمر باتری دارد و می‌توانید در تمام این مدت مشغول به بازی باشید.

این دستگاه دارای اسپیکرهای استریو داخلی است که کیفیت مناسبی دارند اما امکان اتصال هدفون بلوتوث به کمک بلوتوث نسخه 5.1 این کنسول یا هدست گیمینگ مناسب مانند لاجیتک G433 از طریق جک 3.5 میلی‌متری هدفون برای بهبود عملکرد و کاهش لگ صوتی وجود دارد.

پورت اتصال و شارژ این دستگاه نیز پورت تایپ سی قرار گرفته در قسمت پایینی دستگاه است که خوشبختانه پورت انحصاری و خاصی نیست و امکان شارژ دستگاه و بازی به صورت همزمان نیز بدون مزاحمت سیم وجود دارد.

تنها نکته منفی در عملکرد این دستگاه عدم پشتیبانی آن از اینترنت همراه و Cellular و عدم امکان اتصال به اینترنت LTE که دارای پینگ کمتری از Wi-Fi است، محسوب می‌شود.

البته می‌توانید به کمک HotSpot کردن اینترنت تلفن همراه خود از اینترنت همراه‌تان برای بازی با کنسول دستی Logitech G Cloud استفاده کنید، اما همچنان اتصال شما از طریق Wi-Fi و با پینگ در بهترین حالت حدود 60 تا 100 میلی‌ثانیه خواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا این دستگاه در ایران قابل استفاده خواهد بود؟ آیا شما Cloud Gaming را جایگرین داشتن سیستم‌های گیمینگ قدرتمند و البته گران قیمت خواهید کرد؟ یا همچنان زمان این تغییر در دنیای گیمینگ فرا نرسیده‌است؟

نظر خود را درباره این کنسول بازی و کارکرد آن با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *