مانیتور مناسب برای ادیت ویدئو باید بتواند جزئیات ویدئویی که در حال ادیت آن هستید را به طور کامل به شما نمایش دهد تا شما بتوانید آن طور که مد نظرتان است ویدئو خود را ادیت کنید و به نتیجه مطلوبتان برسید. در این مطلب با مشخصاتی که یک مانیتور مناسب برای ادیت باید داشته باشد و بهترین مانیتور برای ادیت فیلم و ویدئو آشنا می‌شویم.

البته اگر به این موضوع فکر کنید، معیارهای انتخاب برای مانیتور مناسب طراحی گرافیک و مانیتور مناسب برای ادیت ویدئو مشابه هستند؛ اما به دلیل تفاوت‌هایی که در ابزارهای انجام این دو کار وجود دارد، نیاز به قابلیت‌های متفاوتی نیز هست.

انتخاب مانیتور مناسب ادیت ویدئو

مانیتور مناسب ادیت فیلم

در ادامه با معیارهایی که یک مانیتور را برای ادیت فیلم و ویدئو مناسب می‌کنند آشنا می‌شویم.

دقت رنگ

بیشتر تدوین‌گران و ادیت کنندگان کاملا از دقت رنگ و پوشش رنگی مورد نیاز خود در مانیتورشان اطلاع کامل دارند. اما اگر شما اطمینانی از این موضوع ندارید یا به تازگی به ادیت فیلم و ویدئو مشغول شده‌اید، مانیتورهایی که حداقل 95 درصد از DCI-P3 را پوشش دهند، مناسب‌اند.

البته بررسی مشخصات مانیتور، عملکردی که آن مانیتور داشته باشد را به شما اعلام می‌کند و اگر انتظار داشته باشید که مانیتور شما دقت رنگ بالایی داشته باشد باید با نحوه کالیبره کردن مانیتور نیز آشنا شوید.

اندازه

اندازه مانیتور برای ادیت فیلم باید به اندازه‌ای بزرگ باشد تا تمام المان‌های تصویر خود و نرم‌افزار ادیت ویدئو را به شما نمایش دهد و حتی پیش نمایش ویدئو در حال ادیت شما نیز کاملا واضح دیده شود.

اما از طرفی نباید به اندازه‌ای بزرگ باشد که روی فضای میز کاری شما آزاردهنده باشد یا برای نگاه کردن به قسمت‌های مختلف مانیتور نیاز به حرکت زیاد در گردن خود داشته باشید.

اندازه مناسب برای مانیتور برای ادیت ویدئو در حدود 27 اینچ تا 32 اینچ است؛ البته این اندازه‌ها با نسبت تصویر 16:9 است و اگر در حال تهیه مانیتور 21:9 هستید، ترجیحا اندازه آن را بیشتر از 34 اینچ نکنید.

بیشتر بخوانید: اندازه‌گیری مانیتور

نسبت تصویر

نسبت تصویر استاندارد 16:9 برای انجام اکثر کارهای حرفه‌ای از جمله ادیت ویدئو مناسب است، اما در صورت امکان از یک مانیتور اولتراواید استفاده کنید تا مدت بیشتری در تایم‌لاین ویدئو خود را ببینید و به آن دسترسی داشته باشید.

استفاده از مانیتورهای اولتراواید این امکان را نیز به شما می‌دهند تا با مزاحمت کمتری دو یا چند پنجره را در کنار یکدیگر باز داشته باشید که در کارهایی مانند تریدینگ کاربرد بسیاری دارد.

بهترین مانیتور برای ادیت ویدئو

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور تریدینگ

رزولوشن

رزولوشن به معنای اندازه تصویر شما به پیکسل است. هرچه تعداد پیکسل بیشتری در تصویر شما وجود داشته باشد، تصویری که شما مشاهده می‌کنید جزئیات بالاتری خواهد داشت.

در انتخاب رزولوشن مانیتور خود باید به رزولوشن ویدئویی که ادیت می‌کنید نگاه کنید؛ به صورت ایده‌آل رزولوشن مانیتور شما باید بالاتر از ویدئوی شما باشد. به این دلیل که بتوانید تمام جزئیات تصویر ویدئو خود را ببینید، حتی اگر ویدئو شما در حالت تمام صفحه نباشد.

اگر ویدئوهای Full-HD ادیت می‌کنید، مانیتوری با روزولوشن 1440p یا 2K تهیه کنید، اگر 1440p ادیت می‌کنید 2K و…

اما مشکل اینجاست که اگر ویدئوهای شما 4K هستند، گزینه‌های زیادی که رزولوشن بالاتر داشته باشند وجود ندارند و این مانیتورهای خود قیمت بسیار بالایی نیز خواهند داشت. برای ادیت ویدئوهای 4K از مانیتورهایی با همین روزولشن هم می‌توانید استفاده کنید.

پشتیبانی از HDR

با افزایش پیدا کردن کنتراست و بازه رنگی در تصویر، تکنیک‌های HDR و عمق رنگی تصاویر نیز بهبود پیدا می‌کنند. در تصاویر HDR شدت و کنتراست رنگ افزایش محسوسی پیدا می‌کنند تا تصاویر را واقعی‌تر و شبیه‌تر به آنچه چشم می‌بیند، نمایش دهند.

با این وجود اگر منبع و ویدئو شما HDR است، برای ادیت آن نیاز به یک مانیتور که از HDR پشتیبانی کند هم خواهید داشت.

اتصال

گران‌ترین و بهترین مانیتور برای ادیت فیلم و ویدئو را هم که تهیه کنید، اگر نتوانید آن را به کامپیوتر خود به طور درست متصل کنید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

امروزه اتصال اکثر مانیتورها به کمک پورت‌های HDMI، DisplayPort و یا USB-C انجام می‌شود؛ علاوه بر آن برخی از مانیتورهای 8K حرفه‌ نیاز به اتصال دو کابل DisplayPort همزمان برای کار با بالاترین رزولوشن خود را دارند.

قبل از انتخاب و تهیه مانیتور، خروجی‌های کارت گرافیک خود را بررسی کنید و ببینید که کدام یک برای استفاده بهتر هستند. کارت گرافیک شما می‌تواند دارای پورت‌های HDMI، DisplayPort یا Thunderbolt با ورژن‌های متفاوت باشند.

قابلیت‌های هرکدام را بررسی کنید تا با بهترین خروجی کارت گرافیک خود مانیتورتان را متصل کنید یا از طرفی مانیتوری را تهیه نکنید که به دلیل ضعف کارت گرافیک‌تان نتوانید از قابیت‌هایش به طور کامل استفاده کنید.

انواع پنل مانیتور

مانیتورها از پنل‌های LCD با بکلایت LED یا از پنل‌های OLED استفاده می‌کنند. مانیتورهای LCD خود از 3 نوع مختلف پنل LCD می‌توانند استفاده کنند:

  • TN (Twisted Nematic)
  • VA (Vertical Alignment)
  • IPS (In-Plane Switching)

برای ادیت ویدئو و فیلم پنل‌های IPS بهتر هستند، به این دلیل که می‌توانند گسترده‌ترین بازه رنگی را در بین پنل‌های LCD داشته باشند.

کدری تصاویر متحرک با سرعت بالا مشکلی است که در پنل‌های VA دیده می‌شود و پنل‌های OLED با این که بهترین رنگ و تیره‌ترین رنگ سیاه را دارند اما مشکل سوختن تصویر در پنل را دارند که با وجود المان‌های تصویر ثابت در نرم‌افزار ادیت ویدئو و رابط کاربری کامپیوتر به طور کلی، این مشکل قطعا در طول مدت 2 سال ظاهر خواهد شد.

به همین دلیل است که پنل‌های OLED بیشتر در تلویزیون‌ها دیده می‌شود تا در مانیتورها و مانیتورهای زیادی وجود ندارند که پنل OLED داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *